zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Autobus 21. století vozí návštěvníky MZV

17.09.2010
Ekologická auta
Autobus 21. století vozí návštěvníky MZV

Nejdražším vozem, který se pohybuje po areálu výstaviště, je modrý autobus TriHyBus. "Je to prototyp, který stojí asi jeden milion eur," vysvětlil Ing. Petr Dlouhý z Ústavu jaderného výzkumu Řež a.s.

TriHyBus vypadá jako každý jiný autobus, jeho název je zkratkou Triple Hybrid (Hydrogen) Bus. Vznikl díky projektu na vývoj, realizaci a demonstrační provoz městského autobusu s hybridním elektrickým pohonem s vodíkovými palivovými články. "Dali jsme hlavy dohromady a vymysleli základní koncept," objasnil Petr Dlouhý. Vůz pak vyrobila plzeňská Škoda Electric a.s. s využitím podvozku a karoserie Iveco Irisbus Citelis. Hlavním zdrojem energie pro elektrický trakční motor autobusu je membránový palivový článek od firmy Proton Motor o výkonu 48 kW. Při akceleraci a jízdě do kopce pomáhají palivovému článku akumulátory a ultrakapacitory, které umožňují využití energie při brzdění. Autobus je založen na hybridní koncepci, díky níž dochází ke zvýšení účinnosti celého pohonu, to znamená nižší spotřebě a většímu dojezdu.

"Vývoj tohoto jediného prototypu trval zhruba dva roky, nyní už je přes jeden rok v provozu," potvrdil Petr Dlouhý. Městský autobus 21. století mohou v současné době využívat cestující v Neratovicích, kde díky společnosti Veolia Transport a.s., která ho provozuje, vyráží na trasu dvakrát až třikrát do týdne. V porovnání s klasickými autobusy se vyznačuje větší dynamikou a tichou jízdou. "Uvnitř je obrazovka, která zobrazuje spotřebu energie v rámci trojitě hybridního systému," dodal Petr Dlouhý.

Vodík je nazýván palivem budoucnosti. Při jeho využívání jako paliva ve vozidlech vzniká pouze voda, proto je ekologicky zcela nezávadný. Je možné ho vyrábět z vody a při využití čistých zdrojů energie, jako jsou vítr, jádro, slunce nebo voda, je i jeho výroba bez škodlivých emisí. Kromě toho se významně snižuje závislost na dodávkách fosilních paliv ze zahraničí. Podle Petra Dlouhého se však tato verze dopravy za současných cen alternativ nemá šanci uplatnit. Cenu provozu totiž významně ovlivňuje právě cena vodíku, který se navíc musí dovážet z Ostravy. "Pokud bychom mohli vodík vyrobit z místních zdrojů, pak má provoz takového stroje potenciál být v budoucnu minimálně stejně nákladný," uzavřel Petr Dlouhý.

Jízdu TriHyBusem si mohou návštěvníci Mezinárodního strojírenského veletrhu vyzkoušet na vlastní kůži až do čtvrtka. Každý den od 10 a 14 hodin vyráží od pavilonu P a kopíruje trasu veletržního Shuttle Busu včetně zastávek.

AUTOR: Anna Pořízková

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
INISOFT s.r.o.
24
8. 2017
24.8.2017 - Seminář, školení
Liberec, Centrum Babylon Liberec
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí