Hněv kvůli přírodní katastrofě se přesouvá i na provozovatele havarované plošiny, firmu Transocean.
Za únik ropy u pobřeží USA může i firma Transocean
Strach, že když řeknu kritiku nahlas, šéf mě potrestá, má zřejmě nepřímo na svědomí i největší americkou ekologickou katastrofu.
Zaměstnanci ropné plošiny Deepwater Horizon, která v dubnu explodovala, totiž už měsíc před tragédií vyjadřovali jasný názor, že bezpečnostní opatření vrtu jsou nedostatečná.
Ve výpovědích, jež včera zveřejnil deník New York Times, říkají, že "často pozorovali nebezpečné chování na plošině". Části systému byly podle zaměstnanců ve špatném stavu. Průzkum, který si ještě před katastrofou zadal majitel plošiny, firma Transocean, a jež nyní vyplul na povrch, zřejmě znovu oživí diskuse o tom, kdo je zodpovědný za výbuch z 20. dubna, při němž navíc zahynulo jedenáct dělníků.
Pozornost se totiž může postupně přesunout od společnosti BP, jež vrt provozovala, k firmě Transocean. Ta vlastnila potopenou plošinu a společnosti BP ji pouze pronajímala.
Stejně zapůsobila tento týden i výpověď vrchního inženýra těžební plošiny Stephena Bertoneho.
Audit ze září 2009 podle Bertoneho ukázal, že na plošině bylo nutné opravit 390 drobných závad. Jeho personál prý ale neměl dostatečné možnosti na to, aby opravy provedl. Vrchní inženýr také sdělil, že plošina měla potíže s pohonem.
Polovina zaměstnanců Transocean v průzkumu uvedla, že by si nedovolila upozornit na závady, neboť se bála odvety ze strany šéfa. "Společnost vždycky používá zastrašovací taktiku," citoval včera New York Times jednoho z pracovníků.
Plošina se dva dny po výbuchu potopila. Ropa vytékala do moře až do minulého týdne, kdy se podařilo na vrt nasadit speciální kryt.
Ve snaze zlepšit image odvětví a přesvědčit amerického prezidenta Baracka Obamu, aby zrušil dočasný zákaz podmořské těžby, se včera spojily čtyři další firmy - Exxon, Chevron, ConocoPhillips a Shell.
Oznámily, že dají miliardu dolarů na záchranný systém, který by s podobnými haváriemi bojoval.