zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Environmentální výchova se rozšířila o ekologii dopravy a ekologii měst

01.07.2010
Doprava
Ekologické vzdělání a výchova
Urbánní ekologie
Environmentální výchova se rozšířila o ekologii dopravy a ekologii měst

Iniciativa Auto*Mat dokončila přípravu vzdělávacího programu o ekologii dopravy a životním prostředí obyvatel měst (1). Během ročního projektu vytvořila a otestovala výukový program a proškolila 90 pedagogů. V příštích dvou letech program rozšíří mezi žáky a studenty do měst s více jak 50 tisíci obyvateli po celé ČR.

Životní prostředí obyvatel velkých českých měst je jednou z největších výzev současnosti. Ve městech s více jak 50 tisíc obyvateli žije přibližně 3, 5 milionu obyvatel. Životní prostředí a zdraví statisíců lidí je však vystaveno nadměrné zátěži z motorové dopravy. V Praze trpí například nadměrným hlukem podle strategického mapování 119 471 obyvatel, což činí 12,9 % obyvatel metropole (2). Další statisíce lidí trpí znečištěním ovzduší. Zábor a nefunkčnost veřejných prostranství postižených nadměrnou motorizací způsobuje ekonomické škody a devalvaci sociálního života. Jak ukázal výzkum mezi žáky základních škol, nadměrná motorizace vede lidi až k fyzické pasivitě (3).

"Jedinou cestou k řešení je přiznat si skutečnou příčinu zátěže našich měst. A tou je nadměrná automobilizace dopravy. Obchvaty a okruhy pomůžou pouze tehdy, když nepřivádějí další auta do města. Problém je, že velká města jsou hlavním zdrojem i cílem cest motoristů. V takovém případě další silnice životu ve městě nepomůžou, spíše naopak někde můžou situaci i zhoršit", shrnuje současné klamné naděje řady měst Michal Křivohlávek, odborník na udržitelnou dopravu z iniciativy Auto*Mat.

Podobnou situací prošla řada v minulých desetiletích města na západ od našich hranic. Původní reakce politiků a inženýrů byla totožná: pro mnoho aut musíme postavit mnoho silnic a parkovišť. Avšak po několika desetiletích vysokých investic z veřejných rozpočtů se podmínky pro život ve městě stále zhoršovaly. Tehdy došlo k vytvoření takzvaného principu udržitelné dopravy. Jednoduše se dá shrnout jako metoda cukru a biče. Plošné dopravní zklidňování sice omezí motoristy v pohybu autem, navrch ale dostane kvalitní veřejná doprava a cyklistická infrastruktura. Výsledné příjemné ulice pro život si pak užívají všichni obyvatelé. Potvrzením životaschopnosti tohoto principu je stále větší podpora zklidňování motorové dopravy ve městech na Západě a rapidní rozvoj městské cyklistiky.

Cesta ke kvalitním městům vede skrze důsledné vzdělávání a osvětu. Obyvatelé musí pochopit, že částečné omezení na jedné straně se jim mnohonásobně vrátí v příjemném prostředí pro každodenní život. Proto iniciativa Auto*Mat vypracovala vzdělávací program pro mladou generaci. "Efektivní vzdělávání začíná od žáků základních škol. U dětí se vztah k prostředí teprve vytváří a nebojí se přímého kontaktu s okolím. To je příležitost i hrozba zároveň, mladou generaci můžeme totiž formovat v aktivní a samostatné jedince nebo také pasivní lidi, kteří se budou bát pohybu v prostředí", říká Jana Pírková, didaktička metodiky. Žáci se nejen naučí o dopadech dopravy na jejich zdraví a prostředí, ale také prakticky poznají dopravu v okolí škol a vyzkouší hromadnou dojížďku na jízdních kolech.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
7
8. 2017
7-11.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
14
8. 2017
14-18.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Bílé Karpaty (hranice ČR/SR tábor Polana - Vrbovce/Javorník)
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí