zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Jezdíme na rostlinný olej - jezdíme úsporněji?

22.10.2010
Doprava
Energie
Jezdíme na rostlinný olej - jezdíme úsporněji?

Bez spalovacích motorů si dnes dokážeme život představit jen těžko. Ropná paliva, která je pohánějí, však uvolňují neúnosná množství emisí. Co s tím? Jednou z alternativ jsou rostlinné oleje. Podívejme se na některé aspekty "ježdění na olej".

Spalovací motory jsou hlavní hnací silou většiny motorových vozidel. Mezi jejich hlavní výhody patří relativně vysoká účinnost, spolehlivost a nízké pořizovací i provozní náklady. Motory jsou poháněné téměř výhradně kapalnými palivy vyrobenými z ropy, tj. fosilního původu, jejichž spotřeba neustále narůstá (v ČR se v roce 2008 prodalo přibližně 2 mil. tun benzinu a 4 mil. tun nafty).

Emise a klima - jak to souvisí?


Spalováním fosilních paliv, tedy i benzinu a nafty, jsou do atmosféry uvolňovány jak skleníkové plyny (oxid uhličitý, malé množství oxidu dusného a v případě vozidel poháněných zemním plynem i metan), tak i emise škodlivých látek (organické plynné látky, oxid uhelnatý, oxidy dusíku a prachové částice), které jsou pak jedním z hlavních zdrojů znečištění ovzduší v městských aglomeracích.

Nárůst koncentrací skleníkových plynů v atmosféře je spojen s dlouhodobými změnami klimatu, a to nejen postupným zvyšováním průměrné teploty (globální oteplování), ale hlavně s přibýváním klimatických extrémů (extrémně vysoké a nízké teploty, dlouhotrvající sucha, intenzivní nebo dlouhodobé deště, tornáda, hurikány).

Snižování spotřeby energie a hledání alternativních zdrojů energie a alternativních pohonů je proto jedním ze základních předpokladů zachování výhod, jež nám mobilní stroje přinášejí.

Olejová alternativa


Jedním z alternativních paliv jsou rostlinné oleje, které lze - za určitých podmínek - používat ve vznětových Alternativou je i řepka olejka(naftových) motorech, ostatně na ně byly i první vznětové motory provozovány. V Evropě je to zejména olej řepkový, celosvětově je dokumentováno i použití jiných olejů: sójový, slunečnicový, palmový, kokosový, lněný, makový, sezamový, konopný, olej z jatrophy curcus, karanji, rybí tuk, a též recyklovaný fritovací olej.

Rostlinné oleje jsou méně škodlivé pro lidský organismus (slouží jako potravina) i životní prostředí, a rychleji se rozkládají. Z hlediska zdravotního, požárního a ekologického rizika patří mezi nejbezpečnější paliva. Ostatně - které jiné palivo byste si dali do kuchyně hned vedle sporáku?

Teplota a výkon


Litr rostlinného oleje má o 5-10 % nižší výhřevnost než litr nafty, proto je i spotřeba paliva o jednotky procent vyšší. Při stejné spotřebě je z důvodu nižší výhřevnosti o jednotky procent nižší i maximální výkon.

U některých starších typů motorů však část paliva vstřikovaného pod velmi vysokým tlakem proniká zpět do přívodu paliva netěsnostmi ve vstřikovacím čerpadle a vyšší viskozita rostlinného oleje tyto ztráty sníží, čímž se zvýší dávka paliva, a to i do té míry, že je výsledný maximální výkon motoru na rostlinný olej vyšší.

Při nízkých zatíženích má nejvyšší vliv rychlost odpařování kapiček paliva. Zde hraje roli vyšší viskozita oleje a vyšší teploty potřebné k tvorbě plynné směsi palivo-vzduch: hlavní fáze hoření nastává později, účinnost spalování klesá a narůstají emise oxidu uhelnatého, organických látek a pevných částic, zatímco emise oxidů dusíku klesají.


Ropných paliv se však úplně "nevzdáte" ani tady: motor je nastartován a ohřát na naftu, přičemž se chladicí kapalinou ohřívá i rostlinný olej. Po dosažení provozní teploty a teploty rostlinného oleje (cca 60 stupňů) lze přepnout na něj. Při delším provozu na nízká zatížení a před odstavením motoru je pak nutné přepnout zpět na naftu.



Kdo bude jezdit na olej?


Hranice, kdy je spalování rostlinného oleje ještě přijatelné, se posouvá s jeho teplotou, s teplotou motoru a je jiná pro různé typy a konstrukce motorů. Pro současné motory nelze doporučit provoz na rostlinný olej při velmi malých zatíženích, například při popojíždění v koloně. Rostlinný olej je proto vhodný pro motory, které pracují ve středním až vyšším zatížení, a to pokud možno dlouhodobě, aby se zamezilo častému střídání paliv - například pro autobusy a kamiony dálkové dopravy, některé hybridní-elektrické pohony, traktory při práci na poli, kogenerační jednotky.

Každý motor má trochu jiné podmínkyV současné době je řepkový olej sice uznaným palivem v ČR, které je osvobozeno od spotřební daně, lze na něj však na veřejných komunikacích provozovat pouze vozidla, u kterých je toto palivo schváleno výrobcem - a těch je minimum.

Zájemcům proto nezbývá, než si nechat úpravu vozidla schválit - legislativa není v tomto směru zcela jednoznačná - nebo omezit provoz na motory používané mimo veřejné komunikace, nebo riskovat případný (i když velmi sporadický) postih. V některých zemích se však rostlinný olej používá zcela legálně, obdobně jako u nás propan-butan (LPG), a lze doufat, že se Česká republika brzy zařadí mezi ně.



Autor: Michal Vojtíšek, biodiesel.michal@seznam.cz

Příspěvek vychází z doktorské disertační práce a dalších prací autora, ve kterých jsou uvedeny úplné odkazy na zdroje informací, které jsou k dispozici na požádání

Zdroj: Časopis Alternativní energie - www.alen.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
24
8. 2017
24.8.2017 - Seminář, školení
Liberec, Centrum Babylon Liberec
SW CASEC
5
9. 2017
5.9.2017 - Seminář, školení
Mladá Boleslav
INISOFT s.r.o.
12
9. 2017
12.9.2017 - Seminář, školení
Praha, ČVÚT
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí