zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Karlovy Vary se připojily k projektu za ekologičtější městskou dopravu

09.08.2010
Doprava
Urbánní ekologie
Karlovy Vary se připojily k projektu za ekologičtější městskou dopravu

Karlovy Vary - Rozvoj městských dopravních systémů, které jsou šetrné k životnímu prostředí, je jednou z hlavních výzev 21. století a zároveň jádrem evropského projektu GUTS (Green Urban Transport Systems), financovaného Fondem regionálního rozvoje EU částkou dva miliony Eur.

Mezinárodní společenství složené ze sedmi středoevropských zemí se chystá vyhledávat nová řešení pro udržitelné systémy městské dopravy, zaměřená na ekologickou silniční dopravu, která budou schopná vyhovět zvyšující se přepravní poptávce městských aglomerací a současně budou přispívat k ochraně a zvyšování kvality života jak obyvatel města, tak i jeho návštěvníků.

Vedoucím partnerem projektu je maďarské město Sopron. K dalším účastníkům patří Dopravní podnik Karlovy Vary, který provozuje v Karlových Varech městskou dopravu, Kraj Ferrara (Itálie), AMI - regionální dopravní společnost Ferrara (Itálie), CERE - Centrum pro zlepšování využití obnovitelných zdrojů energie, energetické efektivity a životního prostředí (Rakousko), IBDiM - Ústav pro výzkum silnic a mostů (Polsko), Město Velenje (Slovinsko) a Občanské sdružení No Gravity (Slovensko).

"Některá evropská města již přijala nová opatření směřující k tomu, aby se ´čistší a zelenější´ budoucnost stala realitou. Přesto je před námi ještě dlouhá ceta. Zůstává faktem, že využívání alternativních zdrojů energie ve střední Evropě, především pak v nově přistoupivších členských státech EU, je o poznání nižší než ve zbytku unie," řekl Tamás Fodor, primátor města Sopronu, vedoucího partnera projektu GUTS.
Základní informace o projektu GUTS

Rozpočet projektu: 2.052.218 EUR.
Délka projektu: 1.3.2010 - 28.2.2013.
Zdroje financování projektu: projekt je dotován EU - Fondem pro evropský regionální rozvoj (ERDF) - Program pro střední Evropu.
Pozadí projektu:
- 80% evropské populace žije ve městech.
- 40% emisí CO2 a 70% ostatních znečištění ovzduší pochází ze silniční dopravy v městských oblastech.

Středně velká města se při snaze o zavádění nových řešení potýkají se specifickými překážkami plynoucími ze značné závislosti na místních či regionálních dopravcích a z limitů daných národní distribuční energetickou sítí. Při vědomí potřeb strategických změn v oblasti veřejné dopravy, město Sopron přišlo s přípravnými kroky vedoucími k nalezení možných způsobů propojení městské dopravy a obnovitelných zdrojů energie, jakými jsou biopaliva, vodík, sluneční či větrná energie.

"Spolu s našimi sedmi evropskými partnery hledáme inovativní, finančně dostupná a technicky možná řešení, abychom se vypořádali s globálním úkolem, kterým je minimalizace znečišťování životního prostředí městskou dopravou," dodal Fodor.

Místem zahajovací konference byla budova konferenčního a kulturního centra města Sopron. Na projektu budou partneři pracovat příší tři roky.

Karlovarský deník

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí