zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Jak učit o změnách klimatu: Průzkum stavu výuky na gymnáziích

26.08.2011
Ekologické vzdělání a výchova
Jak učit o změnách klimatu: Průzkum stavu výuky na gymnáziích

Představujeme výzkumnou zprávu "Jak učit o klimatických změnách: Průzkum stavu výuky na českých gymnáziích." Zpráva je výstupem první fáze projektu Jak učit o klimatických změnách, jehož cílem je vyplnit mezeru v oblasti učebních pomůcek a materiálů pro střední školy. Průzkum přináší orientační sondu do stavu výuky této problematiky na čtyřletých gymnáziích. Soustředí se na zmapování základních problémů a potřeb pedagogů, které budou zohledněny v dalších fázích projektu, především pak přípravě stejnojmenné publikace. Osloveno bylo přibližně 300 učitelů, především zeměpisu a společenských věd, z nichž 72 dotazník vyplnilo.

Z průzkumu vycházejí následující závěry:

  • Klimatické změny jsou probírány paralelně v několika předmětech. Téma si proto vyžaduje interdisciplinární přístup a ucelený učební materiál, který umožní jeho komplexní pochopení.
  • Učitelé považují látku za důležitou, ale zároveň velmi komplikovanou a časové náročnou na přípravu.
  • Více než tři čtvrtiny učitelů považují současné učebnice za nedostatečné. Vytýkají jim zastaralost a uvítali by nové, ucelené zpracování tématu. V učebnicích postrádají praktické ukázky ze světa i z ČR, doplňující grafy a data pro lepší názornost a samostatná cvičení.
  • 87 % respondentů si samo vyhledává doplňkové materiály. Mnoho z nich postrádá dostatek komplexních informací v českém jazyce.
  • Naprostá většina pedagogů přednáší o klimatických cyklech, vlivech člověka na klima a scénářích dopadů klimatických změn na svět. Více jak polovina se také věnuje mezinárodním jednáním. Méně než polovina respondentů vysvětluje veřejnou debatu o problematice a její názorové póly.
  • Studenti se o problematiku aktivně zajímají, což klade zvýšený tlak na učitele a vyžaduje větší propracovanost hodin.

Soubory ke stažení:

Jak učit o změnách klimatu: Průzkum stavu výuky na gymnáziích Jak učit o změnách klimatu: Průzkum stavu výuky na gymnáziích (429.1 KB)


Zdroj: www.amo.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
UŽITEČNÉSEMINÁŘE.CZ
28
11. 2017
28.11.2017 - Seminář, školení
Praha,
Konferenční centrum CITY - Pankrác
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí