zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Projekty, které zvyšují kvalitu veřejné dopravy

19.10.2010
Doprava
Urbánní ekologie
Projekty, které zvyšují kvalitu veřejné dopravy
Přednádražní prostory jsou v cílových stanicích vždy první, s nimiž se seznamují cestující. Proto se zejména větší aglomerace snaží, aby získaný dojem byl co nejlepší.

Ve východočeské oblasti se to zatím nejvíce podařilo Hradci Králové. Nedávno se k němu přidala Česká Třebová, kde 15. září otevřeli nejmodernější dopravní terminál v ČR, vybudovaný za téměř čtvrt miliardy korun. Nemusí jít vždy jen o nezvykle velké investiční akce. Svědčí o tom například pohodlné a přehledné autobusové nádraží, sloužící již více než rok místní a přespolní veřejnosti v Přelouči.

Představitelé rovněž dalších měst se snaží, aby se zlepšila kvalita veřejné dopravy. Právě letos se jim naskytla možnost, jak toho dosáhnout. Stalo se tak díky otevřené výzvě pro předkládání záměrů projektů k udělení grantu z Programu švýcarsko-české spolupráce, kterou vyhlásilo Ministerstvo životního prostředí ve spolupráci s Ministerstvem financí a Státním fondem životního prostředí letos 16. dubna. Přestože příjem záměrů byl podle propozic ukončen již 16. července, byly to třeba i Pardubice, které dokázaly včas zareagovat.

Cílem předloženého projektu je jednak úprava budovy hlavního nádraží a prostoru před ním, jednak řešení navazujícího dopravního spojení. Jde tedy o komplexní řešení, na němž se kromě samotného města podílejí ještě Pardubický kraj a České dráhy. Právě jejich dílčí projekty na zlepšení kultury i komfortu cestování a zkvalitnění navazující infrastruktury byly spojeny v jeden společný projekt. Ten by mohl přinést dotaci až ve výši 100 milionů korun.

V případě jeho uskutečnění by okolí stávajícího vlakového a nedaleko se nacházejícího autobusového nádraží doznalo velkých změn. Výsledkem by mělo být zjednodušení pohybu lidí, kteří do Pardubic přijíždějí ať již vlakem nebo autobusem. Obdobně jako v sousedním Hradci Králové by totiž před železniční budovou stály nejen zastávky městské hromadné dopravy, ale též linkových autobusů. Tím by odpadlo obtížné přecházení pro ty cestující, kteří chtějí pouze přesednout z jednoho dopravního prostředku na druhý.

Nemělo by však jít pouze o zlepšení pohybu cestujících. Stěžejní investiční akcí má být totiž vyřešení automobilové dopravy v dané lokalitě. Předpokládaná komplexní přestavba stávajícího dopravního systému by mohla občanům v jeho okolí přinést zkvalitnění podmínek bydlení a automobilistům zlepšení průjezdnosti. Právě k tomu směřuje dopracovávané architektonické řešení celého přednádražního prostoru.

V Pardubicích jsou si vědomi, že jejich projekt je pouze jedním z těch, které byly v ČR v rámci uvedené výzvy podány. Vynaložené úsilí předkladatelů by však ani v případě nepřijetí nebylo zcela marné. Vedlo k ujasnění si celé problematiky a k vypracování podkladů, které zůstanou i pro další léta východisky k jejímu řešení.

AUTOR: MILOŠ CHARBUSKÝ
AUTOR: JAN STEJSKAL

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
12
9. 2017
12-14.9.2017 - Veletrh, výstava
Birmingham
22
9. 2017
22-24.9.2017 - Seminář, školení
Ekodomov, V Podbabě 29B, Praha 6
26
9. 2017
26-28.9.2017 - Konference
Duisburg
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí