Čtvrtek, 28. března 2024

Ekolog a poradce ministra: Kdyby úředníci dělali, co mají, D8 již mohla stát

ON-LINE Na dotazy čtenářů právě odpovídá Miroslav Patrik, šéf hnutí Děti Země, který je nově poradcem ministra dopravy Bárty.

Ekolog a poradce ministra: Kdyby úředníci dělali, co mají, D8 již mohla stát

Začátkem září se stal členem poradního sboru ministra dopravy Víta Bárty (VV) jeden z nejradikálnější českých ekologických aktivistů, předseda občanského sdružení Děti Země Miroslav Patrik. Ten, který už 15 let se svým občanským sdružením blokuje dostavbu dálnice D8 přes České středohoří.

Tento čtvrtek absolvoval první oficiální jednání s Bártou na ministerstvu. Předmětem jednání bylo mj. i jak se vyhnout průtahům kvůli narušení životního prostředí.

"Ministr mě oslovil, zda bych se nemohl stát jeho poradcem. Vnímám to pozitivně, protože dosavadní trend na ministerstvu dopravy byl zcela opačný. S ekology se tam nikdo nebavil," řekl po svém jmenování Patrik Lidovým novinám, které informaci o jeho angažmá přinesly.

Patrik by chtěl ve své nové poradenské funkci využít zkušenosti z dlouhého boje proti D8 a ministrovi poradit, kudy má vést nové silnice, aby se do podobných problémů nedostal. "Máme nástroje a víme, jak stavbu silnice ovlivnit a její schvalovací řízení natáhnout. A také víme, že v těchto případech je daleko rychlejší a levnější vést silnici jinudy. Cílem naší spolupráce je upozorňovat ministra na právní a ekologická rizika," uvedl před týdnem Patrik.

Urychlí angažování ekologického aktivisty dopravní stavby v Česku? Kdy skončí blokáda dostavby dálnice D8 přes České středohoří? Jaké jsou další palčivé problémy v souvislosti s dopravní infrastrukturou?

Na tyto a další otázky právě odpovídá

Miroslav Patrik

, šéf hnutí Děti Země.


Online rozhovor
Již není možné vkládat otázky
Petr
9.9. 16:11
Jak dlouho ještě hodláte Vy a Vaše hnutí blokovat dostavbu D8? Nemyslíte, že za těch 15 let jsou dopady na škodlivinách v ovzduší a pro obce, které čelí kolonám kamionů větší, než by byla ny přírodě ve středohoří?
Miroslav Patrik
10:54
Neznám žádnou dopravní stavbu, která by byla postavena v termínu a v plánované ceně. Je tedy logické, že účast občanských sdružení při rozhodování nemá žádný velký vliv. Přípravu stavby si účinně blokuje sám investor či pak úředníci, když nedodržují termíny. U D8 se dokonce zjistilo, že stát porušoval vlastní zákony, neboť soudy zrušily některá rozhodnutí. D8 se připravuje tak rychle, jak to jde, stejně tak se i staví. Jde o standarní stav. Je jen škoda, že se staví nesprávná varianta a tu je nutné vždy kritizovat, demokracie je totiž také i diskuse.
jaroslav
9.9. 18:45
Díky německým zeleným a zákazu atomek v Německu a díky fotovoltaice a dalším šíleným obnovitelným zdrojům budou DVA partneři DŮCHODCI DÁVAT za tři roky jedenapůl DŮCHODU NA ENERGIE VČETNĚ ELEKTŘINY. Až jeden umře, má se jít ten druhý pást, nebo oběsit ?
Miroslav Patrik
10:57
Domnvám se, že to jistě nebude tak vyhrocené. Utlumit drahý, nebezpečný a komplikovaný jaderný průmysl v Německu byl správný krok, stejně je dobře se začaly rozvíjet alternativní zdroje. Ovšem všeho s mírou. Stejně nás v budoucnu čeká jiná energetická bilance, než dnes - s důrazem na obnovitelné zdroje a hlavně úspory. Tak si musíme zvykat.
radek
9.9. 18:45
Nemyslíte, že by aktivity podobné té Vaší měly být trestné? Mít podíl na milionech infarktových situací v dopravě jen proto, že Vás baví hrát si na ekologa by mělo být alespoň za dva roky natvrdo.
Miroslav Patrik
10:59
Nerozumím v jakém smyslu trestné, pokud tu chceme mít aktivní, sebevědomé a kriticky smýšlející občany, kteří se nebojí ozvat, pokud někdo nedělá to co má, dokonce nezákonně. Infarktové situace v dopravě způsobují účastníci silničního provozu, na železnici nic takového nevidím. Nejsem ekolog, jsem vystudovaný geochemik a téměř politolog.
Petr Hammer
9.9. 19:04
Víte kolik tunokilometrů (všeho, včetně přepravy sama sebe) připadá nyní na 1 obyvatele?
Mně to dnes vychází na 70-80 tisíc tunokilometrů na člověka a rok. Také se vám jeví toto číslo naprosto šílené?
Není tedy podle Vás nejvyšší čas se také zaměřit na druhou stranu rovnice, a tlačit na snížení objemů přepravy - přestat vše transportovat sem a tam, a zase zpátky?
Miroslav Patrik
11:02
Plný souhlas, nějak jsme si zvykli, že život je tak snadný, že není přece problém se pohybovat sem a tam. Dokonce se ví, že s rostoucí rychlostí pohybu si lidé čas neušetří, prostě se pohybují na delší vzdálenost. denně prý člověk v průměru ztráví v dopravě 1,5 hodiny. A rozvážka zboží po Zemi, Evropě či ČR je také neúměrná. Podobně jako u spotřeby energie, lépe šetřit, než vyrábět stále novou a pak ji spotřebovávat "plnými doušky".
starší Majevský
9.9. 19:07
Nedivte se,že s rádoby ekology se nikdo nechce bavit.Ještě jsem od žádného ekologa neslyšel,že se něco udělalo špatně a my navrhujeme tato opatření na zmírnění dopadů.Jenom umíte:zastavit, zbourat,zlikvidovat! Máte vůbec přehled o situaci lidí,kteří bydlí v životně nebezpečné části, kterou vlastně ekologové sami zavinili? Pracoval jsem na územním plánování,tak o situaci a ekologii něco vím.
Miroslav Patrik
11:05
Nejprve prosím upozorňuji, že ekolog je odborník, který se zabvá vazbami a souvislostmi v přírodě (krátce řečeno), asi máte na mysli občanské aktivisty, kteří se zabývají ochranou životního prostředí a přírodou - ochránce přírody. Máte pravdu, že málokdy lze slyšet, že by ekologické sdružení něco chválilo, obavám se, že by tento názor v mediálním prostoru zapadl. Nebezpečné situace asi "ekologové" nezavnii, zřejmé se na ní podíleli širší skupina osob a konkrétní okolnosti. Třeba bezohlednost, chamtivost, cyničnost, lenost a fušerství...
Green
9.9. 21:05
Zdravím a držím palce. Myslíte že je možné dobudovat funkční silniční síť v ČR bez větších ekologických škod, nebo jediná z vašeho pohledu ekologická varianta je nestavět nic a omezit osobní a nákladní silničnbí dopravu ?? Neděláte jen problémy za každou cenu jako s lodní dopravou??
Miroslav Patrik
11:09
Funkční silnicční a dálniční síť lze dobudovat. Taková již byla navržena občanskými sdružení a částečně schválena MŽP v červnu 1999, které vydalo souhlasné stanovisko k návrhu rozvoje dopravních sítí v ČR. Bohužel to stanovisko Zemanova vláda hodila do koše a tak stavíme komunistický plán z roku 1963. Stavět určitě i dálnice, ale asi o polovinu méně, čím více jich budeme mít, tím více se o ně musíme starat (a jak se nám to daří u D1? že?), takže lépe s menším tempem, uvážlivě, kde je to nutné a více opravovat a udržovat. Bohužel nové železnice se snad ani nestaví, nej se modernizuje. U nákladní vodní dopravy není nutné za veřejné peníze stavět nic, jsme na střeše Evropy - spíše více rozvíjet osobní vodní (rekreační) dopravu.
Radek
9.9. 22:00
Doufám, že jste spokojen se současným stavem, který panuje díky nedostavbě D8. Ústecký region je díky tomuto stavu izolován od zbytku republiky, jak dlouho bude Vaše hnutí blokovat D8. Vy osobně používáte automobil, nebo jiný dopravní prostředek?
Miroslav Patrik
11:12
Tato otázka patří asi spíše státnímu investorovi ŘSD ČR, který se svými placenými odborníky chaoticky stavbu D8 připravuje a úředníkům, kteří jsou líní či málo kvalifikovaní. Pokud by dělali to, co mají, včetně dodoržování zákonů a komunikace s ekologickou veřejností, pak by se třeba D8 postavila rychleji a bez komplikací. Ústecký kraj není izolovaný, jsou horší oblasti. Já osobně používám nohy a bicykl, i když bych si samozřejmě rád koupil třeba vlak. Auto smrdí a zabíjí, fuj.
Honza
9.9. 22:06
Pane Patriku doufám že konečně v této funkci prohlédnete a veřejně uznáte nesmyslnost Vašeho 15letého snažení. Měl by jste se rovněž omluvit občanům obcí Velemína, Bořislavi a dalším obcím které jsou organizací "Děti země" diskriminováni.
Přeji vám mnoho myšlenek prospěšných pro VŠECHNY lidi až budete radit panu Bártovi.
Zdraví Honza z Kralup
Miroslav Patrik
11:17
Naše snažení ukázat, že v ČR nelze připravovat a stavět špatnou dopravní stavbu, zvláště takovou, která zbytečně zničí krásy Českého středohoří, které v minulosti obdivovali velcí mužové, z novější doby mě nikdo nenapadá, mělo naopak velký význam. Další lidé a občanská sdružení se také pustila do boje o svá práva spoluúčasti při rozhodování "těch nahoře u moci a funkcí" a Děti Země jim v tom byly a jsou oporou. Pokud jsou nějací občané diskriminování, pak mají také využívat svých občanských práv, příp. by jim měl "pomoci" stát. nelze být nečinný a čekat, že mi někdo pomůže. To platí pro veřejný a soumkromý prostor. Navíc Děti Země a další místní sdružení opakovaně nabízely v minulosti vedením obcí kolem D8 spolupráci a pomoc, marně. Nicméně díky za dotaz.
Logik
03:19
Myslíte, že se vám v této společnosti založené na sobectví, bezohlednosti a překrucování odborných faktů podaří aspoň trochu něco změnit v dopravě i v investicích, v koncepci, ve změněn hodnocení dopravních systémů a konečně v přesunu většího množství dopravy na železnice?
Miroslav Patrik
11:21
Ano, bylo by to fajn, ale berte to tak, že jeden osvícení člověk či několik lidí, včetně třeba nového vedení na MD či dokonce snad i na ŘSD ČR (?), má velmi těžkou situaci. Sítě a vazby těch, co chtějí stavět za veřejné pěníze cokoliv a kdekoliv, bez ohledu na ekologickou a dopravní potřebnost, je mnoho. Je to prostě betonová lobby. Ale jak se říká, bojovat se musí pořád. Stejně také je nutné neustále bránit křehké principy demokratického režimu, neboť autoritativní režimy jsou stále "za rohem připravené", ať zleva či zprava...
Phoenix
05:36
Zkoušeli jste někdy spočítat dopady nedostavěného úseku dálnice na celou ekonomiku? Tedy zbytečně spálené pohonné hmoty, zničené silnice v obcích, zdraví obyvatel průjezdných obcí atd.? Dále - možná to někdy někde proběhlo, ale navrhli jste někdy ucelenou alternativu, jak problém D8 řešit? Tou ucelenou myslím konkrétní spočítané řešení, ne nějaký neurčitý výkřik, že to jde i jinak. díky.
Miroslav Patrik
11:25
To je asi otázka na nějaké takyodborníky, kteří vám to za několik statisíc korun spočítají a pak se ta studie dá do šuplíku a život půjde dál. Tuším, že je potřeba 400 mld. Kč na "dostavbu" dálniční silniční sítě a ty peníze neubývají, pořád je možné něco stavět a betonovat krajinu ČR. To nemá konec, protože vždy někdo řekne: "Hele, tady za 1 mld. Kč postavíme 2 km zkratky a ušetříme peníze za paliva." Ucelenou alternativu jsme přeložili v roce 1999 - postavit dálnici do Německa z Prahy přes Slaný a Most až do křižovatky německých dálnic Nossen. Pak v roce 2000 byla předložena varianta tunelu Kubačka na D8 přes CHKO atd.
Ctirad Oráč
07:06
Děti Země pouze vyhrávají žaloby na nekvalitní práci úředníků z MD a ŘSD. Potvrdil to i ombudsman. Žádný soud neměl odkladný účinek na stavbu D8 a seriozní noviny nemůžou v demokratické společnosti označit toho, kdo na chyby úředníků upozorňuje, za teroristu a blokátora stavby. Jak hodnotíte informování médií o kauze D8?
Miroslav Patrik
11:30
Ano je to tak, žádná žaloba (až na malé nepodstatné výjimky) neměla přiznaný odkladný účinek - a nejen proti D8. Soudy prostě tvrdí, že žádné občanské sdružení takový účinek nemůže nikdy získat, protože má jen procesní práva (s čímž nesouhlasíme, protože máme i hmotná práva daná nám Aarhuskou úmluvou). V každém režimu jsou masová média poplatnější oficiálním názorům. S tím se těžko bojuje. Mohu opakovaně psát a říkat, že podávání žalob bez odkladných účinků nemá na další schvalování staveb a jejich výstavbu žádný vliv (důkazem je právě i D8, kde se prostě pokračuje), nicméně málokdy se to v mas médiích objeví. Ale máme štěstí, že žijeme v demokratickém režimu a že můžeme svobodné své názory šířit alternativními informačními kanály, třeba emaily a na web stránce. Jen je samozřejmě obtížné přinutit lenochy se k nim dostat a přečíst si je. Ale jsou v životě horší věci...
Petr K
07:58
Dobry den, ministr Barta se chova jako podnikatel(mysleno v dobbrem), snazi se tedy "eliminovat " potizisty. Neobavate se ze Vas ministerska masinerie a lobby "semelou"?
Miroslav Patrik
11:34
Ano, obávám, musím si to hlídat - snad má práce dvacet let v neziskovém sektoru mi v tom pomůže. Mám pocit, že i ministr si musí dávat trochu pozor, aby ho ta státní mašinérie nesemlela, když na MD musí dělat krizového manažera a na koncepční práci je pak méně času. Ale zatím je tam nový a aktivní tým lidí, ktery, jak jsem tak měl pocit vidět, maká. Uvidíme, zda zvládnou tak vysoké tempo, je tu totiž nebezpečí dělat chyby.
Bob
08:20
Vážený pane,

nevím sice, jak formálně souvisí vaše hnutí se Stranou zelených,ale rád znal váš názor na "volební úspěch" SZ 2006 a na "volební neúspěch" SZ 2010 a na příčiny této skutečnosti, děkuji za Váš názor
Miroslav Patrik
11:41
Strana zelených má za cíl jako každá jiná politická strana získat politickou moc (přesvědčením občanů-voličů) a umět s ní zacházet (musí mít k tomu "vychované" lidi, kterí ji umějí úspěšně použít). Svými tématy je samozřejmé velmi blízká ekologickým občanským sdružením, včetně toho, že v ní je mnoho přátel. Nejsem až tak dobry analytik, ale úspěch v r. 2006 asi byl ve znamení změny stylu politiky (slušnost), změny tváří (noví lidé místo dinosaurů), změny témat (kvalita života, zájem o lidi a jejich problémy, ochrana práv menšin a podpora alternativních názorů a způsobů). Leč to nestačilo. Protože získat trochu snadno moc a pak nevědět, co s ní, se podepsalo na vnitřní erozi jednoty názorů a postojů a pak znechucení voliči, že SZ je vlastně ještě "dítě". A volby 2010 tento pocit jen potvrdily a dost hořce, velká očekávání totiž znamenají velká zklamání. Toto riziko také hrozí VV, zatím ale vidím, že si s mocí umějí lépe poradit a jednota zatím je... Ale doufám, že SZ bude úspěšná v komunálních volbách, aby vyvažovala jiné politické ideje.
Josef Kalčík
08:29
Dobrý den, od populistických politiků slyšíme jenom spílání na "zlé" ekology, kteří údajně blokují kde co. Pomůžete panu ministrovi Bártovi ošetřit budoucí výstavbu tak, aby úředníci už nepostupovali protizákonně (např. vydávání neplatných stavebních povolení) a pokud ano, tak jakým způsobem? Druhý dotaz - množství nejrůznějších předpisů komplikuje práci i lidem, kteří se snaží stavět s ohledem na životní prostředí (=poctivě). Je nějaká snaha tuto houšť předpisů nějak zprůhlednit?

Díky za odpověď a přeji mnoho úspěchů
Miroslav Patrik
11:49
Ano, rád bych, aby se změnil přístup státního inevstora ŘSD ČR k angažované veřejnosti, které zajímá, v jakém prostředí a v jaké zemi žijí, beton není až tak příjemný kamarád. Takže nezbývá, že se scházet s lidmi, kteří o tom rozhodují a říkat jim opakovaně, že v demokratickém režimu je prostě účast veřejnosti žádoucí a nutná a že dodržování zákonů musí být zadřené pod kůži. Válcování menšinových či jiných názorů je slepá cesta. A právě dálnice D8 by to mohla neustále všem připomínat, neboť teď má velké potíže s dokončením přípravy (chybí územní rozhodnutí a čekají ji asi 15 soudních sporů). Přitom já sám jsem všechny dotčené od roku 1994 opakovaně upozorňoval na všchna právní a odborná rizika této jediné stavby v chráněném území... Ta houšť předpisů se mi zdá také přehnaná, ale nevím, jak z toho snadno ven, když poslanci zřejme chtějí neustále lidem dokazovat, že jsou potřební a vydávají novely novel apod. Měli by spíše vydávat méně zákonů, které by byly kvalitní a ne horečně měnit a měnit ty stávající, už nejsme v postrevolučních letech. V tom máte pravdu, že se v tom člověk, i v oboru, obtížně orientuje. Trochu lituji i soudce...
Tonda
08:36
Jak vnímáte skutečnost, že se často staví nové silnice a staré stojí vedle. Dá se něco dělat s tím, aby se třeba přestavěly ty staré a tato země se nestávala samým asfalstem?
Jak se díváte na nadějný, ale nakonec neúspěšný projekt Zelených s kamiony na železnici. Myslíte, že se ztratí v propadlišti dějin?
Miroslav Patrik
11:53
Bohužel, velmi málokdy se zbourá ta stará, protože prý slouží jako "záložní" (či jak se tomu říká). Řešením je uvážlivé rozhodnutí, kde se a proč má něco nového stvět. Já jsem příznivcem spíše oprav a modernizace dílčích úseků, než masívní výstavby velkokapacitních silnic ve zcela nových koridorech). Betonování krajiny znamená další rizika, nejenom zvýšení odtok vody a rizika záplav. Nápad SZ se měl prosadit do 1,5 roku od zahájení spoluvlády, ale ruku na srdce, když na MD seděl tandem Řebíček- Hodač, kterým šlo o "veřejný zájem" vždy, tak ta snaha byla velmi obtížná. Prostě úspěšná obstrukce... Takže zatím propadliště .
Ivan Lejčar
08:41
Rozumným řešením do doby zprovoznění úseku D8 přes České středohoří by bylo obnovení převozu kamiónů po železnici v úseku Lovosice Drážďany (ROLA). Přišla řeč i na toto téma?
Ivan
Miroslav Patrik
11:55
ROLA fungovala tušim v letech 1994-2004, a to díky penězům z Německa, než z ČR. Jakmile se chýlila dostavab úseku A17 v Německu a úseku D8 přes Krušné hory (2006), tak prostě "došly" peníze. Nicméně vozit kamiony na kolejích je jen dočasnýcm, drahým řešením, raději vozit kontejnery... Od r. 2004 je po ROLE mrtvo.
cechosvycar
08:42
Dobry den, pokuste se panu Bartovi prosim vysvetlit, ze kdyby nebyla ceska dalnicni lobby tak nenazrana, tak uz davno mohla stat dalnice R7ktera by se vetvila a mohla napojit jak Most-Chomutov, tak Usti-Teplice a hlavne by nevedla pres chranene uzemi přirody. Snad to vezme v potaz a zarazi dalsi nesmyslne stavby jako R3,6,11,49,52...

A ted ruku na srdce, co rikate na vysokorychlostni trat do Drazdan? S tunelem pod Stredohorim?

Dekuji a zdravim do Cech
Hans Peterka, Wintherthur
Miroslav Patrik
11:57
Ano, ano, R7 sice není velká priorita, ale dle plánů měla být v r. 2004. bude o 10 let později, aniž by se o její schvalování zajimalo jakékoliv sdružení, takže má "volnou cestu". Dnes už je prostě trochu mimo priority ČR... O VRT přes CHKO vím od r. 1996. Pokud bude v tunelu, tak prosim, ale když není v dlouhém tunelu D8, tak je to další cesta k likvidaci Českého středohoří. Obecně VRT asi ano, ale vidím je tak za 50 let... Díky za dotaz.
Jana
09:13
Dobry den,

dva dotazy: Z rozhovoru v LN vyplynulo, že si ujíždíte na dřevěných načerveno natřených stěnách a na mostech pro slony (nebo soby, teď nevím...). Četla jsem vaše odpovědi správně, tedy že vám nejde o věc, ale o dřevěné PHS?

2.: Co říkáte na zastevní financí na jihomoravské dopravní projekty (nádraží v Brně, R43, R52)? Také tyto stavby urputně blokujete osamocen, bez ohledu na mínění obyvatel Brna či Jižní Moravy?

Děkuji za odpovědi,

Jana
Miroslav Patrik
12:02
Ta diskuse kolem PHS byla trochu mimo, zajímaly hlavně redaktora. Ja chtěl na nich jako příkladu ukázat, co je správní řízení a co v něm mohou družení navrhovat. Jinak si sám ani nepamatuji, že bych tak detailně lpěl na nějaké PHS a ani na D8. To už je opravdu masochismus, ale proč ne, třeba někoho to zajímá, mě ani ne. Zastavit peníze pro odsun nádraží je správný krok, protože jde o megalomanskou stavbu, která by fungovala až po úplné dostavbě, kdežto varianta občanské koalice Nádraží v centru by díky své etapovitosti byla funkční už za 13 mld. Kč a ne za 25-30 mld. Kč. Teď je ve hře R52 na Mikulov, tlaky jsou stále velké. Proti ní (a R43) je i více sdružení a občanů, včetně obcí. Já jsem prostě jen více "politicky vidět".
Michal
09:13
Lidé u nás nechápou jednu základní věc a to je doba použivání silnic. Dálnice tady budou desítky možná stovky roků. A podle toho by se měly stavět, tedy s maximálním ohledem na přírodu. Bohužel toto nikdo nezdůraznil.
Miroslav Patrik
12:04
Přesně tak, tak velká stavba tu je na 100 let (doufejme), proto je lepší a levnější, o nich třeba 10 let mluvit se všemi, co o diskusi stojí a pak se rozhodnout. Zatím je to tak, že politik ukáže prstem a úředník plní, bez ohledu na jiné názory a bohužel i na státní kasu... Snad se to postupně změní, když už peníze docházejí.
Michal
09:18
Jakou budoucnost má železnice v nákladní dopravě? Osobní rychlostní vlaky konkurují letadlům na krátkou vzdálenost. Je nějaká šance posílit význam vlaků pro nákladní dopravu? Důležíté je aby to fungovalo bez dotací, nebo jiných ekonomických zásahu. (Jinak z toho bude černá díra do rozpočtu jako všechno u nás.) Máte nějaké analýzy na toto téma? Problém je 2x překládka kamion - vlak. Pomohlo by zavedení kontejnerové dopravy?
Miroslav Patrik
12:07
Uf, těžko řící, snad ne pokračování v propadu jako v EU. Doufám, že v ČR si svůj větší podíl udrží, máme tu tradici fandů i odborníků. Zatím ještě chybí objektivní placení externích nákladů, resp. za dopravní cestu - jiné peníze za dálnici a jiné za použití železnice (voda dokonce neplatí nic!). Analýza možná existuje, já se spíše věnuje těm dálnicím (a vodě). Kontejnerová doprava a výstavba logistických center je samozejmé základ.
Hřebiček
09:49
Dobrý den,

jaký je váš názor na stavbu R35 Českým rájem v trase Jičín-Turnov a může nenávratně poškodit unikátní krajinu Českého ráje? Lze nějak napomoci tomu, aby se neopakoval případ Českého Středohoří a stavba přes veškerou nesmyslnost v dané variantě nevznikla?
Miroslav Patrik
12:26
Děti Země i já sám jsme od počátku preferovali výstavbu R35 kolem CHKO po západním okraji. Nebezpečí opakování D8 v Českém středohoří tu stále je. Sice tuším, že kraj rozhodl o variantě mezi oběma částmi CHKO Český ráj, ale třeba se to zvrátí. Zatím nejsou peníze, takže výstavba R35 z Úlibic do Trutnova je někde na konci zájmu ČR, což je logické. Možná by stčilo postavit jen několik 2pruhových obchvatů a nechat to být.
Zuzanka
10:15
Ahoj Mirku, co myslíš, že by se mělo dělat s úředníky, kteří léta rozhodovali nezákonně, a někteří nejen nezákonně, ale i arogantně a pocitem nepostižitelnosti. Vyházet je všechny? Potrestat je finančně? Udělat web s jejich jmény a fotkami, aby se vědělo, o koho jde? Nebo defenestrace? Tento problém je asi ve všech resortech.
Miroslav Patrik
12:35
Díky za pěknou a naléhavou otázku, která má systémově širší dopad. Předně by měli být úřednícj chráněni služebním zákonem z roku 2002. Ale příslušné pasáže o "nezávislosti a kvalitě" a současně odpovědnosti za způsobené škody (vsým konáním či jednáním) mají platit až od 1. 1. 2012, což je neuvěřitelené. Pak se nelze divit, že úředníci jsou tu pro politiky a ne pro lidi a politiky. Pokud úředník nevyhový zájmům politika, tak "jde". Asi bych začal zveřejňováním jmen a příslušných rozsudků na úředních deskách, když nepoužíváme pranýře. Aby to nebylo v rozporu s lidskýdmi právy. Samozřejmě fiannční postih lze použít už teď, jen se prostě nepoužívá, neboť o něm rozhodují právě ti nadřízení, co mnohdy nutí úřednky konat nezákonně. Defenestrace je u nás tradiční, ale asi uz nepřijatelná :-) No a hloupé a lidé úředníky třeba vyházet. Ty přece nemusíme platit. Stačí aspoň takto?
Zuzanka
10:22
A ještě jeden dotaz :-) Můžeš Mirku všem těm kritikům nedostavěné D8, kteří tě absurdně obviňují ze zabíjení lidí a z toho, že některé silnice jsou plné kamionů, vysvětlit, jaké jsou důvody intezivní kamionové dopravy? Osobně si myslím, že důvodem jsou právě tito kritici sami, kteří neustále konzumují a nakupují nepotřebné nesmysly. Ať si vzpomenou na ty mrtvé na silnicích, až budou zase podléhat předvánočnímu konzumnímu šílenství.
Miroslav Patrik
12:47
Jistě, už jsem to psal i výše, že u D8 mj. vyhřezla i psychologická dimenze, kdy mnozí propadli názoru, že D8 vyřeší vysokou nehodovost a čekali a čekali a čekali. Přitom nejrychlejším řešením je organizační či technické (mimo nejlepší doprava = žádná doprava) a výstavba nové dopravní cesty ta nejpomalejší. Ačkoliv po dálnicích a silnicích na bohatemé Severu jezdí stále ještě menšina jeho obyvatel, tak nějak nadrzo vnucují zbytku (i světa), že jejich právo na rychlost, zběsilost, nervozitu a nelidskot (mrzačení a zabíjení lidí) má jakousi přednost před životním prostředím a zdravím ostatních spolubydlících v této zemi a na této Zemi. Je to takové krátkodobé infantilní sebestředné chování typu "jááá chci" a "ty se, státe, o mě postarej". Odkazují na výbornou knihu sociologa Jana Kellera Naše cesta do provohor o automobilové kultuře. No a chamtivost skoro zničila planetu opic, tak proč by neměla ničit mezilidské vztahy a planetu Země, že? Stačí takto, Zuzanko?
Kout
10:40
Dobrý den,
jako že mi ekologové nevadí ale za to nesmyslné zdržování D8 bych vás nejraději zastřelil.
Když jsem viděl jak se nejdřív měly dělat varianty delšího a pak kratších variant tunelu a teď když se staví ta šílená estakáda nad Prackovicemi kde to vůbec nemuselo být tak to klobouk dolů vaší "skvělé" snaze.
(tam vyhrála lobby za dražší variantu)
Miroslav Patrik
12:59
To strílení by nebylo vhodné, protože za "zdržování" (samoosobě je to nesmslný termín) D8 byste pak musel "postřílet" více lidí, kteří jsou liní nebo fušeři. A to je nepřijatelné, protože v demokratickém režimu se musíme prostě všichni nějak rozumně dohodnout. A pokud tomu tak není, pak se nelze divit, že nějaká skupina občanů hájí svá práva na svobodný názor. A je dokocne úspěšná, i když to stojí pot, krev a slzy. A spoustu času! Ano, my navrhoaly dlouhý tunel od r. 2000, který by mohl být postavený v roce 2012-4 o 20% více penez. Teď bude D8 v roce 2014 skoro za stejné peníze. Jen bude zničená typicky "Česká krajina" (název obrazu z roku 1808 německého romantického malíře C. D. Caspara). Jak už z oblibou několik říkám: "Stát bude mít dálnici D8, my budeme mít pravdu."
Shearer
10:40
Jak je podle vás vůbec možné, že v tomto státě investoři a Ředitelství silnic a dálnic porušuje jeden zákon za druhým a všem to přijde normální? Je v jiných zemích běžné, aby se začalo s výstavbou dálnice v době, kdy investor ještě nemá povolení pro stavbu celé dálnice, nebo nemá vyřešeny vlastnické vztahy?
Miroslav Patrik
13:12
Zákony porušují státní úředníci, kteří mají lidem pomáhat, proto si je platíme. A volíme si své zástupce (politky), aby pečlivě a uvážlivě rozhodovali, jak a na co se naše peníze použijí. Úředníci mají být odborně kvalitní, přátelsky emptaičtí a otevření různým žádostem občanům, pracovití, nezávislí na aktuální politicko-stranické situaci (vedení úřadu) apod. A hlavně mají dodržovat zákony a hlídat,a by je dodržovali jiní - občané, včetně politiků. To je ovšem ideál, k němůž směřovaly ve starém Řecku, kolébce demokracie, či ve starém Římě v dobách republiky. Praxe je smozřejmě obtížná, protože tlak peněz, vlivu a moci je silný a lákavý. Pokud si ŘSD ČR (či jiný velký, státní, investor zavedl) praxi, že své staby staví (a přiravuje) salámovou metodou, pak to jsitě je legitimní, ale nemůže to být v situaci, kdy mu hrozí několik soudních sporů. Pak by měl mít plán B (což není pomlouvačná mediální kampaň), resp. musí mít analýzu právnícha věcných rizik svého hazardu rozestavět dálnici či silnici. Příklad: Podle naivního harmonogramu projektantů z Pragoprojektu, a.s., z ledna 2008 se měla D8 stavět NARÁZ všude na podzim 2007. Pak by se údajně dostavěla v listopadu 2010. A co se stalo? Začaly se stavět dva mosty a jeden tunel a na zybtku D8 nebyly vykoupeny pozemky, chyběla rozodnutí o kácení dřevin, chyběla stavební povolení. A do toho žaloby, které byly zatím úspěšné. Prostě totálně lehkověrné jednání, přitom s miliardy korun v rukách a osudy lidí v okolních obcích, kteří důvěřivě věřili, že inevstor ví, co dělá - vždyť přece nefinancuje dálnici poprvé. No a výsledek je zřejmý, chaoticky rozestavěná dálnice, absence územního rozhodnutí a stevbních povolení, žaloby stále na krku, rozlobení občané... Třeba se z toho nové evdení ŘSD ČR poučí a bude s veřejností lépe jednat a ne ji přezírat. A hlavně za chyby musí přijít sankce, i pro státní instituci. Když neplní ty funkce, které dle své zřizovací listiny má, tak k čemu je? Ale uvidíme... D8 je mementem.
Hřebíček
10:45
Jinak vám chci vyjádřit podporu v boji proti zvůli investorů, demagogii médií a zabedněnosti veřejnosti, která raději plive na Vás, než by se zamyslela zda ta která dálnice je vůbec potřeba, zda v takové trase, která byla vytyčena, a zda je normální aby vznikala za masového porušování zákonů a za předraženou cenu. Děkuji za Vaši práci.
Miroslav Patrik
13:18
Děkuji za podpůrný názor. Když už chce stát stavět, tak logicky v souladu se zákonem. Logicky s účastí veřejností, která má v demokratickém státě právo se k takovým stavbám vyjádřit a dostat patřičnou odpověď. A logicky s ohledem na ekologická, územní, finanční a dopravní kritéria. Zatím se rozhoduje podle místa na mapě, kam dosahuje prst právě zvoleného politika, protože stát přece nemůže zkrachovat - rizika "mého" rozhodnutí se totiž rozdělí mezi miliony důvěřivých obyvatel. Stačí je jen přesvědčit, že vím, co chci, vím jak na to a že mi jde o občany-voliče. Naštěstí máme svobodnou demokratickou společnost, tak můžeme do veřejných staveb mluvit a žádat stát/úředníky o informace a o správné rozhodování. "A na všemožná protivenství nehleďme!" :-)
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů