I na českých silnicích už potkáváme elektromobily, i když stále jako rarity. Jejich historie je však mnohem delší a souboj mezi benzínovým a elektromotorem byl těsnější, než možná tušíte.
Z historie elektromobilu
Opravdu se nejedná o vynález současnosti. První elektromobil byl sestrojen už v roce 1835 dle návrhu profesora Sibrandus Stratingh z Groningenu v Holandsku - tedy 30 let před prvním automobilem se spalovacím motorem. Na přelomu století jezdil elektromobil Torpédo KID už na svou dobu neuvěřitelnou rychlostí téměř 170 km/h. V té době už auta se spalovacím motorem byla běžná, žádné však nebylo tak rychlé a zároveň tiché a spolehlivé. Na amerických silnicích jezdilo dokonce více elektromobilů než vozů se spalovacím motorem, jejich hlavní výhodou totiž bylo, že je nebylo nutné startovat ručně, klikou.
Dlouho se i vyrábělo více elektromobilů než automobilů. Velké kavárny ve Vídni (včetně té slavné Sachrovy) nabízely zákazníkům dobíjení elektromobilů, zásuvky byly zabudované do sloupků u chodníku. Zkrátka dlouho se zdálo, že elektromobil má vyhráno. Obrat přineslo až zavedení sériové výroby slavného Fordova modelu "T". Ten si získal oblibu široké veřejnosti pro svou spolehlivost a nízkou cenu a stal se tak jedním ze symbolů tehdejší doby.
Fordův model T hrál významnou roli v souboji mezi benzínovým a elektrickým motorem, říká se o něm, že "postavil Ameriku na kola". Vyráběl se mezi lety 1908 až 1927. (Zdroj: Wikimedia, autor: Rmhermen)
Trh s benzínovými motory nabral na síle, ale elektromobil dál přežíval, a to i v českých zemích. Škodovy závody vyrobily v době první světové války elektromobily pro Plzeňský pivovar a průběžné snahy o znovuvzkříšení (a modernizaci) technologie se objevovaly i spolu s tím, jak se horšilo ovzduší a životní prostředí ve městech.
Pokračování článku na http://www.inovace.cz/for-life/zivotni-prostredi/clanek/souboj-automobilu-a-elektromobilu-pokracuje/