zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Hybridní Renault v testu obstál

08.04.2011
Ekologická auta
Hybridní Renault v testu obstál
Více než půl roku testuje francouzská společnost Colas v reálných provozních podmínkách hybridní vozidlo Renault Premium Distribution Hybrys Tech.

První hodnocení provedené po více než 12 tis. kilometrech za standardního používání je velmi pozitivní, a to jak ze strany řidičů, tak i ze strany vedoucích vozového parku.

Společnost Colas, která velmi aktivně podporuje rozvoj hybridní technologie, zaznamenala více než 20% úspory spotřeby pohonných hmot. Řidiči navíc vozidlo oceňují pro jeho snadné ovládání, pohodlí při řízení a tichý provoz.

hybrid

Skupina Colas, která se aktivně zapojila do ochrany životního prostředí, od počátku podporovala společnost Renault Trucks ve vývoji hybridní technologie. Toto hybridní vozidlo bylo po dobu více než půl roku využíváno k rozvážce stavebních materiálů v okolí Lyonu.

Premium Distribution Hybrys Tech byl uveden do provozu v dubnu 2010 a byl využíván k rozvážce stavebního materiálu v okolí Lyonu. Při průměrném počtu 6 obrátek za den a užitečném zatížení 9 t přepravilo toto hybridní vozidlo přibližně 54 t nákladu denně v okruhu 40 kilometrů. Provoz v reálných podmínkách přinesl cenné informace, které pomohou výrobci zvýšit spolehlivost hybridního systému a vylepšit vozidlo. Získaná data se týkají jak čistě technických aspektů, tak i pocitů řidičů.

ZKUŠENOSTI UŽIVATELŮ

Po půlročním testování nastal čas prvního zhodnocení, a to je velmi pozitivní: Renault Premium Distribution Hybrys Tech si vydobyl uznání ve vozovém parku společnosti Colas u vedoucích vozového parku, řidičů, a dokonce i místních obyvatel.

"Když zastavíte na červenou, už Vás nečeká žádný hluk, unikající plyn, ani vibrace," vysvětluje Gilles Vaillé, ředitel zásobování skupiny Colas pro jihovýchod. "Vůz je velmi příjemný pro řidiče, ale hlavně pro místní obyvatele." Tento dojem potvrzuje i Marc Privas, který je již 33 let řidičem z povolání a který byl překvapen, do jaké míry vozidlo na klienty zapůsobilo: "Tichost, s jakou jsou prováděny manévry u zákazníků nebo ve městě, vyvolává údiv."

Kromě snížení zvukového znečištění umožňuje Renault Premium Distribution Hybrys Tech rovněž výrazné snížení spotřeby pohonných hmot, což potvrzují řidiči i vedoucí vozového parku. "První měření prováděná po téměř 10 tis. kilometrech standardního používání při rozvážce stavebního materiálu v okolí Lyonu ukázala o 24 % nižší spotřebu pohonných hmot než u podobného vozidla vybaveného manuální převodovkou," říká Didier Fracchetti, zástupce ředitele zásobování skupiny Colas pro jihovýchod. Tento výsledek překonává původní předpoklady.

Co se týče řízení, pocity řidičů jsou rovněž velmi pozitivní. Po krátkém období adaptace na "jemné řízení", které Hybrys Tech vyžaduje, si jízdu v něm pochvalují. Gérard Dubois, který je již osm let řidičem z povolání, uvádí: "Jsem přizpůsobivý řidič, každodenně řídím různé typy vozidel. Ze začátku je řízení hybridního kamionu zvláštní, ale člověk si rychle zvykne. Ve srovnání s klasickým dieselovým pohonem je potřeba trochu více předvídat řízení, ale v podstatě tam nejsou žádné velké rozdíly. Velmi jsem ocenil automatizovanou převodovku a nehlučný provoz vozidla v režimu elektrického pohonu." Pocity Marca Privase jsou velmi podobné: "Hybridní vozidlo je snadno ovladatelné a tiché. Nabízí hladké řízení a vydává méně hluku. Navíc je u něj velmi dobře synchronizován elektrický motor se spalovacím a při rozjezdu využívá sílu elektrického motoru."

renaultBěhem testování nenarazil vůz na žádný zásadní problém ani dlouhou nečinnost kvůli technické údržbě. Spolupráce se skupinou Colas přinesla společnosti Renault Trucks ujištění o správném směru její práce. Konstrukčním týmům se tak dostalo potvrzení správnosti jejich řešení - například se jim podařilo vylepšit přechod pohonu z elektrického na dieselový motor. Vylepšen byl také elektrický posilovač řízení.

Testovaný model byl vyvinut na základě modelu Renault Premium Distribution v konfiguraci 4x2 s vyklápěcí korbou. Je vybaven dieselovým motorem DXi 7 Euro V s výkonem 310 k spojeným s elektrickým motorem, převodovkou Optidriver+ a elektrickou částí zahrnující akumulátory, ovládací elektroniku, obvody pro rozdělení výkonu a chladicí systém.

PARALELNÍ HYBRID

Tzv. "paralelní" hybridní technologie spojuje spalovací a elektrický motor, které pohánějí kola podle několika schémat rozložení sil: buďto oba zároveň, nebo každý zvlášť.

Princip této technologie je jednoduchý. Kinetická energie vozidla je během brzdění nebo ve fázích zpomalování přeměňována na elektřinu, která je shromažďována v akumulátorech.

Funkce "Idle shut down" umožňuje automatické vypnutí spalovacího motoru, pokud vozidlo stojí. Energie nahromaděná v akumulátorech je použita k rozjezdu. Při dosažení rychlosti přibližně 20 km/h se zapne dieselový motor, který převezme štafetu. Je tak používán pouze ve fázích, kdy spotřebovává nejméně energie, tedy mimo fáze rozjezdu a zrychlování.

Elektrická energie je také využívána pro napájení příslušenství a součástí zvyšujících pohodlí, které jsou obvykle poháněné spalovacím motorem, jako například posilovač řízení nebo chladič elektrického vybavení.

Ve výsledku se snížení spotřeby pohonných hmot a produkce CO2 vozidla pohybuje v řádu 20 %. Kromě snížení emisí nabízí hybridní technologie díky použití elektromotoru také znatelný pokles hlučnosti.


Hybridní model Premium Distribution v testu prokázal snížení spotřeby paliva o 20 %

Zdroj: Logistika

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
21
7. 2017
21-22.7.2017 - Přednáška, diskuse
Praha 6, FTVS UK a Divoká Šárka
Ukliďme Česko
23
9. 2017
23.9.2017 - Festival, slavnost
Brno
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí