zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Komunální vozy s puncem GNG

06.12.2010
Ekologická auta
Urbánní ekologie
Komunální vozy s puncem GNG
Kvůli nulovým emisím pevných částic a minimálním emisím škodlivin ve výfukových plynech jsou ohleduplné k životnímu prostředí, a tudíž ideální pro nasazení hlavně v centrech měst.

Tam se prosadí též se svou další předností - nízkou hlučností. A což teprve jejich úsporný provoz! Ano, řeč je o komunálních vozidlech s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG).

Na autobusy v městské hromadné dopravě (MHD) s pohonem na CNG si již leckde zvykáme. Se stejným ekologickým pohonem se však jako první vlaštovky už objevují i užitková komunální vozidla. Škoda jen, že se na ně (zatím?) nevztahují žádné státní dotační tituly, které naopak už platí pro autobusy. Program obnovy vozidel veřejné dopravy Ministerstva dopravy na nové nízkopodlažní CNG autobusy pamatuje dotacemi ve výši 0,5 mil. Kč (linkové) a 0,6 mil. Kč (MHD).

V TÁBOŘE SI ZDATNĚ VEDE CNG KROPIČ-SKRÁPĚČ

Přibližně 2000 kilometrů měsíčně najezdí CNG kropicí vůz Technických služeb (TS) Tábor s. r. o. Dvouosé vozidlo v provedení 4x2 - model Stralis AD 190S27/P CNG - je poháněno 8litrovým zážehovým motorem na stlačený zemní plyn, pracujícím s technologií spalování stechiometrické směsi. Vozidlo s výkonem motoru 270 koní má kropicí nástavbu o objemu 8 m3 a čelní splachovací lištu ovládanou z místa řidiče. Kropič-skrápěč si TS Tábor pořídily za 2,82 mil. Kč, aniž by získaly jakoukoliv dotaci.

Vedoucí provozu TS Tábor Zdeněk Vrtiška na něm oceňuje zejména jeho ekologické parametry, které jsou ve městě s bezmála 36 tisíci obyvateli a výrazným turistickým ruchem zvlášť výhodné. Zdeněk Vrtiška však vyzvedává i až o třetinu nižší náklady na provoz ve srovnání s obdobnými vozidly s pohonem na naftu. Také další doplňování a obměna vozového parku TS Tábor by už měly mít punc CNG. >>Již pouze stlačený zemní plyn,>Jistě, v průměru jsou o 50 % dražší než stejný typ na naftový pohon,>Ale náklady na stlačený zemní plyn dosahují pouze 80 % nákladů na naftu při srovnatelném zatížení vozidla. Hlavně však je u těchto vozidel minimalizován škodlivý vliv na ovzduší. Proto je nasazujeme hlavně v centru Prahy.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
7
8. 2017
7-11.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
14
8. 2017
14-18.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
21
8. 2017
21-25.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí