zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

ČSAD Kladno chce koupit 22 autobusů poháněných plynem

15.02.2011
Ekologická auta
ČSAD Kladno chce koupit 22 autobusů poháněných plynem

Dopravní společnost ČSAD MHD Kladno chce do konce příštího roku nakoupit 22 autobusů poháněných stlačeným zemním plynem (CNG). Cena jednoho vozidla je zhruba šest milionů korun, celkem by tedy měly stát kolem 132 milionů. Ředitel Ludomír Landa dnes ČTK řekl, že firma tendr na dodávku autobusů vyhlásí do jednoho měsíce. V Kladně nyní společnost provozuje čtyři autobusy na zemní plyn, které jezdí na linkách městské hromadné dopravy. Nové vozy chce zařadit i do regionální dopravy.

První autobus na CNG začal cestující v největším středočeském městě vozit loni v září. Dopravní podnik od té doby podle Landy shromažďuje a porovnává data o provozu vozidel. "První informace pocházejí z nestandardního období měsíců prosince a ledna, které nejsou typické pro celoroční provoz," poznamenal Landa. Vozidla podle něj zatím jezdí na všech linkách městské dopravy, aby podnik zjistil jejich zatížení a další výstupní data například o spotřebě plynu.

Společnost v minulosti avizovala, že chce do šesti let provozovat 60 autobusů na CNG. V areálu podniku kvůli tomu vybudovala plnicí stanici asi za 17 milionů korun. Její provoz začal na konci loňského listopadu. "Délka plnění plynem je časově srovnatelná s délkou plnění naftou," dodal Landa.

Část investice do 22 nových autobusů chce podnik zaplatit z evropských dotací. Vozy podle Landy společnost nasadí i na regionální linky. Firma má celkem v garážích 180 vozů. Z toho jich 56 zajišťuje městskou hromadnou dopravu v Kladně, zbytek je využíván pro pražskou integrovanou a příměstskou dopravu.

Autobusy na CNG provozují dopravní podniky v několika krajích. Například DP Karlovy Vary chce letos dokoupit poslední čtyři vozy a uzavřít dlouhodobý kontrakt na 16 plynových autobusů, který začal v roce 2007. V červenci by měly čtyři autobusy na CNG začít vozit cestující v Jihlavě, kde by jich do konce příštího roku mělo být celkem deset.

Pořizovací cena jednoho vozidla je zhruba o 800.000 korun vyšší než u autobusů na naftu. Podle manažerky České plynárenské unie Markéty Schauhuberové činí roční úspora při provozu jednoho CNG autobusu ve srovnání s dieselovým autobusem zhruba 150.000 korun.

Zdroj: ČTK

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
UŽITEČNÉSEMINÁŘE.CZ
21
11. 2017
21.11.2017 - Seminář, školení
Praha,
Konferenční centrum CITY - Pankrác
SW CASEC
21
11. 2017
21.11.2017 - Seminář, školení
Mladá Boleslav
MŽP ČR
21
11. 2017
21.11.2017 - Seminář, školení
Praha
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí