Úterý, 19. března 2024

Komunální vozy s puncem GNG

Kvůli nulovým emisím pevných částic a minimálním emisím škodlivin ve výfukových plynech jsou ohleduplné k životnímu prostředí, a tudíž ideální pro nasazení hlavně v centrech měst.

Komunální vozy s puncem GNG

Tam se prosadí též se svou další předností - nízkou hlučností. A což teprve jejich úsporný provoz! Ano, řeč je o komunálních vozidlech s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG).

Na autobusy v městské hromadné dopravě (MHD) s pohonem na CNG si již leckde zvykáme. Se stejným ekologickým pohonem se však jako první vlaštovky už objevují i užitková komunální vozidla. Škoda jen, že se na ně (zatím?) nevztahují žádné státní dotační tituly, které naopak už platí pro autobusy. Program obnovy vozidel veřejné dopravy Ministerstva dopravy na nové nízkopodlažní CNG autobusy pamatuje dotacemi ve výši 0,5 mil. Kč (linkové) a 0,6 mil. Kč (MHD).

V TÁBOŘE SI ZDATNĚ VEDE CNG KROPIČ-SKRÁPĚČ

Přibližně 2000 kilometrů měsíčně najezdí CNG kropicí vůz Technických služeb (TS) Tábor s. r. o. Dvouosé vozidlo v provedení 4x2 - model Stralis AD 190S27/P CNG - je poháněno 8litrovým zážehovým motorem na stlačený zemní plyn, pracujícím s technologií spalování stechiometrické směsi. Vozidlo s výkonem motoru 270 koní má kropicí nástavbu o objemu 8 m3 a čelní splachovací lištu ovládanou z místa řidiče. Kropič-skrápěč si TS Tábor pořídily za 2,82 mil. Kč, aniž by získaly jakoukoliv dotaci.

Vedoucí provozu TS Tábor Zdeněk Vrtiška na něm oceňuje zejména jeho ekologické parametry, které jsou ve městě s bezmála 36 tisíci obyvateli a výrazným turistickým ruchem zvlášť výhodné. Zdeněk Vrtiška však vyzvedává i až o třetinu nižší náklady na provoz ve srovnání s obdobnými vozidly s pohonem na naftu. Také další doplňování a obměna vozového parku TS Tábor by už měly mít punc CNG. >>Již pouze stlačený zemní plyn,>Jistě, v průměru jsou o 50 % dražší než stejný typ na naftový pohon,>Ale náklady na stlačený zemní plyn dosahují pouze 80 % nákladů na naftu při srovnatelném zatížení vozidla. Hlavně však je u těchto vozidel minimalizován škodlivý vliv na ovzduší. Proto je nasazujeme hlavně v centru Prahy.

Zdroj:Moderní obec
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů