Rekordní prodej férových výrobků v Británii
Tržby z prodeje zboží se značkou spravedlivého obchodu Fairtrade loni v Británii stouply o 40 procent na 1,17 miliardy liber (33,5 miliardy Kč). Vůbec poprvé překonaly hranici jedné miliardy liber, největší zájem byl o čokoládu. Vyplývá to z údajů zveřejněných společností Fairtrade Foundation.
"Čokoláda byla hlavním pohonem," uvedla Barbara Crowtherová z Fairtrade Foundation. Poznamenala, že k růstu přispěl přesun k férové čokoládě u některých předních výrobců, jako Cadbury a Nestlé. Tržby z prodeje čokolády se zvýšily na 342 milionů liber z 84 milionů v roce 2009, čokoláda byla podle tržeb vůbec nejoblíbenější položkou. Nadále se zvyšuje i zájem o kávu a čaj. Prodej férové kávy se loni zvýšil o 12 procent na 180 milionů liber a čaje o 18 procent na 83 milionů liber.
Novinkou v letošním roce má být prodej zlata se značkou Fairtrade. Prodej šperků s certifikovaným zlatem byl u předních britských klenotníků zahájen tento měsíc. Upadá však zájem o bavlnu, která není schopna čelit pokračujícímu trendu levné a často se měnící módy. "Objem prodeje bavlny v regionu klesl o 40 procent. To je pro nás důvod k obavám," uvedla Crowtherová. Šanci vidí u módních návrhářů, jejichž oblečení je méně citlivé na vývoj cen.
Systém spravedlivého obchodu Fairtrade se snaží zajistit výrobcům výdělek, který jim za jejich práci náleží. Část zisku putuje do společného fondu, z něhož se financují projekty sociálního rozvoje a ochrany životního prostředí. Značku Fairtrade mají například také banány, sušené ovoce, květiny, ořechy, kosmetika nebo umělecké a řemeslné výrobky jako keramika, sklo, textil, šperky, hračky a koberce.
Dlouhodobým cílem hnutí je pomoci producentům a zaměstnancům především v zemích třetího světa dosáhnout větší ekonomické soběstačnosti a stability.