zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Jízda vozidel v konvoji

24.02.2011
Ekologická auta
Jízda vozidel v konvoji

Cílem projektu Safe Road Trains for the Environment (Bezpečné silniční vlaky pro životní prostředí) je dosáhnout pokroku v osobní dopravě.

Pohyb vozidel v konvojích má představovat nový způsob jízdy po dálnicích již v horizontu 10 let - a projekt SARTRE financovaný ze zdrojů EU provedl na zkušebním okruhu společnosti Volvo nedaleko švédského Göteborgu první ukázku této technologie.

Je to vůbec poprvé, kdy vývojové týmy vyzkoušely své systémy mimo simulátory. Jízda v konvojích podle vývojářů nabízí perspektivu lepšího využití prostoru na komunikacích, vyšší komfort pro řidiče při delších cestách a snížení spotřeby paliva.

Jízda vozidel v konvojích, tak, jak si ji představují členové projektu, spočívá v pohybu konvoje vozidel, kdy profesionální řidič v prvním vozidle vede (řídí) konvoj dalších vozidel. Každý automobil sleduje vzdálenost, rychlost a směr jízdy a upravuje tyto parametry podle vozidla vpředu. Všechna vozidla jsou zcela nezávislá a každé z nich může konvoj kdykoliv opustit. Při jízdě v konvoji přitom mohou řidiči odpočívat a věnovat se jiným věcem, zatímco vozidla se pohybují směrem k cíli.

V rámci testů byla zkoušena sestava vedoucího vozidla následovaného jedním automobilem. Volant druhého automobilu se pohybuje samočinně a vůz plynule následuje vedoucí vozidlo po zkušební trati představující venkovskou silnici. Řidič může pít kávu nebo si číst noviny, neboť jeho ruce ani nohy nejsou k ovládání vozidla zapotřebí.

Vývoj technologie pokračuje podle vývojářů slibným tempem a během několika let bude možné uvést taková zařízení do výroby. Podstatně déle však může trvat, než veřejnost tuto technologii přijme, a než bude připravena potřebná legislativa.

Cílem projektu Safe Road Trains for the Environment (Bezpečné silniční vlaky pro životní prostředí) je dosáhnout pokroku v osobní dopravě. V rámci programu se vyvíjejí prototypy systémů, které umožní zavedení silničních vlaků do běžného provozu, aniž by bylo nutné měnit veřejné komunikace.

Předpokládaná úspora paliva při jízdě v silničním vlaku po dálnici se v závislosti na rozestupech vozidel a jejich geometrii pohybuje kolem 20 %. Bezpečnostní přínosy mají spočívat ve snížení počtu dopravních nehod zaviněných řidiči či nepozorností (únavou). Zlepšit se má také využití kapacity stávajících komunikací, což nabízí potenciál ke zkrácení celkové doby jízdy. Uživatelům tato technologie údajně nabídne praktické výhody v podobě příjemnějšího, předvídatelnějšího a levnějšího cestování. Projekt SARTRE byl zahájen v září 2009 a bude trvat celkem 3 roky. Více na www.SARTRE-project.eu.

Málokterý projekt financovaný EU však zároveň vyvolává tolik otázek a pochybností o jeho smyslu. Opravdu si představitelé Unie myslí, že občané budou ochotni svěřit své životy ve vlastních automobilech do rukou jiného řidiče, kterého nikdy neviděli? Kdo ponese odpovědnost za případnou nehodu celého konvoje? Řidič sedící v těsné blízkosti ovládacích prvků vozidla a přesto se nevěnující řízení může představovat značné bezpečnostní riziko. Co se stane např. v případě, že usne?

Zdroj: Logistika

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí