zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Letiště Vodochody odmítá připomínky starostů ke druhé verzi EIA

10.12.2010
EIA
Letiště Vodochody odmítá připomínky starostů ke druhé verzi EIA

Vedení Letiště Vodochody odmítlo připomínky, které vznesla Iniciativa Stop letišti Vodochody ke druhé verzi studie vlivu letiště na životní prostředí (EIA). Ředitel Letiště Vodochody Martin Kačur ve vyjádření zaslaném ČTK tyto připomínky označil za pokusy "hrubým způsobem" zasahovat do procesu projednávání studie EIA. Iniciativa a zástupci 16 obcí v okolí letiště v připomínkách vyjadřují obavy z nepřetržitého provozu letiště, prodloužení dráhy i pohybu velkých letadel.

Starostové z Iniciativy představili 170 připomínek v úterý v Kralupech nad Vltavou, v pátek je chtějí při demonstraci předat ministru životního prostředí Pavlu Drobilovi. Podle nich je druhá studie zpracována ještě hůře a nedokonaleji než předchozí a obsahuje závažné nedostatky.

Kačur v reakci prohlásil, že letiště neplánuje noční provoz, že na něm nebudou přistávat letadla těžší než 100 tun, a že vzletová a přistávací dráha bude oproti současnému stavu dokonce zkrácena.

Ředitel se také ohradil proti tomu, že starosta obce Panenské Břežany Libor Holík požádal ministra životního prostředí, aby z procesu posuzování vyloučil ředitelku odboru EIA ministerstva životního prostředí Jaroslavu Honovou, jejíž manžel je šéfem Omnipolu. Podle Holíka je Omnipol úzce spojen s Pentou, a proto Honovou považuje v případě studie letiště ve Vodochodech za podjatou. Mimo to požádal Holík minulý týden BIS o ochranu a prošetření neprávního jednání konkrétních lobbistů.

Kačur upozornil, že každý investor má v právním státě nárok na nezávislé a spravedlivé posouzení svého investičního záměru ve smyslu zákonů ČR. "Neustálá snaha zástupců iniciativy o kriminalizaci investora projektu, tlak na personální obsazení MŽP či otevřené dožadování se intervence ze strany jiných vládních představitelů vede ke zpochybnění právní jistoty v podnikání," uvedl ředitel.

Vyjádřil přesvědčení, že se dotčení zástupci státní správy "nenechají zastrašit" a budou garantovat zákonné projednání studie dopadů na životní prostředí podle platných právních předpisů.

Na úterní tiskové konferenci Iniciativy kromě obav z nočního provozu, přistávání těžkých letadel a z prodloužení dráhy zazněly ze strany obcí také připomínky k vytyčení letových drah, které povedou nad vesnicemi, a k hlukové a akustické studii. "Po prodloužení dráhy budeme mít ranvej 600 metrů od vesnice, tedy na jejím okraji. To je nepředstavitelné," řekl Holík.

Letiště Vodochody hodlá v budoucnu odbavovat ročně 3,5 milionu cestujících především nízkonákladových aerolinií, nepravidelných a privátních letů. Ostrý provoz by měl být zahájen na přelomu let 2012 a 2013. Letiště chce konkurovat zejména pražské Ruzyni.

V roce 2009 na vodochodském letišti přistálo nebo vzlétlo přes 9600 letadel, což představuje více než stoprocentní nárůst proti provozu v roce 2008. Za prvních deset měsíců letošního roku se tam uskutečnilo již 10.455 pohybů letadel. To je oproti předešlému roku nárůst 38 procent.

Letiště Vodochody patří do skupiny Aero, kterou ovládá společnost Penta. Aero koupila od státu na začátku roku 2007 za tři miliardy korun.

KOMENTÁŘ zástupkyně společnosti Penta Investments Limited, o.s. k tomuto článku:

Letiště Vodochody neodmítá připomínky starostů ke studii EIA, jak
píšete v článku, ale pokusy zástupců iniciativy Stop letišti Vodochody
o dezinformace a nestandardní zásahy do procesu projednávání studie
EIA. K připomínkám starostů jsme se zatím neměli možnost vyjádřit,
protože jsou zasílány na ministerstvo životního prostředí, které je
teprve bude posuzovat a vyhodnocovat.

Prosím, prostudujte si naše originální stanovisko na
http://www.vodochodyairport.cz/cs/pro-media/novinky/letiste-vyvraci-dezinformace-odpurcu/.

Zdroj: ČTK

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Ukliďme Česko
23
9. 2017
23.9.2017 - Festival, slavnost
Brno
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí