zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Jak moc zelený může být supermarket?

19.05.2011
Obecné
Jak moc zelený může být supermarket?


Už je tomu více než tři měsíce, co Tesco otevřelo ve východočeské Jaroměři svůj první "zelený" hypermarket. Má se jednat o první hypermarket s "nulovou uhlíkovou stopou" v kontinentální Evropě, obdobný již existuje ve městě Ramsey ve Velké Británii. Pro mezinárodní řetězec je to další krok v jeho chvályhodné snaze snižovat celkové emise. Na první pohled je výsledek působivý. Místo běžné prefabrikované šedé krabice zde stojí oku přívětivá dřevostavba, která se bude v čase měnit, tak jak je to u dřevostaveb obvyklé.

Nový hypermarket bude podle Tesca energeticky soběstačnou budovou. Jsou zde generátory, které spalují řepkový olej a dodávají budově obnovitelnou energii ve formě elektřiny i vytápění nebo naopak chlad na chlazení objektu. Střecha je pokryta dnes tolik populárními solárními panely. Dešťová voda (tedy pokud prší) je upravována a znovu použita na čištění podlah, splachování toalet a podobně. Zkrátka řečeno, budova má veškeré vymoženosti, které byste od takovéto moderní ekologické stavby mohli očekávat.

Není třeba diskutovat o ekologičnosti obnovitelných zdrojů, jako je řepkový olej - o tom již polemizovali jiní a s tím, jak se na jaře zažlutí česká krajina, se tato diskuse zajisté opět obnoví. Avšak i tak vyvstává na mysli několik otázek ohledně celkového ekologického dopadu stavby, které se však netýkají stavby samotné jako spíše jejího běžného provozu.

Jakým způsobem je dodáváno zboží? A odkud ono zboží ve skutečnosti pochází? Odpovědi jsou poměrně jednoduché: zboží je běžně zaváženo obyčejnými kamiony z centrálních skladů firmy. Ačkoliv ve svých tiskových materiálech firma uvádí, že v Praze používá k závozu vozy poháněné zemním plynem - v Jaroměři to nejde? A výrobky? Celá řada z nich pochází ze zahraničí, v mnoha případech i ze zemí mimo Evropskou unii. Je mi jasné, že to je u některých druhů zboží nevyhnutelné a není na tom nic neobvyklého, ale bohužel právě toto je způsob, kterým dnešní super- a hypermarkety vytvářejí svou největší uhlíkovou stopu.

Byl bych nerad, abych byl špatně pochopen. Jaroměřské "zelené" Tesco je bezesporu pozitivním krokem, zejména pokud jej porovnáme s obdobnými stavbami v České republice, jejichž počet každým rokem narůstá. Doufám jen, že je to opravdu jen první z mnoha kroků k "zelenější" budoucnosti a že se pro ostatní stane následováníhodným příkladem. Nejenže by se celková uhlíková stopa našeho nakupování snížila, naše oči by navíc byly ušetřeny pohledu na nevzhledné šedivé krabice, které během posledních patnácti let vyrostly po celé republice. A to bychom všichni zajisté jen uvítali.


Ondřej Vlk
vedoucí oddělení průzkumu trhu Jones Lang LaSalle

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí