zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Němci plánují omezit investice do rozvoje labské dopravy

14.02.2011
Vodní cesty
Němci plánují omezit investice do rozvoje labské dopravy

Labská část koncepce reformy Spolkové správy vodních cest a plavby (WSV), kterou schválil rozpočtový výbor dolní komory německého parlamentu, se nelíbí německým ani českým lodním dopravcům. Strategie totiž počítá s rozvojem a investicemi jen na nejfrekventovanějších vodních cestách v zemi, což by se údajně nevztahovalo na Labe od české hranice.

Cílem nové koncepce, kterou předložilo německé ministerstvo dopravy, je uspořit náklady na správu vodních cest v Německu. Ministerstvu na ni totiž každoročně chybí zhruba 500 milionů eur (asi 12 miliard Kč). Parlamentní výbor hlasy vládní koalice a opozičních Zelených základní záměr úřadu rozdělit vodní trasy a investice do nich podle objemů přepravy podpořil, do dubna si ale vyžádal podrobné plány.

Podle deníku Nordkurier vyvolalo rozhodnutí poslanců ostrou kritiku Spolkového svazu vnitrostátní lodní dopravy, který se obává, že nová kategorizace řek "odřízne lodní dopravu ve středním a východním Německu od dalšího rozvoje". Dokument mimo jiné řadí Labe v úseku od české hranice po Magdeburk do kategorie doplňkové sítě, což podle svazu prakticky vylučuje rozvojové investice.

Novou koncepci odmítl i odborový svaz Verdi, který sdružuje pracovníky ve službách. "Tímto způsobem neušetří stát ani cent. Právě naopak, plánované změny přijdou draho nejen zaměstnance, ale i veřejný rozpočet," upozornil v prohlášení svazu člen jeho představenstva Achim Meerkamp. Poukázal na to, že přijetí koncepce by znamenalo omezení počtu pracovních míst. "Proti takovým plánům se budeme mohutně bránit," zdůraznil.

Podle serveru deníku Die Welt chce německý ministr dopravy Peter Ramsauer zrušit v příštích deseti letech na 2800 pracovních míst v obsluze lodní dopravy a škrtat plánuje hlavně na východě Německa. Investice jen do nejfrekventovanějších vodních cest totiž podle serveru znamená, že peníze půjdou především do Porýní a Podunají, kde lodní doprava dosahuje podstatně větších objemů než v povodí Labe.
Ramsauerovo ministerstvo však namítá, že o přesném rozdělení německých vodních cest do nových kategorií ještě nebylo definitivně rozhodnuto. Stát by se tak mělo v první polovině letošního roku.

Výhrady k německým plánům mají i čeští loďaři. Sekce Vodní dopravy při Svazu průmyslu a dopravy ČR v dopise českému ministru dopravy Vítu Bártovi upozornila, že zařazení Labe do kategorie doplňkové sítě se neslučuje s memorandem německého a českého ministerstva dopravy z 31. července 2006. Znamená totiž "ohrožení příslibu o dosažení parametrů plavební hloubky 150 centimetrů po 345 dní v roce na trase Drážďany - státní hranice SRN/ČR", stojí se v dopise, který má ČTK k dispozici.

Podnikatelé v dopravě varují, že Česká republika by se tak mohla stát jediným vnitrozemským státem v Evropě bez přístupu k zámořským přístavům po splavné řece. To by podle nich znamenalo znevýhodnění české ekonomiky. Svaz proto ministra vyzval, aby česká vláda v tomto směru začala včas s Berlínem jednat.
Česko na rozdíl od Německa plánuje Labe využívat k dopravě intenzivněji. Pomoci tomu má i chystaný plavební stupeň v Děčíně, jenž by měl prodloužit splavnost řeky na 345 dní v roce. Proti tomuto záměru ale protestují jak čeští a němečtí ekologové, tak vláda sousední spolkové země Sasko.

Zdroj: ČTK

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí