zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Změkčení hlukových limitů ohrožuje zdraví

23.02.2011
Hluk
Změkčení hlukových limitů ohrožuje zdraví

V lednu se na Palackého náměstí v Praze před ministerstvem zdravotnictví konaly dva mítinky na protest proti záměru zmírnit normy pro hluk ze silniční a letecké dopravy.

Asi 150 protestujících tvořili zejména občané ohrožených obcí a ekologové. Na přání ministerstva dopravy a stavbařské lobby ministr zdravotnictví Leoš Heger a hlavní hygienik Michael Vít prosazují zásadní změkčení hlukových norem. Chtějí tím umožnit za peníze nás, daňových poplatníků, takové stavby dopravní infrastruktury, které se ve slušné společnosti nepovolují.

Hluk je vážná škodlivina energetické povahy. Podle starých výzkumů nadlimitní dopravní hluk poškozuje sluchové ústrojí, zvyšuje celkovou nemocnost, způsobuje blíže nespecifikované subjektivní potíže lidí. Podle novějších výzkumů přispívá i k myokardu mozku, ischemické chorobě a dalším vážným onemocněním, na které se i umírá.

Kolik nás stojí zvýšená celková nemocnost vlivem nadměrného dopravního hluku? V roce 2008 v ČR asi 14,5 mld. Kč. Z této částky připadalo na silniční dopravu bez autobusů MHD asi 12 mld. Kč (na základě reprezentativní německé studie lze odhadovat, že částka je podhodnocena), na železniční dopravu asi 700 mil. Kč, na leteckou dopravu v regionu Prahy Ruzyně asi čtyři milióny korun, na tramvaje asi 857 mil. Kč (částka je mírně nadhodnocena, protože ne všechny moderní tramvajové tratě mám podchyceny) a na autobusy MHD asi 979 mil. Kč. Naproti tomu se na protihlukové stěny vydalo v roce 2009 asi 500 mil. Kč u železnic. Investice do protihlukových stěn u silnic údajně nejsou známé.

Zatímco hluková zátěž na pracovištích se po roce 1945 výrazně snížila, hluková zátěž z dopravy rostla. Sužování občanů nadměrným dopravním hlukem se stalo masovým jevem nejen v ČR. Na tom se v případě silničního hluku nic nemění. Hlukové limity se často vysoko překračují a odpovědné státní orgány zůstávají nečinné.

Když se v roce 2008 podařilo občanům Prahy 4-Pankráce domoci u soudu průlomového rozsudku, že vlastník pražské Severojižní magistrály je povinen snížit na ní hluk pod úroveň platných hlukových norem, pražští radní rozsudek ignorovali a hlavní hygienik přišel s návrhem zásadně změkčit hlukové normy u silnic a letišť, ač podle příslušné směrnice Evropské unie jsme povinni je ještě zpřísnit. Tragédií prý není vážné poškozování zdraví občanů, ale nemožnost realizovat vybrané investiční záměry pro překročení hlukových limitů!

K ohroženým patří obyvatelé regionu Vodochod severně od Prahy, kde chce silný soukromý investor přeměnit místní letiště na letiště mezinárodní. Obětováni mají být i občané okolí letiště v Praze Ruzyni projektem nové přistávací dráhy BIS, kterou >>odborníci<< z nepochopitelných důvodů umístili směrem k městu. Obětováni mají být i občané Prahy Běchovic vedením Prahy prosazovanou nešetrnou trasou vnějšího okruhu. Není náhoda, že soud zrušil nedávno územní rozhodnutí pro tuto část vnějšího okruhu pro nedodržení hlukových limitů. Nejnověji zrušil i část zásad územního rozvoje Prahy, která se týká dráhy BIS.

Ohrožených lokalit a občanů je mnohem víc. Zatímco na stavbách dálnic a dalších významných silnic se hlukové normy často nedodržují, na stavbách železničních koridorů chrání protihlukové stěny občas i pole, lesy a dokonce i zářez trati. Takové je šetření v současné české praxi.

21. 2. 2011Jan ZEMAN

Zdroj: Haló noviny

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí