Ušetříte za elektřinu aneb Nechci slevu zadarmo
Když jsem se ve zprávách dočetl, že téměř 200 tisíc domácností změnilo dodavatele elektřiny s vidinou znatelných úspor, uvědomil jsem si, že takřka pět procent českého národa naletělo.
Mám ještě v živé paměti, kdy u našich dveří zazvonil pán v obleku s červenou kravatou. S nadšením mi sděloval, že konečně ušetříme za elektřinu, a odvolával se na jakousi televizní reklamu s holčičkou a pastelkami. Když jsem se ho přeptal, kolik elektráren vlastní společnost, kterou zastupuje, tak mi tvrdil, že levnější elektřinu než ČEZ dodávají, ačkoliv ji sami nakupují. Prostě a jednoduše překupníci. Silně jsem pána zklamal, když jsem jejich slevu odmítl. Dokonce se mě pokoušel nutit k podpisu jakéhosi papíru pro svého zaměstnavatele, ve kterém jsem měl potvrdit, že mě navštívil a že skutečně naše domácnost nechce ušetřit. Až pohrůžka přivolání policie donutila vlezlého obchodního zástupce, aby odešel zvonit jinam.
Pomalu si začínám myslet, že hláška "Nechci tu slevu zadarmo" z povídky Šimka a Grossmanna bohužel výstižně popisuje českou mentalitu. Nevím, zda se má člověk smát, anebo plakat nad tím, jak snadno lze úspor chtivé občany zblbnout. Evidentně k tomu stačí roztomilé dítě, pastelky a několik desítek milionů na televizní reklamu. Všichni ti, kdo se upsali novému dodavateli, teď zaplatí nejen za odebranou elektřinu, ale také za televizní kampaň včetně pastelek a k tomu navíc zisk podnikatelům, kteří jsou za celou komedií.
Umím si představit, že by se například provozovatelé spaloven komunálního odpadu sdružili a svou technologii doplnili o generátory elektrického proudu. Ti by asi skutečně měli šanci nabídnout dodávku silové elektřiny za výhodnější cenu. Vyžadovalo by to však podstatně větší vstupní investice, než jaké stačí překupníkům k realizaci agresivní marketingové kampaně.
Na jedné straně je chvályhodné, že se trh s energií otevřel alternativním dodavatelům. Na druhé straně by však měla existovat taková kritéria pro udělování licencí, která by ze hry vyloučila vykutálené překupníky.
Dalibor Dědek
ředitel firmy Jablotron
Zakladatel Jablotronu. Řídí holding firem, které patří mezi renomované světové výrobce zabezpečovací a komunikační techniky. Při psaní se snaží používat selský rozum.