zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Výše mýtného pro autobusy se možná bude řídit jen množstvím emisí

01.07.2011
Doprava
Výše mýtného pro autobusy se možná bude řídit jen množstvím emisí

Autobusy v tuzemsku budou možná od letošního 1. září platit elektronické mýtné jen podle množství emisí, které vypouštějí do ovzduší. Cílem změny je podpora hromadné osobní dopravy. Vyplývá to z důvodové zprávy návrhu na zavedení nových sazeb mýtného. Zvýhodněním vozidel s čistějšími motory podporuje návrh i obnovu vozového parku, uvedlo ministerstvo dopravy. Návrh prošel připomínkovým řízením a čeká na projednání ve vládě.

Nejekologičtější autobusy splňující normu Euro 5 a vyšší podle návrhu zaplatí za ujetý kilometr 80 haléřů, naopak nejméně ekologické autobusy korunu a 38 haléřů. Na výši mýtného tarifu u autobusů nebude mít vlil počet náprav, druh komunikace a především čas použití komunikace. Nový tarif je odvozený od platných sazeb pro vozidla se dvěma nápravami.

Autobusová doprava je velmi znevýhodněná zavedením vyšších sazeb na páteční odpoledne, řekl ČTK mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Nové nařízení by mělo odstranit právě toto znevýhodnění u pravidelné linkové dopravy, která se kvůli jízdnímu řádu nemůže přesunout do méně vytížených časů.

Mýtný systém dosud nedokáže rozlišit autobusy od kamionů a výše mýtného je stanovena pouze podle počtu náprav. Nařízení proto počítá s přeregistrací autobusů, kterých je podle kvalifikovaných odhadů v Česku zhruba 10.000 a tvoří dvě procenta z celkového počtu vozidel s palubní jednotkou.

Zvýhodnění autobusové dopravy bude mít jen minimální dopad na celkovou výši ročního výběru mýtného, uvedlo ministerstva dopravy. Zanedbatelné snížení bude podle úřadu kompenzováno kladnými sociální dopady a podporou podnikatelského prostředí. Z předpokládaných 7,9 miliardy korun, které se na elektronickém mýtném v letošním roce vyberou, by nařízení mohlo snížit výběr o 120 milionů korun.

Elektronické mýtné v Česku platí od roku 2007 na dálnicích, rychlostních komunikacích a vybraných silnicích první třídy vozidla nad 12 tun. Od roku 2010 se povinnost platit rozšířila také na vozidla nad 3,5 tuny. Na tři úrovně podle množství vypouštěných exhalací byly sazby mýtného rozděleny od počátku letoška zároveň s jejich zvýšením o 25 procent.

Kromě elektronického mýtného, které za projeté kilometry platí provozovatelé kamionů, autobusů a obytných přívěsů nad 3,5 tuny, je zpoplatněn vjezd osobních vozidel na rychlostní komunikace i pro osobní automobily. V loňském roce se na elektronickém mýtném vybralo rekordních zhruba 6,5 miliardy korun, majitelé osobních vozidel za časové dálniční kupony zaplatili tři miliardy korun.

Zdroj: ČTK

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí