zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Japonské hybridy dominují německému žebříčku ekologických aut

11.09.2011
Ekologická auta
Japonské hybridy dominují německému žebříčku ekologických aut

Žebříčku nejekologičtějších vozidel, který každoročně sestavuje Německý dopravní klub (VCD), vévodí letos čtyři hybridní vozidla japonských automobilek Toyota a Lexus. Bodovala také Škodovka. Aktuální hodnocení sdružení zveřejnilo koncem minulého týdne.

Podle Dudleyho Curtise, mluvčího evropského neziskového sdružení Transport & Environment (T&E), je Toyota z hlediska ochrany životního prostředí "hvězdou" roku 2009.

"Toyota už prakticky splnila svůj cíl (vycházející z požadavků EU) pro rok 2015 (...) a učinila s CO2 významný pokrok napříč celým svým vozovým parkem," řekl EurActivu. Curtis dodal, že automobilka má podle žebříčku VCD i další modely s vysokou účinností.

VCD je automobilová ekologicky orientovaná asociace, která má kolem 60.000 členů a pobočky ve 12 zemích. Žebříček nejekologičtějších vozů světa zveřejňuje už od svého založení v roce 1989.

První příčka v kompaktní třídě patří letos vozu Lexus CT 200h, kterému se dostalo hodnocení 7,83. Druhá Toyota Auris Hybrid dosáhla hodnocení 7.33. Úspěchem se může pochlubit i Škodovka, jejíž Fabia GreenLine 1.2 TDI skončila na čtvrté příčce s hodnocením 6,45.

Ve třídě rodinných vozů byla ekologicky nejšetrnějším modelem vyhlášena Toyota Prius s hodnocením 7.53, druhý byl Seat Ibiza ST 1.2 TDI CR E-Ecomotive a třetí Škoda Fabia GreenLine 1.2 TDI.

Pokud jde o emise CO2, Lexus CT 200h skončil na druhém místě společně s Volkswagenem VW Polo 1.2 TDI BlueMotion 87g. O čtvrtou příčku se dělí česká Škoda Fabia GreenLine 1.2 TDI/Combi s Toyotami Prius Hybrid a Auris Hybrid a Seatem Ibiza 1.2 TDI CR E-Ecomotive/ST.

Zatímco Lexus a VW Polo vypouštějí do ovzduší 87 g CO2/km, emise zbývajících jmenovaných vozů činí 89 g/km.

Evropská unie po výrobcích aut požaduje, aby do roku 2015 snížili emise CO2 u nových vozidel na 130 g/km a do roku 2020 na 95 g/km. Konkrétní cíle se pro jednotlivé automobilky liší v závislosti na hmotnosti jimi vyráběných vozidel.

Legislativa vzbudila v Bruselu kontroverzní reakce a proslýchalo se, že kampaň namířená proti zpřísňování legislativy byla financována německými automobilkami. Greenpeace v reakci na to spustilo vlastní virální kampaň odkazující na Hvězdné války s názvem Temná strana síly.

Podle Didiera Leroye, prezidenta a výkonného ředitele Toyota Motor Europe, výsledky potvrdily vedoucí postavení Toyoty mezi ekologicky šetrnými vozy.

"Ukazuje to také, že plně hybridní technologie dosahuje nižších úrovní spotřeby a oproti konvenčním pohonům má jasnou výhodu z pohledu dopadů na životní prostředí a dalších znečišťujících látek," uvedl.

VCD při sestavování svého žebříčku posuzuje vozidla z pohledu dopadů na životní prostředí a sociální udržitelnosti. Zohledňuje přitom emise částic znečišťujících ovzduší a emise oxidu uhličitého mající vliv na změny klimatu.

Hodnotící kritéria VCD tvoří ze 60 % emise CO2, z 20 % hluk, z 15 % škodlivé emise (např. drobné částice, NO2, NOx) a z 5 % dopady na životní prostředí (např. emise oxidů dusíku).

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí