zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Řebíček dával stamiliony za právníky. Často zbytečně

25.10.2011
Doprava
Šlendryján
Řebíček dával stamiliony za právníky. Často zbytečně
HN získaly dlouho utajované smlouvy ministerstva dopravy s externími právníky

AUTOR: Vojtěch Blažek
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Ministr dopravy Aleš Řebíček utrácel stamiliony za advokáty - a to i za práci, kterou mohli dělat jeho úředníci. HN získaly smlouvy, které Řebíček uzavřel se čtveřicí elitních právních kanceláří. Dlouho utajované dokumenty posilují podezření, které se objevilo už v roce 2007, kdy ministerstvo téměř půlmiliardový právní tendr vypsalo: že část peněz odešla k advokátům zbytečně.

V únoru 2008 si Řebíček například objednal radu, jak to udělat, aby mohli šéfové používat služební auta i k soukromým cestám. Outsourcovaly se i menší zakázky, které si obvykle úřady zajišťují samy. Jako třeba výroba a rozvoz balíčků s materiály o bezpečnosti na silnicích určených pro děti (tendr za 16 milionů, 100 hodin práce se sazbou 3500 korun za hodinu).

A někdy právníci psali i správní rozhodnutí, vyhlášky nebo návrhy na změny zákonů. "To už je vážně absurdní. Je to vlastně rezignování na roli úřadu," myslí si David Ondráčka z protikorupční organizace Transparency International.

Zakázku získaly známé kanceláře Weil, Gotshal & Manges; Jansta, Kostka & spol.; Kříž a Bělina; Hartman, Jelínek, Fráňa a partneři. Kromě složitých sporů nebo analýz, jakými byly třeba soud s ekology o dálnici D8 nebo záměr na privatizaci ČSA, ale dostávaly i docela obyčejné úkoly, které by měli zvládnout i zaměstnanci úřadu.

Advokáti měli také podle smluv na starosti výběrová řízení a hlídání velkých staveb z peněz EU. Kvůli předražení silnic a mostů však nyní Česko může přijít o devět miliard.

Řebíček už v době, kdy se na advokátskou zakázku snášela kritika, opakoval: ministerstvo si zbytečně najímá mnoho právníků, často roztříštěně a na stejné věci - takhle v tom bude pořádek. "Co myslíte, že bych vám mohl po čtyřech letech říct nového?" stojí si na svém i dnes.

Co přesně právníci pro ministerstvo dělají, nesměl od začátku nikdo vědět. Kdo o smlouvy požádal podle zákona o přístupu k informacím, dostal je - jenže vše důležité bylo začerněné. "Takže vyčíst se z nich nedalo nic," potvrzuje Miroslav Patrik z ekologického hnutí Děti země.

Řebíček to vysvětloval taktickými důvody, není prý možné nechat protihráče nahlížet do karet. Jenže jak se teď ukazuje, ve smlouvách není nic, co by mohl někdo využít.

Advokáti zase poukazují na své úspěchy. "Všechno jsme ministerstvu vyhráli," říká Karel Muzikář z Weil, Gotshal & Manges, která zastupovala stát ve sporu s ekology i říčními rejdaři, kteří chtěli dvoumiliardové odškodnění.

Za advokáty nakonec ministerstvo zaplatilo 299 milionů. Když loni po volbách nastoupil Vít Bárta (VV), právníky od zakázek odstřihl. Rozpočet na externí právníky tak výrazně klesl. "Jedná se o víc než 50 procent," počítá mluvčí ministerstva Martin Novák.


MEZITITULEK: Zakázka v datech

MEZITITULEK: 299 mil.

Za dobu působení Aleše Řebíčka zaplatilo ministerstvo dopravy za externí právní služby 299 milionů korun. Tendr počítal s tím, že celkem bude vyplaceno až 450 milionů korun.

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
21
7. 2017
21-22.7.2017 - Přednáška, diskuse
Praha 6, FTVS UK a Divoká Šárka
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
E-expert, spol. s r.o.
26
10. 2017
26-27.10.2017 - Konference
Hotel SOREA MÁJ, Liptovský Ján, Slovensko
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí