Před mnoha lety se u hasičských sborů začalo ponejprve využívat kolo. Jedno z nich sloužilo o hasičů britského Leicesteru a měl k sobě připojený přívěsný vozík. Primární určení ,,jízdní soupravy" byla kontrola hydrantové sítě. Druhé, taktéž leicesterské kolo bylo již ,,zásahové". Ve speciálním rámu vezlo jednu hadici v kotouči a vzadu byla upevněna proudnice. Na řídítkách byla výstražná trubka. De facto stejné kolo používal i jeden italský sbor, zachovalo se dodnes. Další kolo používali hasiči v Londýně. Zachovalo se do dnešních dnů. Jeho požární výbava byla o poznání větší. Kolo na předním nosiči vezlo tři hadice v kotouči, na rámu byl upevněný jednoduchý hydrantový nástavec a dvojdílný klíč.
Historie využití motocyklů u hasičů se datuje zhruba od 20.let minulého století. Tehdy se na motorkách se sajdkárou či na upravených tříkolkách přepravovaly zejména hasící přístroje a relativné jednoduchá hasící zařízení. Motocykly byly používány v USA, Rusku, Japonsku, Německu, Británii a dalších zemích. V USA např. bylo jejich použití při požárním zajištění automobilových a motocyklových závodů jako rychlého prostředku pro likvidaci požáru, později také jako prvozásahový prostředek na palubách letadlových lodí, tedy ještě před vznikem palubních požárních vozidel. Jednalo se a dodnes jedná zejména o stroje Harley-Davidson. V Rusku mimo jiné jezdil motocykl L-600 se speciálně upraveným vozíkem sajdkáry, kde nebylo místo pro člověka, nýbrž se v něm přepravovala motorová stříkačka a savice. Hasičské stroje jezdily i v Japonsku, např. se jednalo o klasickou Hondu 350, jen vezla hasící přístroje. Dnes jí můžete vidět v muzeu tokijského hasičského sboru. Obdobné motocykly byly k vidění i v dalších zemích světa. V Německu bylo mnoho hasičských BMW. U nás Sbory PO včetně drážních hasičů používaly motorky také a to typy JAWA a ČZ jako motospojky.
Dále na:http://www.pozary.cz/rubriky/technika/hasici-na-jedne-stope_12359.html
ZDROJ:www.pozary.cz