zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Otevírá první pumpa pro elektromobily

16.05.2011
Ekologická auta
Otevírá první pumpa pro elektromobily
Baterii už mohou auta na elektřinu dobíjet i na klasické pumpě. Firma ZTC chce letos otevřít dalších 25 stanic. Celkem jich bude 200.

Společnost ZTC a petrolejářská firma Agip (ENI) dnes zahajují provoz první dobíjecí stanice, která funguje jako součást klasické pumpy. A to přímo na hlavní dopravní tepně v Česku - dálnici D1. Dobíjecí stanice Mikulášov je u nás v pořadí sice již 161. místem, kde mohou majitelé elektromobilů nabíjet baterie, ale prvním na takto vytíženém silničním tahu.

"Je to úžasné. A významné pro všechny řidiče elektromobilů. Možnost dobíjet na trase mezi Prahou a Brnem je pro tyto vozy s dojezdem kolem 200 kilometrů zásadní," komentuje novinku šéf Asociace elektromobilového průmyslu Jaromír Marušinec z Vysokého učení technického v Brně.

Provoz elektromobilů zažívá v Česku nevídaný rozmach i přesto, že v porovnání se 4,5 milionu vozů se spalovacími motory je nějakých 200 elektromobilů pouhým zlomkem. Jejich počet však rychle narůstá. Ještě v roce 2006 jich u nás jezdilo sotva padesát a měly k dispozici jen tři dobíjecí místa.

Růst zájmu potvrzuje nejen zapojení největších elektrárenských firem, jako jsou ČEZ, E.ON nebo Pražská energetika, ale i doslova raketový start dalších dobíjecích stanic. V příštím týdnu jich má být v Česku zprovozněno rovných deset.

"Spolupráce s čerpacími stanicemi Agip je pilotním projektem zapojení klasické pumpy do elektromobility v Česku. Naší snahou je budovat stanice, které budou soběstačné v dodávce energie. Například pomocí vlastních zdrojů obnovitelné energie, jako jsou větrné turbíny nebo fotovoltaické panely," říká Martin Štefanec ze společnosti ZTC, která se zabývá kromě konstrukcí dobíjecích stanic také stavbou fotovoltaických elektráren a elektráren na biomasu. Náklady na pořízení dobíjecí stanice v areálu pumpy Agip dosáhly půl milionu korun, ZTC chce letos postavit celkem 25 takových zařízení.

Dohromady má do konce roku vzniknout několik desítek míst k dobíjení baterií elektromobilů. Kromě toho však existuje v Česku řada dobíjecích soukromých míst, třeba u hotelů nebo garáží, jež nabízejí standardní jednonebo třífázovou zásuvku. Podle Ondřeje Vaculína, experta na e-mobilitu v německé společnosti TÜV SÜD, není využití dobíjecích stanic zatím vysoké, protože většina řidičů dobíjí doma z normální zásuvky.

"Typický uživatel elektromobilu používá elektrické vozidlo na cesty do práce a zpět, které bývají v řádu desítek kilometrů, a dobíjení "na cestě" není nutné," říká Vaculín, jenž má v rámci TÜV na starost testování a projekty týkající se provozu elektromobilů na celém světě.

Přesto však u nás největší elektrárenské firmy na rozšiřování počtu dobíjecích stanic sázejí. Například ČEZ si hodlá pronajmout celkem 65 elektromobilů Peugeot a připravuje 35 dobíjecích stanic v Česku, možná i ještě dalších dvacet k tomu.

Konkurenční Pražská energetika již provozuje tři stanice v Praze a chce také otevřít další. E.ON spustil první dobíjecí stanici už před časem v obchodním centru - v brněnské Vaňkovce.

Elektrovozy v Česku

200
elektromobilů bude podle odhadu Asociace elektromobilového průmyslu jezdit do konce roku v Česku. V roce 2006 to bylo 50 aut.

161
dobíjecích stanic všech druhů je nyní k dispozici. Do konce roku jich bude kolem dvou set. V roce 2006 fungovaly v Česku jen tři.

Které a za kolik

Peugeot vede

Nejvíce klasických továrních vozů čistě na elektrický pohon jezdí u nás se značkou Peugeot. K dispozici jsou i vozy Citröen, Fiat nebo Mitsubishi, několik vozů americké značky Tesla. Prodejem a přestavbou aut na elektrický pohon se zabývají firmy, jako je například EVC Group.

Konec drahoty?

Koupit ojetý elektromobil lze za cenu již zhruba od 200 tisíc korun. Nový vůz vyjde minimálně na 500 tisíc korun, ale vyřízení objednávky trvá měsíce.

AUTOR: Miroslav Petr
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
21
7. 2017
21-22.7.2017 - Přednáška, diskuse
Praha 6, FTVS UK a Divoká Šárka
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí