V Izraeli jdou na ekologii přes elektromobily - do roku 2015 jich má vyjet pětadvacet tisíc . Země však nejspíš nebude mít dostatek "čisté" eletřiny pro baterie všech těchto aut. Naftu a plyn tak nebudou spalovat auta, ale elektrárny, které pro ně budou vyrábět elektřinu.
Paradox izraelských ekoaut
Vývoj v plném proudu
Do roku 2015 připadne polovina kilometrů ujetých na silnicích v Izraeli elektrickým automobilům. Myslí si to ředitel podniku Better Place Shai Agassi. Podle něj by se mohla benzínová auta v Izraeli přestat používat za deset let. Podle některých odborníků je to moc optimistické.
Better Place spolupracuje na vývoji elektromobilu s francouzským Renaultem. Miliardář a někdejší zázračný hoch z amerického Silicon Valley Agassi tvrdí, že klíčem k úspěchu automobilu Renault Fluence ZE bude baterie, kterou bude možné rychle dobít a také vyměnit. Zkouší se právě robot, který je schopen do minuty baterii o váze 200 kilogramů vyjmout a nahradit novou. Používá přitom mechanismus na nasazování nových bomb do stíhacích letounů F-16.
25 000 ekoaut
Zkušební středisko automobilky už navštívilo 50.000 lidí a pětina z nich si elektrické auto objednala. Zájem vybavit jím část svých zaměstnanců má také 150 velkých izraelských firem. "Dobře se to řídí, člověk nepociťuje žádné chvění," řekl jeden ze zájemců Chaim Lotem.
"První rok dáme na trh 5000 vozů a ověříme, jak fungují. Následující rok pak přejdeme na 20 000 aut," plánuje Agassi.
Mnoho baterií, málo elektráren
Skeptici poukazují ale hlavně na to, že není jisté, zda izraelské elektrárny budou schopny pro tato auta vyrobit dost energie. Každé z nich má spotřebu srovnatelnou s průměrným bytem.
"Izrael bude muset tuto energii získat spalováním nafty, plynu nebo uhlí," řekl energetik Paul Rivlin. Účinnost elektrických aut při ochraně životního prostředí tak podle něj není zřejmá.
Agassi ale svá auta brání. Většina motoristů prý bude baterie dobíjet v noci, kdy je odběr elektřiny malý. I Rivlin připouští, že budou-li mít elektrická auta úspěch v Izraeli, bude to ohromný impuls pro trhy v Číně a USA.