zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Průzkum - Nakupování biopotravin

16.10.2010
Průzkum - Nakupování biopotravin

Biopotraviny stojí ve světle pozornosti občanů ČR, každý druhý však vnímá označení bio jako marketingovou nálepku.

Nákup biopotravin

Polovina občanů ČR již sice zařazuje biopotraviny do svého nákupního koše, avšak pravidelný nákup tvoří zatím poměrně malou část (3%). Viditelně častěji jde o nákup pouze občasný (17%) anebo výjimečný (28%). Každý druhý občan biopotraviny nekupuje, spokojuje se s běžnými produkty (52%).

grafSpotřebitelé se rekrutují výrazně častěji z řad žen (každá druhá) než mužů (každý třetí), občanů mladšího a středního věku (vždy každý druhý) než seniorů (každý třetí) a osob s vyšším (každý druhý) než nižším (každý třetí) vzděláním. Častěji k nim patří rodiče dětí předškolního a školního věku (šest z deseti) než ti, kteří děti toho věku nemají (čtyři z deseti). Podmíněnost finanční situací domácnosti občanů je velmi výrazná: čím je příznivější, tím častěji jsou nakupovány potraviny v biokvalitě.

Informovanost

Jako informační zdroj využívají občané nejčastěji články v novinách (39%), televizní pořady (30%) a informační letáky či brožury (29%). Prostřednictvím internetu vyhledává informace, týkající se biotématiky, každý sedmý (14%). Každý třetí občan (35%) využívá neformálních způsobů, jak získávat informace o biopotravinách, diskutuje doma, v rodině, s přáteli apod. Přímá cesta k informacím má spíše podobu návštěvy prodejen s bioprodukty či využívání ochutnávkových akcí. Navštěvování veletrhů, výstav či vyhledávání restaurací, ve kterých se vaří z bioproduktů, je mnohem méně časté.

Co lze konstatovat...

Z výsledků průzkumu vyplývá - čím častěji občan nakupuje biopotraviny, tím více využívá veškerých informačních zdrojů. To, že je bio pouze šikovnou marketingovou nálepku, si však přes všechny osvětové kampaně a informační toky myslí nejen dvě třetiny těch, kteří biopotraviny vůbec nekupují, ale i třetina nakupujících.

Zdroj:

DEMA a. s.

průzkum trhu a veřejného mínění od roku 1993

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí