zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Kdy u nás prorazí obaly šetrné k životnímu prostředí

12.10.2010
Odpady
Kdy u nás prorazí obaly šetrné k životnímu prostředí

Spousta společností a značek na našem trhu zatím neumí či se nechce zabývat tématem obalů, které jsou v souladu s udržitelným rozvojem. Je to škoda. V zahraničí je to velký trend, na Designbloku jsme minulý týden prezentovali sto různých řešení obalů z ciziny formou výstavy Sustainable packaging. Mnoho obalů na našem trhu přitom v určitých směrech už "udržitelných" je, jen to dost zřetelně nekomunikují. Jak tedy vytvořit a jak rozhodnout, který obal je udržitelný (v souladu s udržitelným vývojem), který více a který méně? Největším problémem při designování takových obalů je mít k dispozici a použít správná data, čísla a informace. Např. spočítat uhlíkovou stopu je těžký úkol, chceme-li zahrnout všechny články výrobního řetězce. Kde končí dodavatelský řetězec, u dodavatelů materiálu nebo u dodavatelů surovin a má se započítat také řetězec výroby traktorů, které farmáři používají při pěstování surovin? A emise dopravních prostředků, kterými jezdí do práce zaměstnanci t ovárny? Důležité je, že obaly nemusí být 100% udržitelné. Přístupů, jak být "udržitelný", je totiž mnoho, někdy jsou velmi jednoduché, nevyžadují příliš velké změny a mohou být implementovány v poměrně krátkém čase. Od recyklovaných a recyklovatelných, rozložitelných a obnovitelných materiálů přes použití méně inkoustu nebo jen přírodních inkoustů, náhradní náplně či jiné další využití prázdného obalu po cradle-to-cradle design. Překvapivé je, že někdy dokonce platí pravidlo více znamená méně! Když určité potraviny budete prodávat v obalech, může to být v souladu s udržitelným rozvojem spíše, než když je nezabalíte vůbec a budou mít potom kratší trvanlivost, zkazí se a vyhodí. V každém případě však řešením není čekání. Hodně společností ve světě v tomto směru již pokročilo. Nejen proto, že udržitelný rozvoj bude brzy povinností, ale také proto, že si uvědomují, že se tímto směrem otevírá cesta k důvěře a loajalitě jejich spotřebitelů. Nehledě na to, že omezení může vést i k větší kreativitě. Proč o tom u nás firmy spíše mlčí? Buď v marketingu firem nikdo neví, jaké obaly se používají, nebo se jim to nezdá důležité natolik, aby to komunikovali.


AUTOR: Laďka Lichtenbergová
managing partner, Unity GDG

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí