zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Jezy na Labi by nám pomohly

01.10.2010
Vodní cesty
Jezy na Labi by nám pomohly

Petr Weikert uvedl ve svém textu Experiment za 110 milionů (HN 27. září) jako příklad mrhání penězi i jez v Děčíně. Argumentoval tím, že podle Labe vede železnice, po které by se mohlo převést sedmkrát více zboží než po vodě.

Rád bych doplnil, že když se letos 14. září v Praze sešel saský ministerský předseda Tillich s premiérem Nečasem, zmínil jako jeden z prvořadých úkolů snahu o prosazení stavby nového železničního koridoru Dresden - Praha mimo labské údolí. Labská železnice se podle Sasů blíží konci svých kapacitních možností a navíc je ekologickou bombou díky hluku zejména v nočních hodinách.

Kromě toho je třeba připomenout ještě další faktory mluvící ve prospěch stavby jezu v Děčíně:

Labská plavba umožňuje lodím na základě historických mezinárodních smluv bezplatný přístup k řadě destinací v západní Evropě a hlavně k tamějším zámořským přístavům. Proto labskou plavbu v zájmu vlastní ekonomiky podporovaly vlády Rakouska - Uherska, první republiky i Československa.

V Česku také přežila řada výrobců investičních celků, jako jsou elektrárny. Zároveň je potřeba dovážet obdobná investiční zařízení pro modernizaci českého průmyslu. Toto zboží v mnoha případech nelze dopravovat jinak než po vodě vzhledem k rozměrům a váze.

Poslední odhad nárůstu nákladní dopravy v Německu je ve srovnání s dneškem o 80 % do roku 2025. Dopravní experti navíc tvrdí, že na přeshraničních koridorech může být nárůst až dvojnásobný oproti uvedené hodnotě. Proto má smysl zvětšovat kapacitní možnosti přeprav na labské vodní cestě.

Labská plavba jako konkurence oproti železnici a silnici pomáhá snižovat dopravní náklady české ekonomiky na tomto důležitém dopravním koridoru, kde se dopravuje ročně 22 milionů tun zboží.

Elektrárna v děčínském jezu by produkovala spolehlivou obnovitelnou elektrickou energii, která bude pomáhat splácet náklady na tuto stavbu bez efektu na explozi cen elektrické energie pro spotřebitele, jak jsme tomu svědky u fatálního podvodu s fotovoltaikou.

Stavba jezu v Děčíně se tak jeví v současnosti jako jedna z ekonomicky nejvýhodnějších dopravních staveb. Odstranila by náš handicap, kdy jsme jediným vnitrozemským státem Evropy bez přístupu k moři a západoevropské síti vodních cest po splavné řece.

Jen skutečnost, že jsme vnitrozemským státem, rezultuje u otevřených ekonomik dle ekonomů v dnešním globalizovaném světě ztrátu na HDP per capita ve výši až 5 % oproti přímořským státům. A toto znevýhodnění lze zmírňovat jen výhodným, kapacitním a moderním dopravním spojením po železnici, silnici, a proto si važme i labské plavby stejně jako to činili naši moudří předkové.

Jiří Aster, předseda Sekce vodní dopravy Svazu dopravy ČR

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
7
8. 2017
7-11.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí