Japonské hybridy dominují německému žebříčku ekologických aut
Žebříčku nejekologičtějších vozidel, který každoročně sestavuje Německý dopravní klub (VCD), vévodí letos čtyři hybridní vozidla japonských automobilek Toyota a Lexus. Bodovala také Škodovka. Aktuální hodnocení sdružení zveřejnilo koncem minulého týdne.
Podle Dudleyho Curtise, mluvčího evropského neziskového sdružení Transport & Environment (T&E), je Toyota z hlediska ochrany životního prostředí "hvězdou" roku 2009.
"Toyota už prakticky splnila svůj cíl (vycházející z požadavků EU) pro rok 2015 (...) a učinila s CO2 významný pokrok napříč celým svým vozovým parkem," řekl EurActivu. Curtis dodal, že automobilka má podle žebříčku VCD i další modely s vysokou účinností.
VCD je automobilová ekologicky orientovaná asociace, která má kolem 60.000 členů a pobočky ve 12 zemích. Žebříček nejekologičtějších vozů světa zveřejňuje už od svého založení v roce 1989.
První příčka v kompaktní třídě patří letos vozu Lexus CT 200h, kterému se dostalo hodnocení 7,83. Druhá Toyota Auris Hybrid dosáhla hodnocení 7.33. Úspěchem se může pochlubit i Škodovka, jejíž Fabia GreenLine 1.2 TDI skončila na čtvrté příčce s hodnocením 6,45.
Ve třídě rodinných vozů byla ekologicky nejšetrnějším modelem vyhlášena Toyota Prius s hodnocením 7.53, druhý byl Seat Ibiza ST 1.2 TDI CR E-Ecomotive a třetí Škoda Fabia GreenLine 1.2 TDI.
Pokud jde o emise CO2, Lexus CT 200h skončil na druhém místě společně s Volkswagenem VW Polo 1.2 TDI BlueMotion 87g. O čtvrtou příčku se dělí česká Škoda Fabia GreenLine 1.2 TDI/Combi s Toyotami Prius Hybrid a Auris Hybrid a Seatem Ibiza 1.2 TDI CR E-Ecomotive/ST.
Zatímco Lexus a VW Polo vypouštějí do ovzduší 87 g CO2/km, emise zbývajících jmenovaných vozů činí 89 g/km.
Evropská unie po výrobcích aut požaduje, aby do roku 2015 snížili emise CO2 u nových vozidel na 130 g/km a do roku 2020 na 95 g/km. Konkrétní cíle se pro jednotlivé automobilky liší v závislosti na hmotnosti jimi vyráběných vozidel.
Legislativa vzbudila v Bruselu kontroverzní reakce a proslýchalo se, že kampaň namířená proti zpřísňování legislativy byla financována německými automobilkami. Greenpeace v reakci na to spustilo vlastní virální kampaň odkazující na Hvězdné války s názvem Temná strana síly.
Podle Didiera Leroye, prezidenta a výkonného ředitele Toyota Motor Europe, výsledky potvrdily vedoucí postavení Toyoty mezi ekologicky šetrnými vozy.
"Ukazuje to také, že plně hybridní technologie dosahuje nižších úrovní spotřeby a oproti konvenčním pohonům má jasnou výhodu z pohledu dopadů na životní prostředí a dalších znečišťujících látek," uvedl.
VCD při sestavování svého žebříčku posuzuje vozidla z pohledu dopadů na životní prostředí a sociální udržitelnosti. Zohledňuje přitom emise částic znečišťujících ovzduší a emise oxidu uhličitého mající vliv na změny klimatu.
Hodnotící kritéria VCD tvoří ze 60 % emise CO2, z 20 % hluk, z 15 % škodlivé emise (např. drobné částice, NO2, NOx) a z 5 % dopady na životní prostředí (např. emise oxidů dusíku).