zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Buďte zelení: tipy pro maloobchody

24.06.2010
Obecné
Buďte zelení: tipy pro maloobchody
Maloobchody, které považují projekty "going green" (tzv. zelené projekty) jen za další módní výstřelek či marketingovou taktiku, by se měly zamyslet ještě jednou.

Spotřebitelé stále více berou v potaz jejich dopad na náš život. Zákazníci zaujímají stále "zelenější" přístup k životu a maloobchody se musí připravit, aby těmto novým nárokům vyhověly.

Zavedením praktik pro udržitelný rozvoj mohou komerční společnosti zefektivnit svou činnost a zároveň ušetřit peníze. Malé podniky možná mohou být toho názoru, že se náklady a úsilí vložené do zeleného přístupu nevrátí, ale skutečnost je taková, že jakýkoli ekologický nápad, který maloobchody přijmou za svůj, může představovat obrovský rozdíl pro naši planetu.

Sestavení plánu

Když už jsme se rozhodli pro zelenou, vyvstává otázka, kde začít. Nejprve byste mohli kontaktovat místní firmu a objednat si u ní energetický audit. Řada společností poskytuje společně s ním doporučení ohledně způsobů, jak snížit náklady.

Poté se chopte tohoto seznamu doporučení, který vám přinášíme níže, a sestavte akční plán. Prověřte každou oblast operací v prodejně a určete, které postupy by se měly změnit a jak.

Redukujte, používejte opakovaně a recyklujte

Zde je několik způsobů, jakými mohou maloobchody redukovat a recyklovat, aby tak dosáhly lepší úrovně společenské zodpovědnosti:

> Recyklujte papír, plasty, hliník a inkoustové tonery.

> Používejte opakovaně balicí materiál a kartonové krabice.

> Kde je to možné, tiskněte dokumenty oboustranně.

> Omezujte papírové transakce přechodem na digitální platbu účtů, objednávky, faktury, on-line banking, e-mail či faxování přímo z počítače.

> Eliminujte z kuchyňky kelímky, talíře a příbory na jedno použití. Nahraďte je normálním nádobím.

> Vyměňte standardní baterie za akumulátory. Velké prodejny s kancelářským zbožím mají i centra pro sběr a recyklaci vyčerpaných akumulátorů.

> Používejte ekologické čisticí prostředky, které jsou biologicky odbouratelné a netoxické.

> Nakupujte počítače, tiskárny a další vybavení s nízkou spotřebou označené známkou EnergyStar.

> Darujte nebo recyklujte staré počítače a vybavení.

> Provádějte pravidelnou údržbu veškerého mechanického vybavení.

Komunikujte

Svolejte schůzku zaměstnanců prodejny a informujte personál o nových obchodních praktikách. Vybídněte k aktivitě a poskytněte zaměstnancům stimuly, aby předložili své ekologické návrhy. Odměňte zaměstnance, kteří do práce chodí pěšky, jezdí na kole nebo používají jiné ekologické způsoby dopravy. Získejte podporu zaměstnanců prodejny v oblasti ochrany přírody na základě zavedení strategie vypínání zařízení, které se právě nepoužívá.

Buďte nejlepší

Mezi další možné ekologické kroky, které vás povedou správným směrem patří:

> Používání stropních ventilátorů za účelem omezení provozu klimatizace.

> Izolace ohřívačů vody a snížení teploty.

> Přechod na úsporné žárovky a kompaktní fluorescenční žárovky.

> Venkovní osvětlení naprogramované časovačem.

> Instalace vzduchových osušovačů rukou na toaletách.

> Instalace splachovadel s nízkou spotřebou vody.

> Nastavení počítačů na automatické vypnutí, pokud nejsou používány.

Zákaz tašek

Jedním z největších ekologických problémů, kterým maloobchody čelí, je používání plastikových tašek. Papír je sice pro životní prostředí lepší, ale diskuse na téma plast versus papír i nadále ponechává maloobchody v souvislosti s nákupními taškami na jedno použití bez ideálního ekologického řešení.

Chcete-li zákazníkům poskytnout levné a ekologické řešení, zvažte prodej tašek pro opakované použití. Mezi další možnosti patří produkty vyrobené z průmyslových použitých materiálů. Některé maloobchody, samozřejmě v závislosti na typu prodávaných produktů, by mohly nabídku tašek zrušit úplně. Řada knihkupců například zvolila cestu zákazu prodeje či poskytování nákupních tašek.

Zelený marketing

Zavedete-li praxi podporující udržitelný rozvoj, nedržte to v tajnosti. Seznamte své zákazníky, zaměstnance i prodejce s vaší novou zelenou iniciativou. Oznamte jim, že je prodejna odhodlaná k ochraně životního prostředí na základě zodpovědné praxe.


Definice

Trvalá udržitelnost

Charakteristika určitých produktů, které přinášejí ekologické, společenské a ekonomické výhody. Produkty pro trvalou udržitelnost se vyrábějí s minimální spotřebou energie a minimálním množstvím obalů. Jsou ekologické, protože nepoškozují životní prostřední v průběhu celého životního cyklu.

ZDROJ: REGAL

Zdroj: Logistika

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Bílé Karpaty (hranice ČR/SR tábor Polana - Vrbovce/Javorník)
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí