zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Veolia Transport Praha testuje další hybridní autobus, tentokrát Solaris Urbino 12

26.09.2010
Doprava
Veolia Transport Praha testuje další hybridní autobus, tentokrát Solaris Urbino 12

Společnost Veolia Transport Praha (VTP), jako jeden z významných pražských autobusových městských dopravců, testuje během krátkého období další hybridní vozidlo, tentokrát městský autobus Solaris Urbino 12 Hybrid. S moderním nízkopodlažním autobusem se mohou cestující setkat od 20. září do 1. října 2010 na lince MHD číslo 223 (Černý Most - Ratibořická). Dnes je vozidlo v rámci Evropského týdne mobility prezentováno na tiskové konferenci, následně jako mimořádný spoj pojede též na lince 293 směr Jižní Město. VTP pravidelně zkouší a testuje moderní autobusy vybavené nejnovějšími technologiemi včetně hybridních pohonů.

"Při zkouškách hybridního Solarisu v reálném provozu pražské městské hromadné dopravy budeme především testovat technické parametry autobusu a porovnávat je s údaji od výrobce," říká Daniel Adamka, manažer rozvoje autobusové a železniční dopravy Veolia Transport Česká republika. "Dnešní prezentaci vozidla i jeho nasazení na linku 293 využijeme i k zácviku řidičů, kteří budou s autobusem na hybridní pohon jezdit," dodává Adamka.

Hybridní Solaris Urbino 12, který měl svoji premiéru na podzim 2009 na Busworldu v belgickém Kortrijku, využívá paralelní hybridní systém kombinovaný s malým dieselovým motorem a elektromotorem. Vozidlo může v rámci hybridního systému ušetřit až 30 % paliva a podobně snižuje emise. Použita je standardní karosérie Urbino.

"Snížené náklady na palivo a šetrnost vozidel k životnímu prostředí jsou hlavními důvody, které nás vedou k testování autobusů s hybridním pohonem," doplňuje Ivo Novotný, marketingový a personální ředitel Veolia Transport Česká republika.

Paralelní hybridní systém je vyvinut a vyroben společností Eaton Corporation speciálně pro autobusy od devíti do dvanácti metrů. Ten využívá třífázový elektromotor 44 kW při maximálně 420 Nm k rekuperaci brzdné energie, která je ukládána do čtyř Li-on baterií s kapacitou 3,6 kWh a napětím 340 V, aby ji pak využil při akceleraci. Baterie jsou nabíjeny výhradně elektromotorem. Díky elektromotoru je využit menší dieselový motor 6,7 l Cummins 162 kW (220 HP) s emisní normou EEV a maximálním krouticím momentem 850 Nm. Šestistupňová automatická převodovka, která přenáší sílu obou motorů, je na zadní nápravě. Řídící systém ideálně mixuje síly obou motorů, a proto se řidič nemusí o nic starat a může se soustředit plně na řízení vozidla.

Letos v červnu se mohli řidiči a technici VTP seznámit s hybridním autobusem Volvo 7700, ten byl v pražském provozu testován bez cestujících. Ti se však v současnosti mohou pravidelně svézt trojitě hybridním vodíkovým autobusem TriHyBusem, který je nasazován společností VTP do provozu v Neratovicích. Vozidlo napájené z vodíkového palivového článku, baterií a ultrakapacitorů získalo aktuálně ocenění Zlatá medaile 2010 na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
UŽITEČNÉSEMINÁŘE.CZ
14
11. 2017
14.11.2017 - Seminář, školení
Hradec Králové,
Hotel Tereziánský dvůr
UŽITEČNÉSEMINÁŘE.CZ
21
11. 2017
21.11.2017 - Seminář, školení
Praha,
Konferenční centrum CITY - Pankrác
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí