Čtvrtek, 28. března 2024

Jak rozumět zeleným trendům

Jak rozumět zeleným trendům

Sledování spotřebitelských trendů je základem každé marketingové strategie. Překotný nárůst wellness a spa center, jejich neustálený koncept a nedostatek standardizačních a regulačních opatření v tomto oboru však činí uplatňování trendů obzvlášť obtížné.

Opomeneme zde rozbor všeobecných, sociálních, technických a technologických trendů a pokusíme se zamyslet nad tzv. zeleným trendem, který se všemi výše zmíněnými kategoriemi prolíná. Je pravda, že posun zpět k přírodě, ochrana citlivých přírodních zdrojů, bio (organické) a přírodní (natural) stravování nebo používání nejrůznějších přípravků z přírodních zdrojů s minimálním využíváním chemických konzervačních prostředků se v posledních letech šíří jako lavina a ovlivňuje veškeré lidské činnosti. Není proto divu, že je tento trend v marketingu využíván, ale bohužel obchodně i politicky zneužíván.

POZVĚTE K SOBĚ PŘÍRODU

Zelený trend již zasáhl hotelový průmysl před několika lety a samozřejmě má své místo i ve wellness centrech. Ve většině z nich - kromě šetření energií a materiálem a omezení chemických prostředků - se podle tohoto trendu mění také struktura nabízených služeb. Mnoho center se tak odklání od klasických zkrášlovacích procedur a služeb pro zlepšení zdraví, pozitivní změny životního stylu a zklidnění mysli a duše. Namísto toho dnes wellness a spa centra vedle celé škály procedur zlepšujících vzhled a funkci obličeje a těla a nejrůznějších typů klasických i exotických masáží poskytuje také akupunkturu, jógu, pilates či meditační kluby. Dále se pak zaměřují na využití bio (organických) a přírodních (natural) kosmetických přípravků, které jsou pro zařízení důležité také z hlediska marketingu.

KUDY JEDE ZELENÝ RYCHLOVLAK

Zelený trend je oblíbený a čísla zveřejněná v roce 2009 agenturou Euromonitor ukazují, že stále narůstá. Obliba tohoto trendu ve wellness a spa centrech v roce 2009 vzrostla o 57 % a dnes globálně představuje 70miliardový trh. V USA v tomto smyslu vzniklo a dnes se globálně šíří hnutí LOHAS (Life of Health and Sustainability). Lohas má svá velká centra v Německu, Anglii, Belgii, Japonsku a dokonce i v Číně a představuje 355miliardový trh. Jeho příznivci mají své obchody, časopisy, sjezdy a také velice slušné výdělky, které neváhají utrácet za bioprodukty a služby, při kterých jsou ekologicky šetrné produkty používány. Není proto divu, že na rychlý zelený vlak nasedlo i mnoho těch, kteří doufají, že na novém trendu vydělají.

V angličtině vznikl nový termín "brainwashing", zahrnující nejrůznější výrobní, reklamní a mediální triky, pomocí kterých jsou zelené produkty nabízeny. Vzhledem k nedostatečné regulaci reklamních sloganů i popisu biovýrobků jsou však některá fakta překrucována či nesprávně interpretována. Regulační orgány v Evropě i Americe se sice snaží situaci korigovat, na rychlost popularity tohoto trendu však zdaleka nestačí.

ČTĚTE INFORMACE NA OBALECH

Jak se tedy v novém trendu zachvacujícím wellness služby zorientovat? Bohužel právě v oblasti bio a přírodních přípravků je nejvíce problémů a nejasností. Klasifikace a certifikace těchto přípravků je nikoliv pouze českým, ale především globálním problémem. Zde je několik praktických rad, jak číst informace na příbalových letácích, certifikačních dokumentech i na nálepkách přípravků:

Každý majitel či manažer wellness centra musí umět číst nálepky. Tzv. INCI (nomenclature cosmetic ingrediences), mezinárodně respektovaný standardní popis složení výrobku, vyžaduje řazení součástí přípravku podle množství. Nejvíce zastoupená složka je první, nejméně poslední.

Aktivní, tedy nejdůležitější složku a její množství je nutné zjistit u prodejce. Přírodní výrobky (natural) nemají žádné regulační předpisy. Název je využíván pouze pro marketingové účely.

Certifikované bio (organické) přípravky mají celou řadu požadavků. Dnes je v Evropě i Severní Americe několik certifikačních agentur (Cosmos pro EU a USDA pro Severní Ameriku). Ani ty však nemají ustálené standardy a některé země EU mají své národní agentury (BDIH - Německo, Bioforum - Belgie, Ecocert - Francie, Icea - Itálie, Soil Associsation - Anglie).

Všeobecně je respektováno, že certifikovaný výrobek musí mít 95 % organických součástí (voda a sůl jsou z propočtu většinou vyřazeny). Většina, ale nikoliv všechny konzervační prostředky se nesmí ve výrobcích používat. Toto samozřejmě do značné míry ovlivňuje skladovací podmínky a dobu expirace výrobku.


NA CO DÁVAT POZOR PŘI NÁKUPU PŘÍRODNÍCH A BIOPŘÍPRAVKŮ

- Pečlivě studujte nálepku a příbalový leták.

- Pokud nevěříte svým vlastním schopnostem výrobek posoudit - konzultujte nákup s někým, kdo této problematice rozumí.

- Prověřte si (např. na internetu) certifikační agenturu.

- Zvažte pečlivě, jestli vaši zaměstnanci složení přípravku správně rozumí a dokáží biovýrobky klientům správně nabídnout. Posuďte, zda máte klienty, kteří výrobky ocení a hlavně zaplatí.

AUTOR: Ludmila Vacková
ZDROJ: HOTEL&SPA MANAGEMENT

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů