zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Z historie pohonu na dřevoplyn

07.05.2011
Ekologická auta
Z historie pohonu na dřevoplyn

Co to bylo, když se řeklo: ... "auto na dřevoplyn


Plyn jako palivo pro spalovací motor, to je myšlenka stará jak spalovací motor sám.
Dokonce starší, než použití benzínu, petroleje či nafty. Ve Francii fungoval Lenoirův plynový spalovací motor o řadu let dřív, než vůbec průkopníky jako byli Marcus a Benz v Evropě, nebo Duryea v Americe, napadlo posadit motor na kola!
Lenoirův plynový motor se používal jako stabilní univerzální hnací agregát a nedlouho po něm si nechal patentovat další plynový motor Otto a začal jej sériově vyrábět v německém Langenu
U stabilních motorů nepředstavoval pohon na plyn problém. K přívodu paliva stačila pouhá přípojka trubkou nebo hadicí, asi jako u plynového sporáku. Pamatuju, jak se, ještě v šedesátých letech, v jedné liberecké autodílně zabíhaly generálkované motory. Na plyn a docela jednoduše. Stály v řadě na dvoře, opřené o zeď a ke každému z nich vedly dvě hadice. Jedna s vodou, která se nechávala kvůli chlazení protékat blokem. Ta druhá, která vedla od svítiplynového kohoutku, byla jen tak zastrčená do hrdla karburátoru. Stačilo kohoutkem plyn podle potřeby přidat nebo přivřít - a natočené motory tam svůj předepsaný počet hodin spokojeně vrněly, než se, už částečně zaběhané a vyzkoušené, předávaly zákazníkům.
Jenže u motorů vozidlových představoval odjakživa pohon plynem problém v tom, jak ho mít sebou dostatečnou zásobu. Znamenalo to vozit překážející rozměrné tlakové nádoby, pravidelně je zkoušet, starat se o jejich těsnost a hlavně: neustále je někde plnit.
To vše samozřejmě realizovatelné je.
V historii se vyzkoušela spousta variant, ale i když dnes existuje možnost alternativního pohonu na kapalný propan-butan, většina motoristů stále ještě dává přednost jednoduššímu a pohodlnějšímu natankování benzínu či nafty.
Zvlášť, když se všechny státy cenovou regulací starají o to, aby provoz na plyn nebyl zas o tolik výhodnější, aby jim tudy neunikaly peníze, které je z motoristů možno dostat.
V Mladé Boleslavi vždycky patřili k průkopníkům.
Náklaďák s generátorem na dřevoplyn vedle kabiny byl z roku 1926 a na chladiči měl dvě značky - oválný emblém Škoda, protože boleslavská automobilka od roku 1925 patřila pod plzeňský koncern. Přes voštiny chladiče ale byl ještě plechový nápis Laurin & Klement, protože se jednalo o konstrukci, pocházející z doby před fúzí se škodovkou.
Dále na: http://www.motomuseum.cz/index.php?grhead=2&nav=01&id_group=8&t=_art_print&id_art=370

ZDROJ: www.motomuseum.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí