zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Ekologie je důležitá, ale nezlepší image řetězce

01.02.2011
Obecné
Ekologie je důležitá, ale nezlepší image řetězce

S ekologickou zodpovědností dnes obchodní řetězce zákazníky už neohromí. Ti od firmy očekávají nejen zájem o životní prostředí, ale i o zdravý životní styl, místní komunity a další témata. Měl by být projevovaný jasně, uceleně a bez zásahů do spotřebitelovy peněženky.

Dvě třetiny manažerů považují ekologický rozvoj za klíčový pro růst společností a polovina podle studie IBM očekává, že zelené iniciativy jim poskytnou konkurenční výhodu. "Registrujeme zvýšený zájem zákazníků o to, jak zodpovědně se firmy chovají k životnímu prostředí, a máme v úmyslu téma společenské odpovědnosti komunikovat přímo ke spotřebitelům," říká marketingový ředitel Globusu Boris Malý.

Podle něj zákazníci požadují od firem obecně zodpovědný přístup, nikoliv pouze zaměření na ekologii. Globus v minulosti například komunikoval zavedení ekologicky rozložitelných plastových tašek.

"Chtěli bychom ale, aby tato komunikace byla systematičtější," přiznává Malý. Ekologická témata Globus podpoří standardní formou od in-store kampaní po webovou televizi.

Zelenou tematiku chce v komunikaci reflektovat většina řetězců. Spar ČOS například plánuje posílit sortiment bioproduktů, Tesco během dvou týdnů otevře ekologický supermarket s nulovou hliníkovou stopou.

Češi hlídají ceny

Podle manažera komunikace Aholdu Petra Chadraby jsou ale čeští zákazníci na rozdíl od nizozemských nebo švédských spotřebitelů stále více orientovaní na cenu.

"Českému spotřebiteli na životním prostředí záleží, starost o něj ale přenechává výrobci nebo prodejci a nechce se na jeho zlepšování podílet finančně, tzn. nekoupí si dražší výrobek, který byl vyroben ekologičtějším způsobem," myslí si Chadraba. Podle něj jsou českému zákazníkovi v oblasti společensky zodpovědných témat bližší témata jako zapojení do místních komunit nebo zdravý životní styl.

Zpoplatnění = ekologičnost?

Za ekologickou aktivitu považuje Petr Chadraba i zpoplatnění malých plastových tašek v roce 2009 ve všech prodejnách Albert. "Díky tomuto kroku jsme snížili počet vydaných tašek více než o polovinu," říká Chadraba.

Podle Vesselina Barlieva, který zodpovídá za ekologické aktivity řetězce Tesco, naopak zpoplatnění igelitových tašek před šesti lety v Irsku nepřineslo žádný výsledek. "Spotřeba igelitových tašek jako takových neklesla, protože spotřebitelé začali více nakupovat igelitové pytle do odpadkových košů," argumentuje Barliev. Vedle igelitových tašek proto Tesco začalo nabízet jutové tašky, u nichž garantuje doživotní výměnu.

Zodpovědný přístup k životnímu prostředí pak řetězec komunikuje kontinuálně formou materiálů na prodejnách. "Letos opět zopakujeme promoakci na Den Země, kdy nabízíme se slevou úsporné žárovky a bio výrobky," vysvětluje Barliev a dodává, že smyslem akce je spotřebitelům ukázat, že i přes vyšší pořizovací cenu produktů se spotřebitelům nakonec v podobě úspor energie cenový rozdíl vyrovná.

Zkratka k popularitě

I přesto, že pro většinu oslovených řetězců jsou ekologická témata důležitá, podle Borise Malého se tak obchodníci chovají také z ekonomických důvodů.

"Řetězce se musí chovat ekologicky proto, že je to přirozené a koneckonců i ekonomicky výhodné, ne proto, aby tím získaly body a vylepšily image," vyjadřuje svůj názor na ekologii Malý. A ani atraktivní zelená témata podle něj nemohou pomoci vylepšit image řetězce.

"Důvěryhodnost řetězců se buduje roky, a to každodenní kvalitní prací, nikoliv využíváním populárních témat," argumentuje Malý. Podle něj proto ekologická témata nemohou suplovat stěžejní úkoly řetězců, jako jsou čerstvost, kvalita a šíře sortimentu nebo vyškolený personál.

AUTOR: Martina Suchá

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí