zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Záchranáři vstoupili na loď potápějící se u Nového Zélandu

14.10.2011
Havárie
Záchranáři vstoupili na loď potápějící se u Nového Zélandu

Týmu záchranářů se dnes díky zlepšení počasí po delší době podařilo vstoupit na palubu liberijské nákladní lodi, která minulý týden uvízla na útesu u Nového Zélandu a unikly z ní do moře stovky tun topného oleje. Záchranáři hodnotili stabilitu plavidla i to, zda z něj může být olej odčerpán, než se loď rozlomí. Rozhodnutí o zahájení operace ale bude přijato nejdřív v pátek.

Loď Rena, která najela 5. října na útes u zátoky Tauranga u Severního ostrova, vezla 1700 tun oleje a dalších asi 200 tun vlastního paliva. Na palubě bylo také 1368 kontejnerů, z toho jedenáct obsahovalo nebezpečný materiál. 88 kontejnerů již spadlo z plavidla nakloněného o 20 stupňů do moře a několik jich bylo vyplaveno na břeh. Novozélandské úřady potvrdily, že nejméně jeden z nich skrývá nebezpečnou látku. Ta by však neměla znamenat zásadní hrozbu.

"Jeden z vyplavených kontejnerů obsahoval kyselinu alkylsulfonovou, která v původním stavu představuje riziko, ale po rozpuštění ve vodě se stává méně jedovatou," sdělil Nick Bohm, mluvčí Novozélandského úřadu pro námořní dopravu, který je pověřen řešením následků katastrofy.

Část obsahu dalších kontejnerů byla dnes k vidění na pobřeží, jehož písek pokryly masové karbanátky, jelení kůže, pěnová izolace a stavební dříví. K zachycování volně plujících kontejnerů a dalšího odpadu ve vodě bylo nasazeno šest člunů.

Loď Rena má trhlinu v trupu a proraženou palivovou nádrž. "Svislá prasklina se táhne již kolem celé lodi, takže nyní plavidlo drží pohromadě jen vnitřní součásti," řekl dnes agentuře AP další mluvčí Novozélandského úřadu pro námořní dopravu Steve Jones. "Faktem je, že se loď může každým okamžikem rozlomit," dodal.
Rozbouřené moře bránilo několik dní záchranářům dostat se na palubu 236 metrů dlouhého plavidla, až dnes se tři členové posádky mohli na loď vrátit. Záchranáři zjistili, že hadice a čerpadla pro odčerpávání oleje jsou v zásadě nepoškozená. Poblíž Reny již také zakotvilo plavidlo, na nějž by měl být olej přečerpán. Rozhodnutí o zahájení případné operace ale bude přijato nejdřív v pátek. Nejprve je totiž prý potřeba zastavit pohyb plavidla.

Čtyřiačtyřicetiletý filipínský kapitán lodi byl ve středu obviněn z obecného ohrožení a hrozí mu až rok vězení a pokuta 10.000 novozélandských dolarů (142.000 korun). Ve středu byl propuštěn na kauci. Dnes před soudem stanul se stejným obviněním i další důstojník plavidla odpovědný za navigaci.

Společnost Costamare Inc. se sídlem v Řecku, které loď patří, se ve svém dnešním prohlášení za incident omluvila a uvedla, že vyšetřuje, proč loď najela v klidném počasí na velmi známý útes.

"Náš kapitán je velmi zkušený a doposud měl vzorné výsledky. Loď měla všechny doklady a nedávno podstoupila kontrolu, při níž nebyly odhaleny žádné problémy. Očividně se muselo něco nepředvídaného stát," prohlásil výkonný ředitel firmy Diamantis Manos.

Novozélandský úřad pro námořní dopravu odhaduje, že do moře uniklo 300 až 350 tun oleje. Ministr životního prostředí Nick Smith označil nehodu za největší námořní ekologickou katastrofu v historii země. Zamořeny byly pláže u zátoky Tauranga a na 40 kilometrů pobřeží bylo uzavřeno pro veřejnost, především kvůli nezvladatelnému náporu dobrovolníků přicházejících pomoci s čistícími pracemi. Sběrem chuchvalců oleje bylo pověřeno 500 osob, včetně vojáků.

Olej již zabil stovky ptáků, 51 jich je v péči veterinářů, stejně jako tři tuleňové. Podle svědků vyplavilo moře i mrtvé ryby.

Zdroj: ČTK

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí