Sobota, 27. dubna 2024

Hybrid poprvé s naftou

Peugeot 3008 HYbrid4 má pohon všech kol, robotizovaná převodovka je ale nepříjemná...

Hybrid poprvé s naftou

Volání po stále nižších emisích žene automobilky k hledání alternativních pohonů. Jedním z nich je hybridní systém, tedy spojení spalovacího motoru s elektromotorem. Jako hlavní pohonná jednotka dosud ale vždy sloužil benzinový motor. Peugeot se rozhodl pro neobvyklý krok a nahradil ho ve svém prvním sériovém hybridním modelu turbodieselem. Jak jezdí Peugeot 3008 HYbrid4, zjišťovaly HN v testu na silnicích bretaňského pobřeží.

Peugeot je tedy prvním sériovým vozem v historii, který používá spojení naftového motoru a elektromotoru. Není to ale jediné řešení, kterým se liší od zbývající konkurence. Obě pohonné jednotky totiž nejsou spojeny sériově na jedné hnací ose, pracují totiž nezávisle na sobě. Turbodiesel se stará o pohon předních kol, zatímco elektromotor pohání zadní nápravu. Tím se Peugeotu nejen podařilo ušetřit hmotnost a prostor, ale rázem se z modelu 3008 stalo také auto s pohonem všech kol.

Inženýři nasadili dopředu nejsilnější čtyřválec, který má automobilka v současnosti k dispozici. Motor 2.0 Hdi FAP má výkon 120 kW (163 koní) a maximum točivého momentu 300 Nm. Elektromotor, který dodal Bosch, produkuje 27 kW (37 k) a 200 Nm. Protože každá z pohonných jednotek působí nezávisle, Peugeot jejich hodnoty sčítá na rovných 200 koní a 500 Nm. Při takovýchto výkonech přitom udává kombinovanou spotřebu 3,8 litru nafty na 100 km a emise 98 g CO2 na kilometr.

Rozdíly ve spotřebě

peugeotAuto je schopné ujet při plné kapacitě baterií na čistě elektrický pohon 4 kilometry při rychlosti maximálně 70 km/h. Aby se řidič dostal do plně elektrického modu, nesmí prudce akcelerovat. Klasický otáčkoměr na palubní desce proto vystřídal ukazatel procentuálního využití síly pohonného soustrojí. Pokud se vám podaří udržet jeho ručičku v políčku Eco (to je do 20 procent), auto jede na elektřinu. Jinou možností je zvolit režim ZEV na ovladači umístěném na středovém panelu a tím se aktivuje plně elektrický režim. Opět ale musíte jet dostatečně pomalu a příliš neakcelerovat.

Tím se může reálná spotřeba od udávané výrazně lišit. V evropském měřícím cyklu, který je zdrojem pro tabulkové hodnoty, totiž auto jezdí přesně podle předdefinovaného scénáře. Počítá se hlavně s nižšími rychlostmi a tím může více využívat elektrického režimu a mít během něj nulovou spotřebu. Proto je tabulkový výsledek tak nízký. Nám se při testu podařilo dosáhnout spotřeby 5,9 litru nafty na 100 km. Jezdili jsme hlavně po okresních silnicích v rychlostech do 100 km/h, které občas zpomalily obce. Při využití ve městě by byla výsledná spotřeba určitě nižší, naopak při dálničním cestování ještě vyšší. Před případnou koupí je tedy důležité se zamyslet, kde auto budete nejčastěji využívat.

Příjemným zjištěním je poměrně malý nárůst hmotnosti proti verzi pouze s naftovým motorem. Hybrid je o 58 kg těžší než nejbližší verze s manuální převodovkou.

Cukavý robot

Peugeot 3008 HYbrid4 však k přenosu síly na kola používá robotizovanou převodovku. Jde o klasické manuální soustrojí, které je ale ovládané elektromechanickým systémem, což opět šetří hmotnost a oproti automatu i manuálu snižuje spotřebu. Na jízdu ale příliš příjemné není. Přeřazení stupňů pod plynem je totiž na rozdíl od automatu doprovázeno výrazným přerušením toku síly, což může řidiče nepříjemně překvapit třeba při předjíždění.

Východiskem jsou páčky pro manuální řazení umístěné pod volantem. Problémem je ale zmíněný otáčkoměr, který byl nahrazen procentuálním ukazatelem. Přičteme-li k tomu solidní odhlučnění naftové jednotky, pak řidič musí správný čas k řazení prakticky jen hádat. Nejlepším jízdním stylem s tímto vozem je tak defenzivní klidná jízda, při které spálíte nejméně paliva, a navíc dobijete baterie.

Auto k získávání elektrické energie používá silný alternátor. Navíc pokud řidič sundá nohu z plynu, začnou se baterie také dobíjet. To signalizuje nejen displej palubního počítače, kde je vidět diagram proudění energie, ale také poměrně citelné zpomalování. Řidič tak často na mírném klesání ani nemusí použít brzdy. Síla rekuperace se dá ovšem také regulovat. Stačí jemně sešlápnout plyn, a auto zpomaluje méně výrazně.

Komfortní podvozek

Na jízdních vlastnostech se instalace elektromotoru a baterií negativně nepodepsala. Peugeot 3008 HYbrid4 jezdí stejně jako verze s běžným spalovacím motorem. Navíc díky pohonu všech kol možná ještě o něco lépe krouží zatáčky pod plynem. Podvozek je nastavený na komfort a dobře překonává příčné i podélné nerovnosti. Řízení je spíše mdlé, ovšem to koncovému zákazníkovi takového vozu vadit nebude. Pohon všech kol také umožňuje vyzkoušet auto v lehkém terénu. Během testu jsme se bez problémů dostali z malého písečného záhrabu u jedné z pláží. I tak jde ale jen o malý bonus k autu, které maximum času bude trávit na asfaltu. Jízdní režim 4WD funguje automaticky nebo si jej lze opět zvolit kruhovým ovladačem. Škoda že je tlačítko umístěné příliš vzadu, a řidič tak musí velmi nepříjemně svou ruku zkroutit v lokti. Nejlepší je proto nechat zapnutý automatický režim, kdy si vůz sám vybere, co potřebuje. Díky tomu, že jde o paralelní hybridní systém, cestující na palubě nepřišli o pros tor. I když řidiče tak trochu utlačuje mohutná palubní deska s vysokým středovým tunelem, spolujezdec i posádka vzadu mají dostatek místa ve všech směrech. K vozu lze dokoupit i velkoryse pojaté panoramatické střešní okno, které cestování ještě zpříjemní. Objem kufru je oproti běžné verzi jen o 12 litru menší, má celkovou hodnotu 420 litrů, což je dostatečné. Navíc je jeho využitelnost vyšší díky rovné podlaze a pátým dveřím, které se vyklápějí vzhůru, ale mají i spodní hranu vyklopitelnou do roviny s podlahou. Dobře se tak nakládají i těžší předměty.

Výbava testovaného vozu pak byla na solidní úrovni. Lze si k němu objednat dvouzónovou klimatizaci, navigaci nebo vyklápěcí head-up displej.

Peugeot 3008 HYbrid4 je bezesporu zajímavý svou kombinací úsporného naftového motoru a elektromotoru, stejně tak pohonem všech kol. Otázkou je, zda to bude stačit k nalákání zákazníků na vyšší cenu, která se dá očekávat (bude známa na začátku příštího roku). Zatímco ve většině evropských zemí je pro ekologická vozidla připraveno velké daňové zvýhodnění, které výslednou cenu automobilu sníží, v Česku nic takového vláda zatím nenabízí.

Peugeot 3008 HYbrid4 se tak zřejmě stane volbou nadšenců do nových technologií. V Česku totiž bude zatím stále výhodnější jezdit s běžným turbodieselem.


Klady a zápory

+ nezávislý
pohon
elektromotoru
a turbodieselu
+ malý nárůst
hmotnosti
+ tichý provoz
+ možnost
využít 4x4

- v ČR žádné
daňové
zvýhodnění
- cukavý projev
robotizované
převodovky
- zmizel
ukazatel
otáček
- hůře dostupné
tlačítko
jízdních režimů

AUTOR: Jan Markovič
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů