zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Vnitrozemská plavba v EU

22.02.2011
Vodní cesty
Vnitrozemská plavba v EU

EK chce prodloužit program NAIADES - Tento akční program EU na podporu vnitrozemské plavby (Navigation and Inland Waterway Action and Development in Europe) by měl skončit v roce 2013.



Oznámil to dopravní komisař EU S. Kallas v Bruselu na dvoudenní akci "Říční čluny k businessu". Je třeba zajistit dlouhodobý vývoj a realizaci evropské politiky pro tento obor. Pro Kallase přispívá vnitrozemská plavba významně k cílům dopravní politiky EU. Doprava zboží po vodních cestách je hodnotným a v neposlední řadě ekologickým partnerem v logistických řetězcích. "Vnitrozemská plavba je odpovědná pouze za 1 % ze všech dopravních emisí CO2, i když zajišťuje 5,6 % z veškeré pozemní dopravy v EU," potvrdil Kallas.

Branže je potěšena příslibem, že vnitrozemská plavba v EU bude nadále podporována. Akční program NAIADES na podporu oboru je zaměřen na pět strategických oblastí: vytvoření příznivých rámcových podmínek pro vnitrozemskou plavbu a otevření nových trhů, modernizaci flotily, investice do personálního rozvoje, zlepšení image a výstavbu infrastruktury.

Na první akci "Říční čluny k businessu" (Barge to Business) se v Bruselu setkalo 600 zástupců oboru z 22 zemí. Vedle diskusních částí byla účastníkům nabídnuta kontaktní burza pod názvem "Riverdating" pro osobní obchodní kontakty. Vystoupení a prezentace je možno nalézt na www.bargetobusiness.eu

K dunajské strategii EU - Evropská unie chce zvýšit na Dunaji do roku 2020 objem dopravovaného zboží o 20 %. Je to jeden z cílů strategie pro dunajský prostor, který prezentoval regionální komisař EU Johanes Hahn v minulých dnech v Bruselu. Je třeba především odstranit úzká místa pro plavbu tak, aby do roku 2015 mohly celoročně jezdit lodě o ponoru maximálně 2,50 metru. Hahn uvedl, že "Dunaj má být čistší, ale má také nabídnout větší kapacitu pro dopravu zboží". Splavnost a ekologie nejsou v rozporu, když uvedl záměr Komise zlepšit hospodářské a ekologické podmínky pro cca 115 mil. lidí v dunajském prostoru.

Předpokládaná opatření se netýkají jen vnitrozemské plavby, ale všech dopravních oborů. Kromě jiného mají být multimodální terminály v dunajských přístavech lépe napojeny na železnici a silnici. Dále platí, že je třeba včas uskutečnit čtyři koridory plánované nákladní železniční sítě EU, jakož i funkční bloky letového prostoru pro lepší kontrolu letecké dopravy.

Hahn potvrdil, že EU nechce žádná nová grémia a nové práce na zásadách, ale současně neposkytne další prostředky. Není to také zapotřebí, protože již je připraveno kolem 100 mld. eur z existujících fondů EU. Podporované projekty by se měly odsouhlasovat v užší návaznosti.

Vedle deseti sousedních států dojde také k začlenění do strategie čtyř dalších zemí s říčními přítoky. Ze zúčastněných zemí patří osm do EU: Bulharsko, Česko, Maďarsko, Německo, Rakousko, Slovensko, Slovinsko a Rumunsko. Třetími státy jsou Chorvatsko, Srbsko, Bosna-Hercegovina, Černá Hora, Moldávie a Ukrajina. Strategie by měla být schválena během maďarského předsednictví EU.

Zdroj: Logistika

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
UŽITEČNÉSEMINÁŘE.CZ
28
11. 2017
28.11.2017 - Seminář, školení
Praha,
Konferenční centrum CITY - Pankrác
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí