Strany slibují dopravní stavby, na které nebudou mít
Většina politických stran v Praze dává před volbami sliby o investicích do dopravních staveb, které nemohou splnit. Vyplývá to z analýzy, kterou vypracovala iniciativa Auto*mat a kterou dnes představila na tiskové konferenci. Pokud bude mít Praha na investice srovnatelné peníze z minulých let, nebudou muset od svých slibů ustupovat pouze Věci veřejné.
Auto*mat průzkum vytvořil mezi pěti politickými stranami, které měly v srpnu největší šance uspět v boji o křesla zastupitelů hlavního města, a to ODS, TOP 09, ČSSD, Věcmi veřejnými a koalicí Strany zelených a Evropských demokratů. Vycházel z veřejných debat, volebních programů a dotazníku. Na ten odpověděly všechny strany kromě ODS.
Všechny velké strany voličům slibují, že budou pokračovat v investicích do velkých silničních staveb, zároveň ale chtějí dostavit metro A a začít budovat novou trasu D nebo investovat do nových tramvajových tratí. TOP 09 a ODS také plánují zahloubit magistrálu u muzea a koalice SZ a ED investovat do rozvoje železniční dopravy.
Podle Auto*matu součet všech slibů v dopravní oblasti u ODS, TOP 09, ČSSD a VV činí mezi 264 a 290 miliardami. Koalice SZ a ED by investovala asi 186 miliard korun. Pokud by mělo město k dispozici na tyto stavby ročně 15 miliard korun, potřebovaly by strany na dokončení slibů téměř 20 let, v případě koalice SZ a ED asi 12 let. Stavba některých projektů je ale časově náročná a jejich realizace by musela být do více let rozložena i při dostatku financí.
Michal Křivohlávek z Auto*matu zdůraznil, že iniciativa příjmy Prahy nadhodnotila a započítala do nich i spoluúčast státu a Evropské unie. Dodal ale, že částka nepočítá s případnými PPP projekty, tedy se spoluprací se soukromým sektorem. O soukromých investicích se nejčastěji mluví v případě stavby metra D.
Z analýzy Auto*matu podle jeho zástupců vyplývá, že v příštím volebním období nebudou muset v případě úspěchu ve volbách ustupovat od svých slibů Věci veřejné, a to díky odmítnutí tunelu u Národního muzea a rozvoje železnice. Koalice SZ a ED, která slibuje přehodnocení plánovaných automobilových staveb, by si pravděpodobně musela vybrat mezi podporou rychlodráze do Kladna a takzvanému Novému spojení II, tedy systému železničních tunelů v centru města. Obě stavby by Praha současně s budováním metra a dalších staveb platit nedokázala.
Nejhůře u Auto*matu dopadly ODS, TOP 09 a ČSSD. TOP 09 a občanští demokraté by podle iniciativy museli pro dosažení hlavních cílů v automobilové dopravě škrtat ve stavbách pro městskou hromadnou dopravu i v méně důležitých silničních stavbách. Podobně by se museli rozhodovat i sociální demokraté.
Karel Čapek