zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Plzeň využila nové dotace SFŽP na likvidace autovraků v ulicích

30.05.2011
Odpady
Urbánní ekologie
Plzeň využila nové dotace SFŽP na likvidace autovraků v ulicích

Tři plzeňské obvody budou letos poprvé likvidovat autovraky hyzdící ulice za pomoci dotací Státního fondu životního prostředí. Jejich počet kvůli krizi roste, stále více Plzeňanů nemá na opravy a o vůz se nestarají. Každý velký obvod ročně odváží a likviduje desítky vraků. Dosud vše platily ze svých rozpočtů desetitisíce korun, řekl ČTK ekonomický náměstek primátora Martin Zrzavecký (ČSSD).

"Lidé mají problémy s penězi. Navíc jsou laxní a říkají si, že se o vraky město postará. Přispěla k tomu také aktualizace vyhlášky. Poplatek za likvidaci i přihlášení staršího auta se výrazně zvedl," dodal. Na území města Plzně jsou podle Zrzaveckého desítky autovraků a jejich počty určitě v době krize a se snižující se kupní síly porostou. "Budeme žádat o dotace také v příštích letech," dodal.

Program na podporu systému pro nakládání s autovraky byl vyhlášený loni. "Sice jsme dostali menší sumu, necelých 40.000 Kč, ale pomohou," uvedl náměstek. Nejúspěšnější byl nejlidnatější první městský obvod, který obdrží přes 27.000 korun, což odpovídá likvidaci 13 autovraků. Další peníze dostane Doubravka a centrální městský obvod. Příspěvek je na sběr, svoz a dopravu vozidel na odstavné plochy nebo do zpracovatelských firem.. Na likvidaci jednoho vozu přispívá ministerstvo životního prostředí sumou 2100 korun, což podle Zrzaveckého postačuje.

Vraky, které jsou nebezpečné anebo brání provozu, nechají obvody po lhůtě oznámené na výzvě odvézt na centrální parkoviště, kde musí stát předepsanou dobu. Poté je může obvod na své a nově i na státní náklady zlikvidovat. "Problémem je, že pokud mají SPZ, nemůžeme odtahovat. Pouze v případě, že je vrak tak poškozen, že způsobuje nebezpečí zranění," dodal Zravecký. Složitější je to v případě, pokud je překážkou silničního provozu. Obvody si pomáhají tím, že provádějí čištění ulic a instalují na nich zákazy zastavení. Pokud majitelé vozy neodstraní, odtahují je.

Občas se stane, že se vlastník odtaženého vraku přihlásí a chce se soudit. To se stalo například na Doubravce. Obvod ale prokázal, že vůz, který byl odtažen, měl charakter autovraku.

Václav Prokš

Zdroj: ČTK

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí