Sobota, 27. dubna 2024

Paradox izraelských ekoaut

V Izraeli jdou na ekologii přes elektromobily - do roku 2015 jich má vyjet pětadvacet tisíc . Země však nejspíš nebude mít dostatek "čisté" eletřiny pro baterie všech těchto aut. Naftu a plyn tak nebudou spalovat auta, ale elektrárny, které pro ně budou vyrábět elektřinu.

Paradox izraelských ekoaut

Vývoj v plném proudu

Do roku 2015 připadne polovina kilometrů ujetých na silnicích v Izraeli elektrickým automobilům. Myslí si to ředitel podniku Better Place Shai Agassi. Podle něj by se mohla benzínová auta v Izraeli přestat používat za deset let. Podle některých odborníků je to moc optimistické.

Better Place spolupracuje na vývoji elektromobilu s francouzským Renaultem. Miliardář a někdejší zázračný hoch z amerického Silicon Valley Agassi tvrdí, že klíčem k úspěchu automobilu Renault Fluence ZE bude baterie, kterou bude možné rychle dobít a také vyměnit. Zkouší se právě robot, který je schopen do minuty baterii o váze 200 kilogramů vyjmout a nahradit novou. Používá přitom mechanismus na nasazování nových bomb do stíhacích letounů F-16.

25 000 ekoaut



Zkušební středisko automobilky už navštívilo 50.000 lidí a pětina z nich si elektrické auto objednala. Zájem vybavit jím část svých zaměstnanců má také 150 velkých izraelských firem. "Dobře se to řídí, člověk nepociťuje žádné chvění," řekl jeden ze zájemců Chaim Lotem.

"První rok dáme na trh 5000 vozů a ověříme, jak fungují. Následující rok pak přejdeme na 20 000 aut," plánuje Agassi.

Mnoho baterií, málo elektráren



Skeptici poukazují ale hlavně na to, že není jisté, zda izraelské elektrárny budou schopny pro tato auta vyrobit dost energie. Každé z nich má spotřebu srovnatelnou s průměrným bytem.

"Izrael bude muset tuto energii získat spalováním nafty, plynu nebo uhlí," řekl energetik Paul Rivlin. Účinnost elektrických aut při ochraně životního prostředí tak podle něj není zřejmá.

Agassi ale svá auta brání. Většina motoristů prý bude baterie dobíjet v noci, kdy je odběr elektřiny malý. I Rivlin připouští, že budou-li mít elektrická auta úspěch v Izraeli, bude to ohromný impuls pro trhy v Číně a USA.

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů