zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Marketing ochrany přírody Česko zatím využít nedokáže

21.09.2010
Příroda
Marketing ochrany přírody Česko zatím využít nedokáže

Současná mediální vřava kolem Národního parku Šumava má své marketingové souvislosti, které se ve výsledku týkají všech čtyř národních parků České republiky. Domnívám se, že je to právě marketing, ve kterém česká ochrana přírody zaspala. Zcestovalý čtenář mi dá jistě za pravdu, že ve srovnání se světem je české pojetí národních parků stále ještě velmi pionýrské. Není to v kvalitě nebo odbornosti ochrany přírody samotné - v našich parcích je však stále pomálu možností poznávat přírodu v interaktivních návštěvnických centrech, zažít túru v divočině či si legálně užít jiných dobrodružství. Ochrana přírody je uchopená z gruntu, zatímco marketing se svými nástroji je využíván jen okrajově. Národní parky České republiky před sebou tedy mají velký potenciál vystavět nabídku pro své hosty v moderním, evropském či světovém duchu. Jak ukazují příklady ze světa, obě části, jak ochrana, tak marketing, se dají velmi úspěšně spojit. V národních parcích v Německu, USA či na Novém Zélandu se podařilo vybudovat nejen komfort pro návštěvníky, ale také řadu pracovních příležitostí pro místní obyvatele a značné příjmy pro státní kasu. Za všechny jeden příklad. Národní parky na Novém Zélandu vydávají místním firmám koncese na provozování návštěvnického servisu. Ty pak vracejí cca 6 % ze svého zisku zpět do kasy ministerstva (DOC), které tyto peníze investuje opět do národních parků. Každý v tomto soukolí musí dělat kompromisy (ochrana přírody je na prvním místě), ale rovnováha funguje. Spokojeni jsou ochránci přírody, místní, kteří mají práci, a turisté, kteří si odvážejí zážitky. Světový trend říká, že většina návštěvníků dává přednost krátké procházce před celodenním výletem do divočiny. Takže se není potřeba bát, že všichni budou chtít hromadně vstupovat do nejcennějších území. Atraktivnější parky přitáhnou více návštěvníků, kteří jsou nejlepším médiem na přenos informací o jedinečnosti a cennosti území.


AUTOR: David Albrecht, PR konzultant, specializace národní parky a ochrana přírody

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
7
8. 2017
7-11.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
14
8. 2017
14-18.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Bílé Karpaty (hranice ČR/SR tábor Polana - Vrbovce/Javorník)
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí