zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Nová daň pro občany: Větší hluk za levnější beton

18.12.2010
Hluk
Nová daň pro občany: Větší hluk za levnější beton
Strana zelených zásadně protestuje proti návrhu na uvolnění hlukových limitů regulujících, byť často jen na papíře, výstavbu a provoz silniční sítě v České republice.

České ministerstvo zdravotnictví opakovaně bagatelizuje negativní účinky nadměrné expozice obyvatel hluku a znovu se snaží vyjít vstříc betonářské lobby, která potřebuje zlevnit výstavbu silnic a dálnic. Ministerstvo navrhlo novelizovat nařízení vlády č. 148/2006, Sb. o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací a posouvá stávající limity o 5, resp. o 10 decibelů výše (stávající limity viz poznámka č. 1). Jelikož je decibel jednotkou logaritmickou, v praxi to znamená zvýšení limitu hluku na trojnásobnou úroveň.

Ministerstvo zdravotnictví jako iniciátor novely jde nejen proti vědecky doloženým faktům, ale i proti programovému prohlášení vlády, která se zavázala, že bude prosazovat efektivní protihluková opatření, která ochrání obyvatele před negativními vlivy dopravy a prosadí zákon komplexně řešící ochranu zdraví před hlukem.

Lékařské i statistické studie dokazují, že hluk způsobuje nejen kardiovaskulární choroby, ale i chronickou únavu, depresi, agresivitu, snížení imunity, zhoršení paměti, ztrátu pozornosti, nespavost a řadu dalších potíží.

V České republice žije v oblastech, kde jsou překračovány i ty nejbenevolentnější limity hluku, více než 226 tisíc obyvatel. Jde o spodní hranici odhadu, neboť do hlukových map, které byly pořízeny v roce 2007, nebyly zahrnuty zdaleka všechny komunikace. Podle odhadů expertů je zasažen nadměrným hlukem z dopravy každý pátý obyvatel ČR (viz poznámka č. 2).

"Cenu dálnic lze snížit jinak než účelovým zvyšováním limitů hluku: lepší přípravou a efektivním zadáváním veřejných zakázek ve stavebnictví a promyšlenějším územním plánováním. Je nehorázné, aby úspory na silničních stavbách ve výši několika procent ceny byly vytvářeny na úkor zdraví obyvatel. Na celé věci je ještě více zarážející, že tyto návrhy úspor předkládá úřad, který má chránit zdraví občanů. Novela vládního nařízení změkčující limity pro hluk problém neřeší, ale přenáší ho na občany, kteří se mohou jen obtížně bránit," uvedl předseda Strany zelených Ondřej Liška.

Česká republika musela v roce 2007 zpracovat na základě evropské směrnice č. 2002/49/ES, o hodnocení a řízení hluku ve vnějším prostředí první etapu strategických hlukových map. Na ty podle evropské legislativy navazují tzv. akční plány snižování hlukové zátěže, které mají prioritně obsahovat nástroje na řešení situace v oblastech, kde hlukové mapy zjistily překročení mezních hodnot hluku. Novela jde zcela proti duchu směrnice 2002/49/ES a není náhoda, že v důvodové zprávě není o této směrnici ani slovo. Schválením novely vládního nařízení by došlo pouze k legalizaci současného nezákonného stavu a vyhození nemalých finančních prostředků za pořízení hlukových map.

Kontakt:
Ondřej Liška, tel.: 777 140 077, předseda Strany zelených
Petra Kolínská, tel.: 776 552 022, 2. místopředsedkyně Strany zelených
Tomáš Průša, tel.: 733 536 792, hlavní manažer a tiskový mluvčí Strany zelených

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí