zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Bártovy škrty jsou pod palbou kritiky

18.08.2010
Doprava
Politika
Bártovy škrty jsou pod palbou kritiky
Ministr dopravy svými škrty rozčílil starosty. Před komunálními volbami přitížil i vlastním spolustraníkům.

Rozhodnutí ministra dopravy Víta Bárty o pozastavení některých dopravních staveb sklízí stále více kritiky. Proti škrtům v dopravě se hlasitě ozývají regionální politici, včera k nim přibyl i Bártův vládní kolega Pavel Drobil. Zastavování výstavby navíc přichází několik týdnů před komunálními volbami, a tak Bárta přidělává starosti i některým svým spolustraníkům.

Nejvíc se úsporná opatření v dopravě dotknou Moravskoslezského kraje, jehož zástupci se včera snažili ministra přesvědčit, aby tamní stavby nezastavoval. Neuspěli, a ministra vzápětí obvinili z nekoncepčních kroků, které provedl bez znalosti situace v regionu. "Nevíme, na základě čeho ministerští úředníci rozhodli," postěžoval si po jednání viceprezident sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Pavel Vítek. Starosta Bohumína Petr Vícha naznačuje, že zakonzervování stavby mostu ve Skřečoni státní pokladnu vyjde dráž, než kdyby pokračovala podle plánu. "Když se pan ministr přesvědčí o skutečném stupni rozestavěnosti mostu a nákladech na jeho zakonzervování, tak změní názor," řekl HN Vícha.

Bárta připouští, že dlouhodobou strategii zatím nemá. Hájí se tím, že musel úsporná opatření provést v řádu dnů. "To rozhodnutí bylo učiněno pod značným časovým tlakem. Stojím si za tím, že řešení, které jsme učinili, je nejméně špatné," řekl ministr. Zástupcům kraje slíbil, že je přizve k projednávání škrtů pro rok 2011. Tím je ale příliš neuklidnil. Například podle primátorky Frýdku-Místku Evy Richtrové už místní obyvatelé volají po radikálních krocích. Nelíbí se jim, že je pozastaven obchvat, který měl městu ulehčit od průjezdu 40 tisíc aut denně. "Občané vyzývají k tomu, abychom cestu městem uzavřeli," řekla HN Richtrová.

Do složité pozice dostal Bárta i spolustraníky, kteří se budou snažit uspět v komunálních volbách. Například lídr kandidátky VV ve Frýdku-Místku Dalibor Hrabec se včera k jeho rozhodnutí raději ani vyjadřovat nechtěl. Voličům totiž na stránkách slibuje, že v zastupitelstvu bude chtít "přispět k urychlení výstavby obchvatu, který naše město nezbytně potřebuje".

"Ta informace je před komunálními volbami velmi negativní. Jednáme s lídry komunálních kandidátek, hledáme možnosti, jak třeba získat evropské peníze," řekla HN poslankyně VV Kristýna Kočí. Pomoci by podle ní mohla i plánovaná osobní návštěva Bárty v regionu.

Konkurence však hodlá tématu v kampani využít. "To rozhodnutí poškozuje především VV," řekl HN jeden z členů vedení kraje.

Kroky svého koaličního partnera nevítá ani ministr životního prostředí Pavel Drobil (ODS). Vláda se totiž zavázala, že se v regionu pokusí zlepšit znečištěné ovzduší. "Jedna z těch věcí, která to může vyřešit, je dořešení dopravní infrastruktury, jako jsou obchvaty měst, dokončení dálniční infrastruktury," řekl Drobil Rádiu Česko. Plánované úspory, kvůli kterým by mohly zmizet protihlukové zábrany, navíc mohou ohrozit už udělené šetření dopadů na životní prostředí (EIA).

Alespoň částečné pochopení našel Bárta u TOP 09. "Pan ministr dostal za úkol šetřit, tak se rozhodl takto," řekl HN místopředseda strany a starosta Čeladné Pavol Lukša. Podle něj je třeba pro rok 2011 najít kompromisní řešení - například uvažovat o spolufinancování městy nebo zapojení PPP projektů.

AUTOR: Jakub Kalenský
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí