Citroën si v Česku buduje ekologickou pozici
Francouzský Citroën se snaží vybudovat základnu ekologických automobilů, které splní přísné limity. Nyní své vozy představil i v Česku.
Pro automobilky je životně důležité, aby nabízely model, které splňují normy Euro 5 a dokonce jich ani nedosahovaly. Důvodem jsou přísné emisní limity a ekologická omezení ze strany Evropské unie.
I Citroën tak musel přistoupit ke kompletní změně své modelové řady. Nyní se do Čech dostávají další vozy splňující Euro 5 a poprvé jsme tu mohli vidět i sériová elektromobil C-Zero.
C5 a C4 Picasso = zastav a jeď
Modely Citroën C5 a C4 Picasso se už na našem trhu prodávají celkem dlouho. Potřebovali tak už mírnou obměnu. Na první pohled odhalíme nové logo, upravené světlomety a nárazník auta. Jenže to hlavní se ukrývá pod kapotou. Oba vozy totiž dostaly agregáty splňující Euro 5 a disponující technologií Stop & Start, tedy automatickým vypínáním motoru v kolonách a na křižovatkách. Technologie, kterou dnes nazývá značka e-HDi, není nikterak nová. Už před lety se objevil model C3 s tímto systémem, v Česku se však neprodával.
Nyní se spojuje s motory 1.4 HDi a 1.6 HDi, a to i s pilotovanou převodovkou BMP6. Snížení emisí a spotřeby je celkem výrazné. Vždyť model C5 s šestnáctistovkou má kombinovanou spotřebu paliva jen 4,6 l na 100 km, což ej na tak velký vůz jistě velmi zajímavá hodnota. Pokud porovnáme ceníky, pak model s klasickým naftovým motorem a tím samým agregátem s e-HDi činí pouhých 5000 korun. Porovnání s manuální převodovkou je to však 25 000 korun.
C-Zero bude až příští rok
Francouzský výrobce má celkem dlouhé zkušenosti s elektromobily. Vždyť už v roce 1984 začal prodávat model C15 s elektropohonem. Následovaly vozy AX a Saxo. Zanedlouho přiveze firma i do České republiky model C-Zero. Jde o čistě elektrický automobil určený do města s dojezdem až 150 km. Ta se však zkracuje se způsobem jízdy a použitím elektrovýzbroje, jako je klimatizace nebo rádio. Mnoho lidí má obavy o akumulátory, aby se po ročním používání nezničily. Jenže celá akumulátorová jednotka má záruku 5 let nebo 50 000 najetých kilometrů, o nabíjení z klasické sítě nebo z rychlonabíječek se stará počítač a životnost by tak měla být zaručena.
Největší překážkou pro vetší rozšíření je však cena vozu. Ta bude 29 550 euro, což je při dnešním kurzu 740 000 korun. Stejně tak se bude cena vozu přepočítávat na koruny i v době prodeje, což bude na začátku příštího roku.