zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Škoda Auto překvapila v Paříži elektromobilem

17.10.2010
Ekologická auta
Škoda Auto překvapila v Paříži elektromobilem

V tichosti a naprostém utajení připravila automobilka Škoda na výstavu v Paříži elektromobil na bázi modelu Octavia Combi, která se díky své modulární podvozkové skupině velmi dobře hodí pro montáž akumulátorů a elektromotoru.

Škoda Octavia Green E Line je představena v tradiční "eko" barvě mladoboleslavské automobilky, tedy v bílé, lesklá černá střecha je osazena velkoplošnými solárními panely.
Škoda Octavia Green E Line s elektrickým pohonem má dojezd 140 kilometrů, což splňuje požadavky většiny Evropanů denně dojíždějících do zaměstnání.

Vůz je samozřejmě vybaven systémem rekuperace energie, přičemž je možno zvolit tři úrovně rekuperace, eventuelně odpojení motoru pro zvětšení okamžitého dojezdu. Celkem 180 Li-ion článků je umístěno pod střední a zadní částí podlahy a částečně i v zavazadlovém prostoru. Celková kapacita je 26,5 kWh, hmotnost zhruba 315 kg. Elektromotor má trvalý výkon 60 kW a maximální 85 kW. Zejména maximální točivý moment o hodnotě 270 Nm, který je k dispozici hned po rozjezdu při počtu otáček těsně nad nulou, dodává elektromobilu dostatečnou sílu pro rozjezd a agilitu, což je ideální zejména pro pružné zrychlení v městském provozu. Elektricky poháněná Octavia zrychlí z 0 na 100 km/h přibližně za dvanáct sekund a její maximální rychlost je omezena na 135 km/h.

Pokud se využitelná zásoba energie vyčerpá, dobíjí se lithium-iontový akumulátor pomocí normované zásuvky, která je kompatibilní se všemi nabíjecími stanicemi v Evropě. Při připojení na obvyklou síť o napětí 230 V trvá dobíjení zhruba osm hodin, což odpovídá běžné noční odstávce vozu. Je-li k dispozici elektrický proud o napětí 400 V, postačí díky výkonné řídicí jednotce palubní elektroniky pouhé čtyři hodiny k tomu, aby se dojezd vozu Octavia Green E Line opět zcela obnovil. Dojezd může zvýšit i krátké dobití během přestávky na kávu nebo při nákupu v supermarketu. Přípojky pro dobíjecí kabel se nachází v prohlubni masky chladiče za emblémem Škoda, který je možno za tímto účelem odklopit, a také za stávajícím víčkem palivové nádrže.

Funkční jednotky, jejichž činnost je obvykle zajištěna spalovacím motorem, jsou v elektromobilu poháněny čistě elektricky. Platí to například pro klimatizaci nebo vytápění vozu. Tato skutečnost ovlivňuje v extrémních klimatických podmínkách dojezd elektromobilu. Pro posádku je i nadále k dispozici pět plnohodnotných míst k sezení, která mají stejné rozměry jako v Octavii Combi se spalovacím motorem. Zavazadlový prostor nabízí objem 490 litrů, což je o 115 litrů méně než u běžného modelu Octavia Combi.

V místě sdruženého přístroje jsou zobrazovány informace o aktuálním výkonu či spotřebě, stejně jako o stavu energie v baterii a dojezdu. Na displeji navigačního systému je zobrazen momentální průběh energetického toku - zda je elektromotor napájen proudem či zda při zpomalování nebo jízdě z kopce elektrický proud naopak vyrábí.

Už od příštího roku bude po silnicích jezdit zkušební fleet vozů Octavia Green E Line, který bude získávat důležité poznatky pro další vývoj tohoto typu pohonu s nulovými emisemi.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí