zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Logistika sází na palivové články

02.12.2011
Doprava
Logistika sází na palivové články

Na letošním CeMATu 2011 v Hannoveru překvapil rakouský výrobce Fronius druhou generací manipulačních vozíků (tahačů) poháněných kompaktními vodíkovými palivovými články. Spolu s divizí Linde Material Handling představili v rámci projektu HyLog Fleet (vodíkem poháněné logistické systémy) elektrický tahač Linde P30 C s tažnou silou 3 tuny.

V prostoru pro akumulátory je usazen 125 kg těžký kompaktní palivový článek Fronius Energy Cell 25 F s výstupním elektrickým výkonem 2 kW. Článek je napájen vodíkem čistoty 5.0 pod tlakem 15 bar, získaným redukcí tlaku 350 bar z kartuše. Při plném výkonu článek spotřebovává 1,7 Nm3 vodíku za hodinu a musí být chlazen integrovaným ventilátorem. Stejnosměrným proudem o napětí 30 V jsou pak poháněny elektromotory trakčních kol. Celková účinnost ve vztahu k energii skryté ve spotřebovaném vodíku svými 47 % překonává účinnost využití energie při tradičním pohonu spalovacími motory.

V centru dění

Testování probíhá přímo v moderním závodě Fronius v Sattledtu. Na světě (zejména v USA a v Kanadě) podle sdělení EHA (European Hydrogen Association) v současné době již jezdí nejméně 2000 podobných tahačů, nízkozdvižných a vysokozdvižných vozíků, využívajících k pohonu palivové články. Fronius ale jako jediný z uživatelů si vodík pro ně vyrábí ekologicky a levněji v elektrolyzéru, napájeném elektřinou z fotovoltaických článků na střeše svojí továrny, s celkovým výkonem 604 kWp. Vyrobený vodík (v požadované kvalitě 5.0) je stlačen na 350 bar a uskladněn v tlakovém zásobníku plnírny, která je integrovanou součástí výrobní haly. Vozíky proto nemusí jako v jiných "vodíkových" projektech zajíždět do samostatné tankovací stanice mimo tovární halu. Bezpečnostním hliníkovým pláštěm chráněná kartuš ve tvaru válce s 11,5 litry vodíku se po upevnění na hrdlo naplní během 5 minut a obsluha vozíku ji zasune do boxu vozíku v místě, kde standardní akumulátorové vozíky mají ul ožen akumulátor. Ten najdeme i u nového modelu s palivovými články, avšak jen v roli doplňkové rezervy energie s kapacitou 100 Ah místo běžných 230 Ah. Posiluje pohon vozíku při rozjezdu a v případě nekontrolovaného vyprázdnění vodíkové zásoby v kartuši umožní jeho dojezd do plnicího boxu. Ve srovnání se standardními akumulátorovými tahači vystačí výkon článku až do nejnižšího dovoleného poklesu tlaku na 5 bar spolu s energií z pomocného akumulátoru k provozu vozíku na celou pracovní směnu. Ve srovnání se stejnou kategorií akumulátorových vozíků s 230Ah akumulátory, vyžadujícími nejméně 5hodinové nabíjení, jde téměř o dvojnásobný provozní výkon.

Zelená politika

Oproti vozíkům poháněným spalovacími motory nezatěžují vodíkové vozíky okolí škodlivými exhaláty (CO, CO2 , SO2, prach a nespálené uhlovodíky), minimální hluk je spojen jen s chodem ventilátoru, jediným odpadem je čistá voda (asi 2 l/hod).

Evropskou odpovědí na tisíce logistických tahačů, vysokozdvižných a nízkozdvižných vozíků s vodíkovými palivovými články, které si pořizují nejen továrny, ale i překladiště a sklady hypermarketů, je založení sdružení HyLIFT pod vlajkou EHA, které se rozhodlo tuto ekologickou a energeticky úspornou dopravu do roku 2013 podporovat a propagovat demonstrací několika desítek 2,5t a 3,5t vysokozdvižných vozíků tohoto typu.

Zdroj: Technik

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
ASIO, spol.s r.o.
22
9. 2017
22.9.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
22
9. 2017
22-24.9.2017 - Seminář, školení
Ekodomov, V Podbabě 29B, Praha 6
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí