Čtvrtek, 28. března 2024

Začala cesta kolem světa za 80 dní - ve třech solárních vozidlech

Začala cesta kolem světa za 80 dní - ve třech solárních vozidlech

Ze Ženevy se dnes na cestu kolem světa ve vozidlech poháněných výlučně sluneční energií vydaly tři posádky. Na cestu mají týmy z Austrálie, Německa a Švýcarska 80 dní stejně jako hrdinové slavného románu Julese Verna. Cílem závodu je podle organizátorů poukázat na ekologické způsoby dopravy i na jejich využitelnost v praktickém životě.

Týmy z Austrálie a Švýcarska jedou ve dvoumístných vozidlech. Sandra Lustová z Berlína bude závodit na skútru.
Účastníci závodu s nulovými emisemi oxidů uhlíku by se zpět do Ženevy měli vrátit v lednu příštího roku po ujetí asi 30.000 kilometrů. Na své cestě zastaví v 150 městech včetně Berlína, Kyjeva, Moskvy, Šanghaje, Los Angeles a koncem listopadu také v mexickém Cancúnu, kde se v tu dobu bude konat konference OSN o klimatických změnách.

Iniciátorem závodu je Švýcar Louis Palmer, který svět v solárním automobilu projel předloni jako první na světě. "Technologie od té doby velmi pokročila," řekl Palmer novinářům, když se vozidla seřadila na startu u ženevského evropského sídla OSN. "Jsou schopni ujet 500 kilometrů denně," citovala švýcarského průkopníka solárního ježdění agentura AP.

Jeho krajan, závodník Toby Wülser tvrdí, že se svým futuristicky vyhlížejícím vozidle ujede 350 kilometrů na jedno dobití a dosáhne rychlosti až 250 kilometrů za hodinu. Je to, jako kdybyste se vznášeli půl metru nad zemí," řekl Wülser před startem.

Australan Jason Jones, který se na cestu vydal se svým otcem, řekl, že jeho tým počítá s náklady na dobíjení jejich "tříkolky" ve výši něco málo přes 350 dolarů (6750 korun).
Týmy nebudou hodnoceny pouze za rychlost. Během závodu mohou získat body v různých kategoriích včetně spolehlivosti, výkonnosti nebo popularity. Jejich přesnou polohu mohou zájemci sledovat na internetových stránkách www.zero-race.com.

Palmer zdůraznil, že závod, během něhož účastníci zavítají do 16 zemí, nebude snadný. Původně se soutěže měl zúčastnit i americký tým, jehož vozidlo však shořelo a jihokorejský tým se k závodu připojí později, protože má problémy s bateriemi.
Palmer věří, že dvojmístná elektrická vozítka se budou brzy sériově vyrábět a prodávat jen za 10.000 eur (necelých 250.000 korun). Na jedno dobití by přitom prý měly zvládnout vzdálenost kolem 250 kilometrů

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů