zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Hyundai má svůj první elektromobil

18.09.2010
Ekologická auta
Hyundai má svůj první elektromobil

Automobilka Hyundai se zařadila mezi výrobce elektromobilů. Nově představený model BlueOn vychází z nejmenšího modelu značky i10 a k pohonu elektromotoru o výkonu 61 kW slouží energie uložená v lithium-polymerových akumulátorech o kapacitě 16,4 kWh.

Novinka BlueOn

"Zájem a poptávka zákazníků po ekologických vozech roste každým dnem a vývoj tak pokrokové techniky je pro dosažení vedoucí pozice v automobilovém průmyslu nepostradatelný," prohlásil Dr. Hyun-Soon Lee, viceprezident výzkumného a vývojového střediska společnosti Hyundai.

Do vývoje modelu BlueOn investovala automobilka přibližně 40 miliard wonů (cca 665 milionů korun). Po oficiálním představení, které proběhlo v rezidenci jihokorejského prezidenta (tzv. Modrý dům) plánuje Hyundai do října poskytnout třicet exemplářů různým vládním organizacím v Koreji. Tato vozidla budou sloužit především k vývoji a testování infrastruktury dobíjecích stanic po dobu přibližně dvou let do srpna 2012.

Technické vlastnosti elektromobilu Hyundai BlueOn

Vzhledem k tomu, že vozidla s čistě elektrickým pohonem používají ke svému pohonu pouze akumulátor a elektromotor, jsou jejich užitné a provozní vlastnosti určeny životností a kapacitou akumulátorů. Hyundai zvolil lithium-polymerové akumulátory, protože v porovnání s dosavadními akumulátory NiMH poskytují stejný výkon při hmotnosti, která je o 30 procent nižší, a objemu, který je o 40 procent menší. Zvýšená účinnost umožňuje zvětšit vnitřní prostor pro cestující.

Vůz je navržen tak, aby bylo vyloučeno přebití akumulátoru a zaručena nejvyšší možná bezpečnost v případě nehody. Elektromobil Hyundai absolvoval také náročné zkoušky odpovídající stovkám tisíc ujetých kilometrů, aby byla zaručena maximální bezpečnost. BlueOn dosahuje nejvyšší rychlosti 130 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 13,1 s, což je lepší hodnota, než jaké v této třídě dosahují některé modely poháněné zážehovým motorem.

BlueOn je vybaven systémem VESS (Virtual Engine Sound System), který vytváří umělý zvuk napodobující motor, aby byla zajištěna bezpečnost chodců, neboť elektromobily jsou v malých rychlostech téměř neslyšitelné.

BlueOn dokáže na jedno nabití ujet až 140 km

BlueOn dokáže na jedno nabití ujet až 140 km, přičemž nabízí dvě metody dobíjení. První používá domácí elektrickou zásuvku na 220 V, rychlodobíjení probíhá ze sítě 380 V. Z domácí sítě se akumulátory plně dobijí během šesti hodin. Metodou rychlodobíjení lze akumulátory nabít na cca 80 % maximální kapacity během 25 minut. Hyundai bude budovat dobíjecí stanice ve spolupráci se soulským magistrátem a dalšími vládními organizacemi.

BlueOn se od verzí poháněných spalovacím motorem liší také elektrickým pohonem posilovače řízení a vodního čerpadla a brzdovým systémem s rekuperací kinetické energie. Komfort řidiče navíc zvyšuje vyspělý telematický systém, který ukazuje stav nabití akumulátoru a polohu dobíjecích stanic. Hlasové navádění k cíli je doplněno zobrazováním map na displeji LCD TFT 4,2", který je součástí přístrojové desky Supervision.

Hyundai plánuje v příštím roce rozšíření kapacity pro výrobu vozů BlueOn, zahájit zkušební výrobu a do konce roku 2012 dodat na trh přibližně 2500 vozů.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí