zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Společnost British Airways oznámila start projektu GreenSky

30.06.2011
Doprava
Společnost British Airways oznámila start projektu GreenSky
Největší britská letecká společnost vybuduje do roku 2015 první evropskou továrnu na výrobu leteckého biopaliva

Letecká společnost British Airways oznámila svůj záměr vybudovat ve spolupráci se společností Solena Group první továrnu na výrobu leteckého biopaliva v Evropě. Učinila tak bezprostředně po prohlášení Evropské komise z minulého týdne. Ta zveřejnila svou iniciativu Evropský program pro rozvoj využití biopaliv v letectví. K programu Evropské komise se kromě British Aiways připojily další velké evropské aerolinie, Airbus a klíčový evropští producenti biopaliv.

Keith Williams, CEO British Airways k tomu říká: "Biopaliva představují pro letecké společnosti velkou šanci omezit svůj negativní dopad na životní prostředí. Iniciativa Evropské komise představuje podporu všem evropským leteckým společnostem v jejich dalším úsilí ve využití biopaliv pro svá letadla. British Airways udělala momentálně značný pokrok ve svém záměru vybudovat první továrnu na výrobu paliva z obnovitelných zdrojů, což, jak doufáme, bude inspirovat i jiné letecké společnosti ve snaze o zachování trvale udržitelného rozvoje."

První továrna na výrobu biopaliv pro leteckou dopravu bude stát na zatím přesně neurčeném místě na východ od Londýna. S její stavbou se započne v roce 2013 a skončí na začátku roku 2015. V témže roce by mělo vzhlétnout první letadlo British Airways poháněné výhradně biopalivem pocházejícím z této výrobny. Společný projekt British Airways a Solena Group - jednoho z největších evropských producentů energie z přírodních zdrojů - nese název GreenSky a je součástí širšího závazku British Airways snížit do roku 2050 emise CO2 na polovinu současného stavu.

Nové palivo bude získáváno z odpadu a zpracováváno v moderních zařízeních, která jsou schopna produkovat pohonné hmoty z odpadového materiálu určeného na skládky. Výroba se zaměří především na zpracování odpadu s vysokým podílem uhlíkové biomasy, který umožní produkovat biopaliva, jež v konečném důsledku, a v porovnání s klacickými fosilními palivy, sníží produkci skleníkových plynů až o 95 %. K výborbě biopaliva bude využíván také papír, průmyslový odpad či zbytky potravin. Půjde o zdroje, které nelze recyklovat. Skončily by proto na skládkách, kde by produkovaly metan, který je až 21krát silnějším původcem globálního oteplováni, než samotné CO2.

Využití biopaliva bude pro British Airways znamenat snížení produkce CO2 až o 145 tisíc tun ročně, což se rovná roční produkci 48 tisíc aut nebo celkovému úhrnu emisí z osvětlení a vytápění 32 tisíc domácností na celý jeden rok. Za dvanáct továrna vyprodukuje podle odhadů 16 milionů galonů leteckého biopaliva, což je dvounásobek roční spotřeby londýnského letiště City. Jako vedlejší produkt bude továrna produkovat také parafinickou naftu, která může být využívána jako obnovitelná přísada do paliv v pozemní dopravě. Továrna má také generovat obnovitelné zdroje elektřiny a tepla.

Své aktivity na poli trvale udržitelného rozvoje se British Airways snaží směřovat také přímo na své zákazníky. Každý cestující British Airways si může na internetových stránkách www.ba.com společně s koupí letenky smazat svou "uhlíkovou stopu", kterou ukustečněným letem zanechá. Každý cestující například na zpátečním letu Praha - Londýn zanechá stopu v hodnotě 0,221 tun CO2, což se rovná přibližně 81 Kč. Zpáteční let z Prahy do New Yorku zanechává stopu 1,22 tuny CO2, což se rovná přepočteno na koruny 457 Kč. Příspěvek putuje na podporu projektů v rozvojových zemích, které se zaměřují na nové obnovitelné zdroje energie. Projekty financované British Airways musejí být sociálně a ekonomicky prospěšné oblastem, ve kterých probíhají, a v jejich rámci musí docházet ke zlepšování stavu ovzduší v oblasti.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí