Historie elektromobilů - přehled významných událostí v 21. století
Poslední desetiletí bylo nejvýznamnějším obdobím pro elektromobily od první dekády 20. století, kdy 38% všech vozidel fungovalo na nabíjení, přičemž mnohé z nich využívaly elektrické technologie navržené Thomasem Edisonem.
Automobilový průmysl se pro elektromobily znovu nadchnul na sklonku století... avšak teprve v několika posledních letech došlo ke skutečnému převratu na poli elektromobilů a nyní se dostávají do centra zájmu nejvýznamnějších výrobců aut. Před několika dny například společnost Tesla Motors oznámila, že díky levnějším bateriím bude nový sedan Model S ziskový už při relativně nízkém počtu prodaných kusů. V tomto voze, jehož cena činí přibližně 57 000 USD (cca 1mil Kč) jsou použity články, jaké známe z notebooků.
Společnost GE intenzivně pracuje na výzkumech v oblasti elektromobilů posledních 40 letech. V roce 2010 se práce zúročila a společnost představila nové baterie pro autobusy a nákladní vozidla. Spolupracuje přitom s předními technologickými společnostmi, jako jsou výrobci baterií A123 Systems nebo firma Better Place, průkopník v oblasti výměny baterií. Ve státě New York buduje GE novou výrobnu baterií, nedávno také oznámila nákup velkého počtu elektromobilů pro svou flotilu. Společnost také nabízí dobíjecí stanice pro elektromobily WattStation a pokračuje i v oblasti výzkumu a vývoje elektrického pohonu pro letadla.
Z následujícího ohlédnutí je patrné, že se elektromobilový průmysl během několika posledních let radikálně změnil: technologie se vyrovnala představám. Výsledkem je impozantní rozvoj elektromobilů v uplynulém desetiletí:
o 2000
Březen 2000 - Firma General Motors (GM) oznámila, že stahuje z trhu 450 elektromobilů první generace EV1. Šlo o první průlom GM v oblasti elektromobilů. , prodávaly se v letech 1996 - 1999.
o 2002
Únor 2002 - GM uvědomila nájemce elektromobilů, že bude tyto vozy stahovat.
Červen 2002 - Americká vláda se připojuje k žalobě výrobců aut vůči kalifornskému nařízení ohledně ZEV (vozidla s nulovými emisemi).
o 2003
Červenec 2003 - Tesla Motors zahajuje vývoj vozu Tesla Roadster
Konec roku 2003 - GM oficiálně ruší program EV1.
o 2005
2005 - Toshiba vyrábí mobilní dobíjecí stanici, která dokáže nabít 80% baterie během 60 vteřin. Praktickému domácímu využití však bohužel brání vysoké nároky na energii a přílišné zahřívání přístroje.
o 2006
2006 - Je uveden dokument "Kdo zabil elektrické vozidlo?" pojednávající o "smrti" elektromobilů.
o 2007
2007 - Viceprezident GM Bob Lutz prozradil magazínu Newsweek, že k vytvoření vozu Chevrolet Volt ho inspirovala Tesla Roadster.
o 2008
2008 - Peugeot Sport uvádí Peugeot 908 HY, hybridní vůz, jehož systém umožňuje shromáždit a uchovat část kinetické energie při brzdění. Tento elektromobil se může uplatnit na vytrvalostních okruzích.
Listopad 2008 - Ron Dellums (starosta Oaklandu), Chudl Reed (starosta San Jose) a Gavin Newsom (starosta San Francisca) se zavázali, že se region Bay Area stane hlavním centrem elektromobilů v USA.
2008 - Vůz Tesla Roadster je komerčně dostupný. Doporučená prodejní cena je 110 000 USD.
o 2009
2009 - Náklady na Li-ion baterie činí dle Deutsche Bank 650 dolarů za kWh.
Únor 2009 - V centru San Francisca je instalováno dobíjecí zařízení.
Březen 2009 - Rick Wagner, odstupující CEO firmy GM uvedl v Los Angeles Times, že zrušení programu EV1 bylo největší chybou v jeho funkčním období.
Červen 2009 - BMW zahajuje testování 500 minielektromobilů prostřednictvím leasingu v New Yorku a Los Angeles.
o 2010
2010 - Náklady na Li-ion baterie činí dle Deutsche Bank 450 dolarů za kWh.
Prosinec 2010 - Na trh je uveden Nissan Leaf, běžná prodejní cena 32 780 USD.
Prosinec 2010 - Na trh je uveden Chevy Volt, běžná prodejní cena 41 000 USD.
*) Zdroje výše uvedených informací: GM, LA Times, Newsweek, Peugeot, BMW, NY Times