zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Motive Kestrel: Auto z konopí

17.10.2010
Ekologická auta
Motive Kestrel: Auto z konopí

Přírodní materiály, jako je konopí, mohou být udržitelnou alternativou k běžným vláknům používaným v kompozitech.

S biokompozitními materiály pracuje již delší dobu i kanadská společnost Motive Industries. Ta v současné době zaujala zajímavým projektem vyrobit elektromobil, který dostane bio-kompozitní karoserii z konopných rohoží.

První známý pokus o využití konopí v automobilovém průmyslu učinil v roce 1941 Henry Ford. Ambiciózní projekt nakonec umlčela rozsáhlá obliba spalování a zpracování fosilních paliv, tedy hlavně na benzin. Od té doby automobilový průmysl pozměnil tvář a stále více využívá materiálů na přírodní bázi. Projekt kanadské firmy tak má šanci na úspěch.

Vůz dostal jméno Kestrel, což v překladu znamená poštolka. Jedná se o čtyřmístný kompaktní automobil navržený a zkonstruovaný pro Project Eve, kanadskou iniciativu s cílem rozšířit v Kanadě výrobu elektrických automobilů a komponent pro ně. "Viděli jsme jedinečnou příležitost učinit významný pokrok v automobilovém sektoru a podpořit kanadský automobilový průmysl prostřednictvím udržitelných produktů a příležitostí k vytváření nových pracovních míst ve výrobě," řekl Nathan Armstrong, generální ředitel společnosti Motiv Industries.

Canabis Car se představuje

Do projektu Eve jsou začleněny i další energeticko-průmyslovými podniky, které podporují výrobu elektrických vozidel a jejich součástí. Například konopné rohože vyrábí společnost Alberta Innovates Technology Futures (AITF), jež zpracovává úrodu technického konopí, které se pěstuje ve Vegreville, nedaleko Atlanty. Aby celý projekt neztratil kredit a nebyl vnímán jako auto pro narkomany, firma Motive Industries zveřejnila další informace o tomto minivozidle.

Firma u prototypu Kestrel vsadila na čtyřmístnou podobu s kabinou posunutou dopředu. Pod "konopnou karoserií" je ukrytý elektrický motor, umožňující rychlost až 135 km/h, dojezdový rozsah pak od 40 do 160 km, v závislosti na zvolené baterii. K tomu účelu se chystají akumulátory s kapacitou 4,5 kWh a 17,3 kWh. Možnost výběru menšího typu akumulátoru má pozitivně přispět k potenciální dosažitelnosti auta pro nejběžnější lidi.

Použití kompozitních materiálů z "konopných" biovláken vykonalo své. Kestrel má díky zvolené konstrukci hmotnost jen 850 kg. Kompozity současně poskytují cestujícím zvýšenou ochranu v případě nehody. "Naším cílem je vyrobení tak silného bio-kompozitu, jako je tradiční sklo. Tyto kompozity, jež vyžadují více energie k vytvoření, nakonec přispějí k snížení celkové hmotnosti vozu a i samotné trvanlivosti," objasnil firemní záměry Nathan Armstrong.

Proč právě konopí?

Armstrong dále vysvětlil, proč je konopí tou nejlepší volbou. Rostlina je zpracovatelná celá, to znamená od kořínků až po listí. Při výrobě tak nezůstává prakticky žádný vedlejší odpad. Pro její růst není potřeba velké množství vody a pesticidů. Její odolnost proti plevelům a houževnatý způsob růstu, stejně jakou přizpůsobivost kanadskému podnebí, z ní dělá přímo jedinečnou komoditu, s minimální počáteční investicí.

V současnosti se "auto z konopí" testuje a jeho první vystoupení má proběhnout v září na konferenci o dopravě Vancouver EV 2010, kde "vystoupí" spolu s dalšími vozidly projektu Eve. Pokud vůz zaznamená úspěch, firma doufá, že se jí podaří Kestrel produkovat sériově. Dalším krokem pak bude výroba vozidla, které bude spalovat konopné palivo.

Zdroj: Technik

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí