EK chce prodloužit program NAIADES - Tento akční program EU na podporu vnitrozemské plavby (Navigation and Inland Waterway Action and Development in Europe) by měl skončit v roce 2013.
Vnitrozemská plavba v EU
Oznámil to dopravní komisař EU S. Kallas v Bruselu na dvoudenní akci "Říční čluny k businessu". Je třeba zajistit dlouhodobý vývoj a realizaci evropské politiky pro tento obor. Pro Kallase přispívá vnitrozemská plavba významně k cílům dopravní politiky EU. Doprava zboží po vodních cestách je hodnotným a v neposlední řadě ekologickým partnerem v logistických řetězcích. "Vnitrozemská plavba je odpovědná pouze za 1 % ze všech dopravních emisí CO2, i když zajišťuje 5,6 % z veškeré pozemní dopravy v EU," potvrdil Kallas.
Branže je potěšena příslibem, že vnitrozemská plavba v EU bude nadále podporována. Akční program NAIADES na podporu oboru je zaměřen na pět strategických oblastí: vytvoření příznivých rámcových podmínek pro vnitrozemskou plavbu a otevření nových trhů, modernizaci flotily, investice do personálního rozvoje, zlepšení image a výstavbu infrastruktury.
Na první akci "Říční čluny k businessu" (Barge to Business) se v Bruselu setkalo 600 zástupců oboru z 22 zemí. Vedle diskusních částí byla účastníkům nabídnuta kontaktní burza pod názvem "Riverdating" pro osobní obchodní kontakty. Vystoupení a prezentace je možno nalézt na www.bargetobusiness.eu
K dunajské strategii EU - Evropská unie chce zvýšit na Dunaji do roku 2020 objem dopravovaného zboží o 20 %. Je to jeden z cílů strategie pro dunajský prostor, který prezentoval regionální komisař EU Johanes Hahn v minulých dnech v Bruselu. Je třeba především odstranit úzká místa pro plavbu tak, aby do roku 2015 mohly celoročně jezdit lodě o ponoru maximálně 2,50 metru. Hahn uvedl, že "Dunaj má být čistší, ale má také nabídnout větší kapacitu pro dopravu zboží". Splavnost a ekologie nejsou v rozporu, když uvedl záměr Komise zlepšit hospodářské a ekologické podmínky pro cca 115 mil. lidí v dunajském prostoru.
Předpokládaná opatření se netýkají jen vnitrozemské plavby, ale všech dopravních oborů. Kromě jiného mají být multimodální terminály v dunajských přístavech lépe napojeny na železnici a silnici. Dále platí, že je třeba včas uskutečnit čtyři koridory plánované nákladní železniční sítě EU, jakož i funkční bloky letového prostoru pro lepší kontrolu letecké dopravy.
Hahn potvrdil, že EU nechce žádná nová grémia a nové práce na zásadách, ale současně neposkytne další prostředky. Není to také zapotřebí, protože již je připraveno kolem 100 mld. eur z existujících fondů EU. Podporované projekty by se měly odsouhlasovat v užší návaznosti.
Vedle deseti sousedních států dojde také k začlenění do strategie čtyř dalších zemí s říčními přítoky. Ze zúčastněných zemí patří osm do EU: Bulharsko, Česko, Maďarsko, Německo, Rakousko, Slovensko, Slovinsko a Rumunsko. Třetími státy jsou Chorvatsko, Srbsko, Bosna-Hercegovina, Černá Hora, Moldávie a Ukrajina. Strategie by měla být schválena během maďarského předsednictví EU.