zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Benzinu ubývá z trhu. Nahradí ho plyn a líh

09.11.2010
Doprava
Energie
Benzinu ubývá z trhu. Nahradí ho plyn a líh
V příštích dvaceti letech čeká Česko radikální změna ve složení paliv, které tankujeme do nádrží vozů. Spotřeba benzinu klesne o 25 procent, o stovky procent naroste produkce biolihu a ještě víc spotřeba zemního plynu CNG. Uvádí to analýza České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) na základě dosavadního i předpokládaného vývoje silniční dopravy.

"Klasická paliva budou sice stále ještě převládat, ale nárůst těch alternativních bude obrovský. S tím nemůžeme nic dělat," komentuje údaje Miloš Podrazil, generální sekretář ČAPPO, která sdružuje největší petrolejářské firmy v Česku.

Spotřeba benzinu mírně klesá už několik let. Propad o 25 procent ale představuje pokles oproti loňskému roku o 700 milionů litrů na dvě miliardy litrů (1,5 milionu tun) v roce 2030. Zatímco zájem o naftu poroste - hlavně díky nákladní dopravě, benzin nemají rafinerie čím nahradit. Podle zveřejněné prognózy ho vytlačí z trhu především lihovary a dovoz plynu, částečně i jeho tuzemská produkce z bioplynových stanic.

Zatímco loni u nás hrstka vozů na stlačený zemní plyn CNG spotřebovala osm milionů kubíků, do dvaceti let má podle studie vzrůst jeho domácí spotřeba až na 1,8 miliardy kubíků. Odvážnou prognózu petrolejářů potvrzují i plynaři. "Takový nárůst je reálný. Odpovídá současnému třicetiprocentnímu meziročnímu nárůstu spotřeby CNG u nás," reaguje Zdeněk Prokopec, šéf Asociace NGV, která sdružuje firmy, vysoké školy a instituce, zabývající se technologií plynných paliv.

Auta s benzinovým motorem jsou zatím lacinější než s motorem na CNG. Tyto vozy už sice vyrábí řada automobilek, ale u nás jich zatím jezdí jen několik desítek. Plnicích stanic funguje jen třicet.

Ve prospěch rychlého rozšíření CNG oproti benzinu ale hraje výrazné snížení emisí a hlavně - daňové zvýhodnění. U CNG je do konce příštího roku nulová spotřební daň s postupným nárůstem na 3,40 koruny v roce 2020. Z litru benzinu si dnes stát účtuje skoro 13 korun.

S výrazným nárůstem odbytu počítají i lihovarníci, respektive výrobci vysokoprocentního a daňově zvýhodněného lihového paliva E 85. Jiné alternativy, jako pohony na elektřinu nebo vodík, nebudou mít tak zásadní vliv. Analýza předpokládá, že prodej biolihu vzroste u nás z loňských 76 tisíc tun na 368 tisíc tun.

Podle ředitele Svazu lihovarů Josefa Pojera je třeba k podobným analýzám přistupovat trochu s rezervou. "Jsou tu nevyzpytatelné faktory, jako je třeba cena obilí. Nebo zda bude stát kromě daňového zvýhodnění paliva podporovat i provoz vozů, uzpůsobených na bioetanol, jako tomu je třeba ve Švédsku," říká Pojer.

Prodej vozů na E 85 už teď ale roste, počet pump, které mají biolíh v nabídce, během necelých dvou let dosáhl k 80. Rafinerie tak přicházejí o stále větší část byznysu. "Je tu určitá příležitost pro biorafinerie, které klasickým rafinerským procesem zpracovávají biomasu. Ale je to zatím hodně drahé," hledá řešení Podrazil. Pokud podobnou nákladnou změnu technologie rafinerie neprovedou nebo benzin neuplatní jinde, budou se podle lidí z branže zkrátka zavírat.


Co nahradí benzin

1,8 mld

kubických metrů plynu CNG spotřebuje podle nejnovější studie vývoje PHM český trh v roce 2030. Loni to bylo jen 8 miliónů kubíků.

368 tis

tun biolihu se spotřebuje v roce 2030. Loni to bylo 76 tisíc tun.

1,5 mil

tun benzinu spotřebuje ČR v roce 2030. V přepočtu klesne odbyt o cca 700 miliónů litrů z nynějších 2,7 miliardy litrů.

AUTOR: Miroslav Petr
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí